چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 232156

اصل معاینه فنی و کنترل زیست محیطی به منظور پایش مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات است تا از رعایت استانداردها و الزامات زیست محیطی اطمینان حاصل شود.

سلامت نیوز: اصل معاینه فنی و کنترل زیست محیطی به منظور پایش مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات است تا از رعایت استانداردها و الزامات زیست محیطی اطمینان حاصل شود.

به گزارش ایسنا، انواع متعددی از آلاینده‌ها بر اثر فعالیت‌های طبیعی و مصنوعی ناشی از فعالیت‌های بشر که در زمین انجام می‌گیرد، وارد اتمسفر می‌شود بنابراین به طور کلی آلودگی هوا به معنی حضور یک ماده خارجی در هوا است.

بر اساس یکی از تعاریف، آلودگی هوا عبارت است از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع،‌ گاز و یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانداران به خطر اندازد و یا به آثار باستانی و اموال خسارت وارد آورد.

چرا معاینه فنی خودرو لازم است؟

یکی از مباحث مهم در زمینه بهبود کیفیت هوا، معاینه فنی است. دود و آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها و کارخانجات معمولا با افزایش طول عمر و کارکرد آنها دیگر با استانداردهای اولیه تولید تطابق ندارند. از این رو اصل معاینه و کنترل زیست محیطی تعریف می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات تا آنجا که ممکن است استانداردها و الزامات زیست محیطی را رعایت می‌کند.

کنترل آلودگی ناشی از خودروها توسط اعمال استانداردها در دو سطح انجام می‌پذیرد که شامل خودروهای نو و خودروهای در حال حرکت است. پس از تطابق با حدود مجاز آلودگی برای تولید خودروهای نو، میزان آلودگی آن پس از استفاده و در دوران کاری نیز می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس پس از آنکه خودرویی با رعایت استانداردهای آلودگی تولید شد باید در طول دوره استفاده نیز استانداردهای آلودگی مرتبط را مراعات کند.

هر خودرو طی یک برنامه مدون در طول دوره حیات خود از لحاظ آلودگی و در بعضی موارد از دیدگاه ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود نقص که منجر به ایجاد خطر، افزایش مصرف سوخت و به تبع آن افزایش انتشار آلاینده‌ها می‌شود از تردد آن جلوگیری به عمل آید.

بخش‌های معاینه فنی

معاینه فنی خودروها عموما در سه بخش بررسی سیستم ایمنی خودرو، بازدید چشمی و اندازه‌گیری آلاینده‌ها با استفاده از روش دستگاهی صورت می‌پذیرد و عموما حدود مجاز توسط مرکز معاینه فنی  تعیین می‌شود.

عوامل مهم در اثربخشی‌ معاینه فنی

میزان اثربخشی برنامه معاینه فنی عمدتا تحت تاثیر عواملی مانند سطح مهارت پرسنل خدمت‌رسان، مجریان معاینه فنی، سطوح فناوری خودروها، ناوگان حمل و نقل، قوانین و مقررات و اعمال آن‌ها متفاوت است.

بنا به اعلام کتاب معاینه فنی و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا، بر اساس برآوردهای انجام شده،‌ انجام معاینه فنی باعث کاهش ۱۶ درصدی در مقدار آلاینده CO (منوکسیدکربن) و کاهش ۱۰ درصدی در مقدار آلاینده HC(هیدروکربن‌های نسوخته) در خودروهای انژکتوری می‌شود همچنین انجام معاینه فنی باعث کاهش ۳۳ درصدی در مقدار آلاینده CO و کاهش ۲۴ درصدی در مقدار آلاینده HC در خودروهای کاربراتوری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha