سلامت نیوز :یك فوق‌تخصص عفونی كودكان گفت: در نوزادانی كه با شیر خشك تغذیه می‌شوند به خاطر استفاده از شیشه، برفك دهان بیشتر دیده می‌شود.

ثمیله نوربخش در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینكه برفك یكی از بیماری‌‌های عفونی شایع در نوزادان است، اظهار داشت: زمانی كه نوزاد از شیشه یا پستانك استفاده می‌كند، برفك دهانش به آن منتقل می‌شود و در صورت استفاده مجدد طفل از این وسایل، برفك دوباره به داخل دهانش وارد شده كه این مسئله از عوامل مستعد برفك به شمار می‌رود.

وی گفت: زمانی كه نوزاد از شیشه یا پستانك استفاده می‌كند موجب می‌شود كه برفك دهان به داروی نیستامین كه برای رفع برفك مورد استفاده قرار گرفته به خوبی جواب ندهد و پس از آن استفاده دوباره نوزاد از پستانك و سرشیشه، برفك دوباره به داخل دهان طفل وارد می‌شود؛ این وضعیت با یك دوره درمانی و با حذف شیشه و پستانك بهبود می‌باید.

این فوق تخصص عفونی كودكان در خصوص عوامل مستعد كننده برفك در نوزادان و كودكان افزود: معمولاً استفاده از آنتی‌بیوتیك و كودكانی كه در بیمارستان‌ها بستری هستند به خاطر استفاده از آنتی‌بیوتیك طولانی مدت منجر به فعال شدن قارچ‌ها می‌شود كه همین امر برفك را ایجاد می‌كند.

نوربخش ادامه داد: به طور طبیعی مصرف آنتی‌بیوتیك در هر سنی زمینه‌ساز فعال شدن قارچ‌ها از جمله برفك است؛ از این رو باید پستانك و شیشه شیر نوزاد را كه عامل تكرار برفك دهان به آن است باید قطع شود، چرا كه استریل كردن آنها كار مشكلی است.

این فوق‌تخصص عفونی كودكان نوك سینه مادر را یكی دیگر از عوامل مستعد كننده برفك در نوزادان دانست و اظهار كرد: زمانی كه نوزاد نوك سینه مادر را برای تغذیه به دهان می‌گیرد برفك دهانش به سینه مادر نیز منتقل و زمانی كه دوباره سینه مادر را به دهان می‌گیرد برفك به دهانش منتقل می‌شود؛ این مسئله زخم شدن همراه با درد و سوزش در نوك سینه مادر را به دنبال خواهد داشت از این رو مادر باید برای رفع این عوارض از داروهای ضد قارچ استفاده كند همچنین نوك سینه خود را با جوش شیرین شست‌وشو دهد.

نوربخش وجود برفك در نوزادان را تا 3 ماهگی طبیعی دانست و خاطرنشان كرد: در صورتی كه برفك پس از سه ماهگی ادامه پیدا كند امری غیر طبیعی است، چرا كه ممكن است در سیستم ایمنی بدن نوزاد نقصی وجود داشته باشد و باید نوزاد تحت بررسی‌های بیشتری قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha