تحقیقات محقق آمریکایی نشان می‌دهد که احتمال لرزش زمین در برخی ساعات روز بیشتر است.

چه ساعت‌هایی احتمال وقوع زلزله در ایران بیشتر است؟

سلامت نیوز: تحقیقات محقق آمریکایی نشان می‌دهد که احتمال لرزش زمین در برخی ساعات روز بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، شاید بیشتر از صد سال است که دانشمندان به دنبال راه‌های مختلفی برای پیش‌بینی زلزله‌اند، اتفاقی که به دلیل ساختار بسیار پیچیده زمین تا الان نیافتاده است، با این وجود چند سالی است که دیوید نبهن یکی از شهروندان لس‌آنجلس مدعی شده که برخی از زلزله‌های قوی را می‌توان با روشی علمی پیش‌بینی کرد.

او تا حالا ۴ کتاب درباره پیش‌بینی زلزله نوشته است و معتقد است برای فهم زلزله باید نگاه‌ها را از زمین به سمت آسمان ببریم. نبهن بر اساس نتایج تحقیقاتش ادعا می‌کند که علاوه بر نیروی هسته زمین، نیروی فرعی دیگری هم منجر به لرزش زمین می‌شود؛ نیروی جاذبه ماه و خورشید.

در رابطه با نتایج این تحقیقات، اینکه آیا گذاره‌های آن در کشوری مثل ایران صدق‌ می‌کند یا نه و ... نبهن گفتگویی با خبرآنلاین داشت که در ادامه می‌خوانید:

  آقای نبهن شما بر اساس تحقیقاتی که در این مدت انجام داده‌اید ادعا کرده‌اید که جاذبه یکی از عوامل زلزله است، آیا این حرف شما این معنا را دارد که حرف دیگر زمین‌شناسان را رد می‌کنید؟

من با چیزی که عامل زلزله است مخالفت نمی‌کنم، بدیهی است که با انرژی هسته‌ی کره زمین صفحه‌های زمین حرکت می‌کنند و این باعث ایجاد زلزله می‌شود، بحث من این است که برخی مواقع جزر و مد می‌تواند یک زلزله درحال وقوع را شدیدتر کند. این باعث می‌شود بتوانیم برخی لرزه‌ها را پیش‌بینی کنیم، چون ما می‌توانیم مکان ماه و خورشید را هنگامی فشار جزر و مد به بیشترین حد ممکن رسیده تخمین بزنیم. بنابراین من با اصول لرزه‌نگاری مخالف نیستم، فقط می‌خواهم توجهات را به نیروی فرعی دیگری جلب کنم؛ اینکه به جای اینکه به زمین نگاه کنیم به آسمان هم نگاه کنیم. این موضوع نیروی کوچک دیگری را هم به معادلاتی که درباره زلزله وجود دارد اضافه می‌کند.

چه شد که به این نتایچ رسیدید؟

من با ده‌ها راه مختلف به این نتیجه رسیدم، من سال‌ها به عنوان شهروند، معلم و هماهنگ‌کننده آمادگی با زلزله در لس‌آنجلس زندگی کرده‌ام. در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه  ۹۰ میلادی ۴ بار به علت زلزله از خواب بیدار شدم، همه‌ این زلزله‌ها در سپیده‌دم رخ دادند. این تصادف عجیب باعث شد که همه زلزله‌های بزرگ لس‌آنجلس را در قرن بیستم و جزر و مدهای خورشید و ماه را مطالعه کنم، همانطور که در جدول پایین می‌بینید همه‌ زلزله‌های بزرگ در زمانی رخ داده که یا سپیده‌دم بوده یا گرگ و میش. همچنین این زلزله‌ها درست زمانی رخ داده‌اند که ماه یا کامل بوده یا به کامل بودن بسیار نزدیک بوده.

ردیف

جزر و مد توسط ماه

زمان ماه

جزر و مد خورشیدی

زمان روز  

قدرت 

مکان زلزله

تعداد کشته

۱

ماه کامل- ۲۴.۸۸ ساعت

گرگ و میش- ۵:۵۴ عصر

۶.۴

لانگ بیچ

۱۱۵

۲

ماه نو- ۱۱.۶۵ ساعت

سپیده دم- ۴:۵۱ صبح

۷.۳

گورمان

۱۲

۳

ماه کامل- ۱۷.۳۵ ساعت

سپیده دم- ۶ صبح

 

۶.۶

سیلمر

۶۵

۴

 

سپیده دم- ۷:۴۲ صبح

۵.۹

ویتیر

۸

۵

ماه کامل- ۳۵.۷۳ ساعت

سپیده دم- ۷:۴۳ صبح

۵.۸

سیرا مادره

۲

۶

 

سپیده دم- ۴:۳۰ صبح

۶.۷

نرفریج

۶۰

با گذشت سال‌ها متوجه شدم با اینکه من اولین کسی بودم که زمان مشخصی را برای زلزله ساحل غربی آمریکا مشخص کردم (سپیده‌دم و گرگ و میش‌)، من اولین کسی در جهان نبودم که درباره این موضوع نوشته باشد، در واقع در طول ۱۷۵ سال صدها متن علمی درباره تاثیر جزر و مد زلزله منتشر شده است.

پس براساس شواهد تجربی زلزله‌های لس‌آنجلس در قرن اخیر و تحقیقاتی که از فرضیه من حمایت می‌کردند، به این نتیجه رسیدم که شاید در هنگام طلوع و غروب خورشید یا ماه کامل و ماه نو احتمال وقوع رخداد‌هایی با احتمال بیشتر از بقیه در حوزه زلزله در غرب ساحل آمریکا بیشتر باشد.

بر اساس فرضیه شما چگونه می‌شود زلزله‌ها را پیش‌بینی کرد؟

تا الان یافته‌های من زلزله‌های بزرگ را پیش‌بینی کرده است، البته باید تاکید کنم که این فرضیه من نیست که توسط جزر و مد بتوانم زمان دقیقی را برای زلزله پیش‌بینی کنم، من فقط از اتفاقاتی می‌گویم که احتمال وقوع آنها بیشتر است. این را هم باید بگویم که در دو دهه اخیر من بارها از وقوع یک زلزله بالای ۵ ریشتر در یک روز و زمان خاصی هشدار دادم و این اتفاق با ساعت‌ها و دقایقی فاصله رخ داده است.

بر این اساس، می‌توان زلزله‌های محتمل دیگر در ایران را هم پیش‌بینی کرد؟

باید بگویم حرف‌هایی که در رابطه با افزایش احتمال وقوع زلزله هنگام طلوع و غروب خورشید زدم اگر درست باشند فقط در رابطه با ساحل غربی آمریکا صدق می‌کند. دانشمندان زیادی از اوایل دهه‌ی ۱۸۹۰ میلادی زیادی در رابطه با ساعت محتمل زلزله تحقیقاتی انجام داده‌اند، اما این تحقیقات می‌گویند زلزله‌ها بیشتر در هنگام عصر یا نیمه شب رخ می‌دهد. در واقع به گفته برخی دانشمندان در هند، پاکستان، ایران، ژاپن، ایتالیا و آمریکای مرکزی احتمال وقوع زلزله در این ساعت‌ها بیشتر است. تاکید می‌کنم با اینکه بسیاری از دانشمندان قبول دارند که روزهایی که ماه کامل است احتمال وقوع زلزله در همه‌جا بیشتر است ولی شرط افزایش احتمال لرزش زمین هنگام غروب و طلوع خورشید فقط در غرب ساحل آمریکا صدق می‌کند، من این موضوع را با توجه به منطقه جغرافیایی خاص این منطقه کشف کرده‌ام.

و سوال آخر، بسیاری کار شما را غیرعلمی می‌دانند پاسخ شما به این ادعا‌ها چیست؟

کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید تغییری که در دیدگاه علمی ایجاد شده را ببینند، تحقیقات جدیدی که مجلات علمی معتبر منتشر شده تقریبا از همه حرف‌هایی که در این مدت زده‌ام حمایت می‌کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha