سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 232126

سینوزیت یا التهاب سینوسی از مشکلات رایج میلیون ها نفر در جهان است. این بیماری که اغلب اوقات پس از ابتلا به سرماخوردگی ایجاد می شود با علائم آزاردهنده و طول کشنده ای همراه است.

وقتی سینوس ها ملتهب می شوند

سلامت نیوز: سینوزیت یا التهاب سینوسی از مشکلات رایج میلیون ها نفر در جهان است. این بیماری که اغلب اوقات پس از ابتلا به سرماخوردگی ایجاد می شود با علائم آزاردهنده و طول کشنده ای همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، سینوزیت یا التهاب سینوسی از مشکلات رایج میلیون ها نفر در جهان است. این بیماری که اغلب اوقات پس از ابتلا به سرماخوردگی ایجاد می شود با علائم آزاردهنده و طول کشنده ای همراه است. سرماخوردگی ها معمولا پس از 1 هفته بهبود می یابند، اما در بعضی افراد باعث تورم سینوس ها و جلوگیری از خروج خلط از آنها می شوند.
 
این مساله می تواند به عفونت سینوسی و علائمی مانند آبریزش غلیظ، زرد و بدبو از بینی، احساس فشار یا درد در اطراف صورت و چشم ها، سردرد در ناحیه پیشانی، احتقان، ترشح انتهای حلق و تب و سرفه های طول کشنده منجر شود. برای آشنایی بیشتر با این بیماری رایج، این مطلب را به علل، عوارض، راه های پیشگیری و انواع درمان های سینوزیت اختصاص داده ایم.

سینوزیت به التهاب یا عفونت مخاط سینوس های پارانازال گفته می شود. سینوس های پارانازال از 4 جفت حفره داخل استخوان های صورت، سر، اطراف بینی و چشم ها تشکیل شده اند و شامل سینوس های فکی، پیشانی، شب پره ای و اتمویید می شوند. سینوس ها به طور طبیعی حاوی هوا هستند، اما وقتی مسدود و پر از مایع می شوند، عوامل بیماری‌زا در آنها شروع به رشد می کنند. یکی از علل شایع سینوزیت، سرماخوردگی است، اما عوامل دیگری مثل حساسیت ها، پولیپ بینی (زائده های کوچک در سطح داخلی بینی)، مشکلات آناتومی مانند انحراف بینی، باکتری ها و به ندرت قارچ ها نیز می توانند باعث ایجاد سینوزیت شوند. درواقع، هر عارضه ای که کانال های ریزش سینوس را مسدود کند، می تواند باعث عفونت سینوس شود.
 

انواع عفونت سینوس
 
سینوزیت به 3 گروه تقسیم می شود؛ سینوزیت حاد، تحت حاد و مزمن. این بیماری در صورتی حاد شناخته می شود که زمانی کمتر از 2 هفته از شروع اولین علائم آن سپری شده باشد. سینوزیت حاد به دنبال بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی عارض می شود و با تب و درد شدید همراه است. اگر از شروع علائم 2 هفته تا 2 ماه سپری شده باشد، سینوزیت را تحت حاد می نامند. سینوزیت مزمن نیز طولانی تر و با احساس درد کمتری همراه است.
 
در بیشتر موارد، سینوزیت مزمن به دنبال سینوزیت حادی ایجاد می شود که درمان نشده یا به درمان پاسخ نداده است. التهاب سینوس ها در کودکان به طور شایع در اثر عفونت و حساسیت ایجاد می شود. عفونت سینوس در کودکان عوارض متعدد و خطرناکی مانند آبسه مغزی، سلولیت پره اربیتال، اربیتال و آمپیم مغزی و... ایجاد می کند، بنابراین درمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از سرماخوردگی تا سینوزیت
 
سرماخوردگی، عفونت مجرای فوقانی تنفسی، بینی و گلو است که معمولا توسط ویروس ایجاد می شود. نشانه های سرماخوردگی شامل گرفتگی و آبریزش بینی، سردرد، خستگی، سرفه و تب خفیف هستند. این نشانه ها معمولا بعد از ظهور به اوج می رسند و سپس به تدریج ناپدید می شوند. هیچ درمانی برای سرماخوردگی ضروری نیست، اما بعضی درمان ها می توانند نشانه ها را تسکین دهند. برای مثال ضداحتقان ها آبریزش را کاهش می دهند و مجرای تنفسی را باز می کنند. مسکن ها باعث کاهش تب و سردرد می شوند.
 
داروی ضدسرفه هم می تواند کمک کننده باشد. سرماخوردگی معمولا از چند روز تا حدود یک هفته یا بیشتر طول می کشد اما در بعضی افراد باعث تورم و عفونت سینوس ها می شود. اگر علائم آبریزش غلیظ زرد یا سبز از بینی، احساس فشار یا درد در اطراف صورت و چشم ها، سردرد (معمولا در ناحیه پیشانی)، انسداد بینی، خلط و تب و سرفه بیش از 10 روز طول بکشد، ممکن است به سینوزیت مبتلا شده باشید. در این شرایط حتما باید به پزشک و ترجیحا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

تفاوت سردرد معمولی با سردرد ناشی از سینوزیت
 
بعضی سردردها به دنبال عوامل ثانویه مثل سینوزیت ایجاد می شوند. سردرد سینوزیت معمولا در فصل های زمستان، بهار یا پاییز تظاهر پیدا می کند. همچنین با سرماخوردگی تشدید می شود و اغلب با سنگینی سر، ترشحات پشت حلق و بینی و درد در ناحیه پیشانی و گونه ها همراه است. این نوع سردرد با درمان های تخلیه ای و اندوسکوپی توسط متخصصان گوش و حلق و بینی و مصرف آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند.

سینوزیت قابل پیشگیری است
 
مهم ترین راه پیشگیری از سینوزیت، پیشگیری از سرماخوردگی است. برای این منظور توصیه می شود قبل از غذاخوردن و خوابیدن و هنگامی که وارد خانه می شوید، گروهای خود را شستشو دهید. تنفس در هوای تمیز و سالم، دوری از دود سیگار و هوای آلوده و پرهیز از قرار گرفتن در مکان های پرازدحام نیز می تواند به پیشگیری از این عفونت کمک کند. استنشاق هوای مرطوب و مصرف مایعات گرم هم از تبدیل شدن سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری می کند. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض سرمای شدید طی سرماخوردگی احتمال ایجاد سینوزیت را بالا می برد باید در این دوران هنگام رفتن به محیط بیرون جلوی بینی خود را بپوشانید تا از ورود هوای سر به بینی جلوگیری کنید.

منبع: webMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha