سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 23206
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: مسواك زدن دندان‌های كودكان و توجه به حفظ بهداشت دهان باید از زمان رویش نخستین دندان و حتی پیش از آن آغاز شود و والدین باید به تمیز نگه داشتن دندان كودكان اهمیت بدهند.

دكتر لیلا بصیر در گفت‌و‌گو با  ایسنا  اظهار كرد: توجه به بهداشت دهان و دندان كودكان بسیار اهمیت دارد و به والدین توصیه می‌شود از مسواك‌های مخصوص نوزادان كه نرم و كوچك هستند برای تمیز نگه داشتن دندان كودك خود استفاده كنند.

وی افزود: به صورت طبیعی پس از هر بار شیر خوردن، لثه نوزاد باید تمیز شود تا رسوبات شیر از سطح لثه‌ و محیط دهان كودك پاك شود.

بصیر تصریح كرد: 6 ماهگی بهترین زمان برای آغاز مسواك زدن دندان كودكان است، زیرا در این زمان نخستین دندان آنها جوانه می‌زند و توجه به بهداشت دندان نیز باید از همین زمان جدی گرفته شود.

این دندان‌پزشك اطفال خاطرنشان كرد: پیش از رشد دندان‌های نوزاد، برای تمیز كردن لثه‌ها می‌توان از مسواك‌های مخصوص كه دارای سطحی نرم و صاف هستند و بر روی انگشت قرار می‌گیرند، استفاده كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز اظهار كرد: پیش از 2 سالگی لثه و دندان‌های كوچك كودكان باید بدون استفاده از خمیردندان تمیز شوند، ولی پس از 2 سالگی می‌توان از خمیر دندان نیز به میزان اندكی استفاده كرد.

بصیر گفت: در صورت بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان كودك، پلاك‌های باكتریایی و رسوبات حاصل از شیر و مواد غذایی بر روی دندان و لثه كودك باقی می‌ماند و موجب پوسیدگی دندان و ایجاد حفره بر روی آنها می‌شود. سطح لثه و دندان‌ها مكان بسیار مناسبی برای فعالیت باكتری‌ها است در نتیجه بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان می‌تواند موجب عفونت و خون‌ریزی لثه شود.

وی افزود: برای مسواك زدن دندان‌ كودكان، مسواك باید به طور كامل بر روی دندان‌ها قرار گیرد و با حركات افقی و رفت‌ و برگشتی سطح دندان‌ها تمیز شود. والدین باید در مسواك زدن دندان‌ها به كودكان كمك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha