چرا گزارش‌ ارزیابی کیفیت آب شرب تهران محرمانه است؟

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران گفت: گزارش ارزیابی کیفیت آب شرب تهران که توسط وزارت بهداشت به صورت دوره‌ای تامین می‌شود همیشه محرمانه است و تاکنون به این گزارش دسترسی نداشته‌ایم.
به گزارش ایسنا، دکتر مجیدی - کارشناس تجاری فناوری کشاورزی سازمان تحقیقات کشاورزی با اشاره به وضعیت نامطلوب ایران در حوزه مدیریت منابع آب، گفت: در بسیاری از مناطق کشور محصولاتی را کشت می‌کنیم که اساسا با شرایط آبی منطقه همخوان نیست؛ یعنی مثلا در جایی که دچار کمبود آب است، محصولاتی را در حوزه کشاورزی کشت می‌کنیم که آب فراوان نیاز دارد.
وی همچنین پیشنهاد داد و گفت: یکی از اقداماتی که در تامین آب‌های شرب می‌توان انجام داد این است که چاه‌های کشاورزان توسط دولت خریداری شود و در مسیر تامین آب شرب و بهداشت آن شهر مصرف شود.
کارشناس تجاری فناوری کشاورزی سازمان تحقیقات کشاورزی با اشاره به رتبه ۱۳۲ ایران در میان ۱۳۳ کشور در مدیریت منابع آب گفت: این رتبه برای مدیریت کل منابع آبی و نه فقط منابع آب شهری داده شده است. وقتی از نبود مدیریت صحبت می‌کنیم یعنی آب شرب یک استان از استان دیگر تامین می‌شود و آب کشت استان از داخل استان تامین می‌شود که این کشت ارزش اقتصادی زیادی ندارد. در برداشت آب ها باید سهم بزرگ کشاورزی، خدمات و صنعت و شرب را تفکیک و مدیریت هر بخش را بررسی کنیم.
در ادامه دکتر زهرایی - عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران با اشاره به رتبه بندی مدیریت منابع آب کشورهای جهان و رتبه ایران گفت: برای بررسی جایگاه ایران باید ببینیم شاخص‌های این رتبه بندی چه هستند. پس از آن باید بررسی شود اطلاعات مربوط به این شاخص ها به درستی اعلام شده است یا خیر. دلیل این ابهام آن است که اساسا جریان آمار و اطلاعات در ایران شفاف نیست و به همین دلیل برخی رتبه ایران در مدیریت منابع آب را درست و واقعی نمی‌دانند.
وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: در حوزه منابع طبیعی هیچ کدام از سیستم های موفق منابع آب و مدیریت محیط زیست با مخفی کردن اطلاعات منابع طبیعی نمی‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند. در حقیقت راحت‌ترین راهی که می توانید مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی ارزشمند در حفاظت و مدیریت بهره برداری از آب سهیم کرد، شفاف سازی درباره اطلاعات و بحران های آب و محیط زیست در کشور است.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران با بیان اینکه شاخص های بهره مندی مردم از آب شرب مناسب است، عنوان داشت: البته گزارش ارزیابی کیفیت آب شرب تهران که توسط وزارت بهداشت به صورت دوره ای تامین می شود همیشه محرمانه است و تاکنون به این گزارش دسترسی نداشته ایم. سوال این است اگر کیفیت آب تهران بر اساس ادعای وزارت نیرو خیلی خوب است چرا گزارش آن محرمانه است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha