شما مثل یک بمب می‌مانید. بمبی که در یک لحظه و اغلب بدون هشدار قبلی منفجر می‌شود و با نابودشدنش، همه‌چیز را ویران می‌کند.

نمره عصبانیت شما چند است؟

سلامت نیوز: شما مثل یک بمب می‌مانید. بمبی که در یک لحظه و اغلب بدون هشدار قبلی منفجر می‌شود و با نابودشدنش، همه‌چیز را ویران می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، عصبانیت، بلای جان روابط شماست، به جسم‌تان آسیب رسانده و موقعیت‌های شغلی و  اجتماعی‌تان را هم از شما می‌گیرد. این جملات را باور نمی‌کنید؟ به ده سوالی که در ادامه آورده‌ایم، پاسخ دهید. نمره شما در این آزمون مختصر، مشخص می‌کند که چقدر عصبانیت‌تان باعث شکست‌خوردن در زندگی می‌شود.
1. وقتی مضطرب می‌شوم، بدنم به شدت درگیر می‌شود و با نشانه‌هایی مثل سردرد، ضربان بالای قلب، تعریق یا لرزش، احساساتم را به من نشان می‌دهد.
2. اگر فرض کنیم که عصبانیت، 10 مرحله دارد، در زمان دچارشدن به این احساس، روی پله دهم می‌ایستم، یا لااقل از هفتمین پله بالاتر می‌روم.
3. وقت عصبانیت، به جای گرفتن هر تصمیمی و انجام‌دادن هر کاری، پنج دقیقه مینشینم و وقفه‌ای میان احساسات و تصمیماتم می‌اندازم تا راه بهتری را انتخاب کنم.
4. برای کنترل خودم، می‌توانم آرام بنشینم، عمیق نفس بکشم و افکار مثبت را جایگزین افکار سیاه و خصمانه بکنم.
5. عصبانیت من، یک واکنش کاملا احساسی به موقعیت است و اغلب دلایل من یا واکنش‌هایم برای دیگران هم قابل پذیرش نیست.
6. در زمان عصبانیت، واکنش را به‌خاطر آرام‌کردن خودم نشان می‌دهم، نه بهبود شرایط.
7. رفتارهای من در زمان عصبانیت با ارزش‌ها و باورهایم هم‌خوانی دارد و بعد از مرور آنچه که گذشته، احساس نمی‌کنم که از سر عصبانیت به فرد دیگری تبدیل شده بودم.
8. معمولا از حرف‌هایی که وقت عصبانیت می‌زنم یا کارهایی که در آن لحظه انجام می‌دهم، پشیمان می‌شوم.
9. وقت عصبانیت نقاط روشن ماجرا را فراموش می‌کنم و نقاط تیره را به همه ماجرا تعمیم می‌دهم.
10. وقتی عصبانی هستم، مشکلات گذشته رابطه مرا عصبانی‌تر می‌کند و پای آنچه را که پیش‌از این بخشیده بودم، بار دیگر به رابطه می‌کشانم.
چه نمره‌ای می‌گیرید؟
اگر به سوالات 3، 4 و 7 پاسخ مثبت داده‌اید، نمره صفر را برای این جواب‌های‌تان انتخاب کنید و اگر پاسخ‌تان منفی بوده، به این سوالات نمره یک بدهید. برای نمره‌دادن به باقی سوالات، هر پاسخ مثبت را یک نمره و هر پاسخ منفی را صفر نمره در نظر بگیرید. اگر نمره شما در این آزمون، بیشتر از پنج بوده، یعنی عصبانیت‌تان، آفت کار، روابط و زندگی اجتماعی شماست. در این شرایط، احتمال دچارشدن‌تان به دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری‌های گوارشی و آلزایمر، بالاست و باید برای کنترل واکنش‌های عصبی خود، بیشتر تلاش کنید. اگر نمره شما هشت یا بالاتر بوده، بدون تردید نیازمند مراجعه به یک روانپزشک هستید. باور کنید همان‌طور که شما به‌خاطر سردرد یا معده‌دردتان سراغ متخصص مرتبط می‌روید، به‌خاطر روان‌دردتان هم باید به اهل این فن، مراجعه کنید. گاهی با یک دوره درمانی کوتاه‌مدت، می‌توانید حملات ویران‌گر ناشی از عصبانیت را کاهش دهید و از تاثیرات مخرب آنها در زندگی‌تان بکاهید. انتخاب با شماست. می‌خواهید عصبانیت را نابود کنید؟ یا اینکه اجازه دهید زندگی شما را ویران کند؟
منبع: سایکولوژی تودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha