چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۴
کد خبر: 23217

این راهنما، اطلاعات خوبی در رابطه باعلایم، علل و درمانهای سه بیماری شایع مقعدی تدارك دیده است. همانطور كه شما دربارة این بیماریها بیشتر می‏آموزید، شما آمادگی بهتری خواهید یافت تا حالات و شرایط خود را با پزشكتان در میان بگذارید.

سلامت نیوز : این راهنما، اطلاعات خوبی در رابطه باعلایم، علل و درمانهای سه بیماری شایع مقعدی تدارك دیده است. همانطور كه شما دربارة این بیماریها بیشتر می‏آموزید، شما آمادگی بهتری خواهید یافت تا حالات و شرایط خود را با پزشكتان در میان بگذارید.

1-      بواسیر

بواسیر شایعترین بیماری مقعد است. در حقیت، احتمالاً نیمی از افراد تا سن 50 سال، بواسیر را تجربه می‏كنند. بواسیرها وریدهایی در ناحیه مقعدی هستند بهر علتی فشار بیش از حد به پایین راست روده و ناحیه مقعدی وارد شود به طور غیرطبیعی این وریدها متورم می‏شوند. فشار زیادی می‏تواند به علت زور‏زدن برای دفع مدفوع، اكثراً در اثر اسهال مزمن و كمتر بعلت یبوست، حاملگی، پیری یا علل دیگر باشد. بواسیرهای خارجی به صورت توده نرم و متورم یا و تودة سفت در اطراف ناحیه مقعدی ظاهر می‏شوند بواسیرهای داخلی در داخل كانال مقعدی ایجاد می‏شوند.

نشانه ها

شایعترین علایم بواسیر شامل خارش و خونریزی، بیرون افتادگی و درد می‏باشند. خونریزی اغلب بدنبال دفع مدفوع اتفاق می‏افتد. بواسیرها ممكن است افتادگی پیدا كنند (به بیرون لغزیدن) و از طریق مقعد بیرون بزنند. درد در طی حركات روده یا بعد از تحرك بواسیرها اتفاق می‏افتد. در خیلی از موارد علایم در عرض چند روز فروكش  می‏كند. اگر علایم تداوم داشته باشند بهتر است با پزشكتان تماس بگیرید.

پیشگیری و درمان‏های زیادی برای پیشگیری و درمان بواسیر وجود دارد پزشكتان كمك خواهد كرد تا مناسب‏ترین درمان را بر پایه شدت علایم انتخاب كنید.

تغییرات عادات غذایی و نحوه زندگی

بطور منظم بیرون روی را افزایش دهید و با خوردن آب فراوان و خوردن میوه‏ها، سبزیجات، سبوس و حبوبات قوام مدفوع را نرم نگهدارید. تداوم نظم حركات روده می‏تواند باعث بهبود یا جلوگیری از یبوست و زور‏زدن شود.

درمان در خانه

اگر تحریك ایجاد شده است نشستن داخل وان، تشت آب گرم روزانه چند بار كمك به كاهش تورم خواهد كرد و منطقه گرفتار را تسكین می دهد اینكار بایستی 15-10 دقیقه طول بشكد و در صورتی كه بدنبال دفع مدفوع (بیرون روی) باشد، بیشترین اثر را خواهد داشت.

درمان موضعی

بسته به شدت شكایت شما، پزشكتان ممكن است كرم هیدروكورتیزون یا كف آن را برای خلاصی از التهاب و درد توصیه كند. بسیاری از داروهای مربوط به بواسیر بدون نسخه قابل تهیه هستند، یا پزشكتان ممكن است داروی قوی‏تری تجویز كند.

درمان جراحی

در بعضی از موارد، بواسیرها به قدری شدید هستند كه احتیاج به جراحی دارند. روش‏های جراحی متعددی وجود دارد. پزشكتان در صورت ضرورت می‏تواند اطلاعات زیادی در این مورد برای شما فراهم كند.

 2-      مقعد خارش دار

مقعد خارش‏دار: اشاره به خارش داخل و اطراف مقعد دارد حالتی است كه هم بچه ها و هم بزرگسالان را درگیر می‏كند. به طور كلی علایم با بهبود بهداشت شخصی فروكش می‏كند. در موارد شدید ممكن است كه بیمار از درمان دارویی سود ببرد.

علل مقعد خارش‏دار: شایعترین علت خارش معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است. سایر علل شامل بواسیر، انگل‏ها بویژه كرمك، عفونت‏های پوستی و واكنش‏های حساسیتی معین می‏باشد (اما به آنها محدود نمی‏شود).بعضی غذاها قهوه، چای، كوكاكولا و مركبات ممكن است با خارش ناحیه مقعد همراه شوند. همچنین البسه تنگ و چسبان می‏توانند با خارش ناحیه مقعد همراه باشند.

درمان خانگی

بهداشت مناسب خیلی مهم است. با احتیاط تمیز كردن ناحیه گرفتار توسط آب صاف و تمیز بدنبال آن مصرف پودر تالك عموماً مؤثر است. پوشیدن لباسهای گشاد (شل) ممكن است علایم را تسكین بخشد. حذف بعضی از غذاها از قبیل مركبات، قهوه، سودا ممكن است كمك كننده باشد.

درمان دارویی

برای درمان موارد مقاوم خارش مقعدی ممكن است احتیاج به بكارگیری كرمهای موضعی هیدروكورتیزون یا كف‏ها در ناحیه گرفتار داشته باشد. این محصولات می‏توانند در تسكین علایم بسیار مؤثر باشند. پزشكتان درمان مناسبی را توصیه خواهد كرد.

 

3-      شقاق‏های مقعدی

شقاق‏ها، پارگی‏های كوچك در كانال مقعدی هستند این پارگیها معمولاً در طی عبور مدفوع سفت یا بزرگ بروی بافت مقعدی ایجاد می‏شوند. شقاقهای مقعدی شایع بوده و معمولاً بدون درمان خاصی ترمیم می‏یابند. در بعضی از بیماران، وقتی كه شقاق‏ها ترمیم نیابند این حالت مزمن می‏شود.

علایم

بیماران مبتلا، درد را در حین دفع مدفوع تجربه می‏كنند. درد ممكن است بعد از اتمام بیرون روی طول كشیده و سپس تا بیرون روی بعدی فروكش نماید. سایر شكایات می‏توانند شامل خونریزی، خارش و ترشح باشند.

درمان

كار اصلی پزشكتان حذف یا كاهش درد خواهد بود.

درمان خانگی

شل كننده‏های مدفوع كمك به كم كردن درد خواهند كرد و نشستن در وان آب گرم یا بكار بردن حوله‏های گرم در منطقه گرفتار ناراحتی را آرام خواهند نمود.

درمان دارویی

كرم‏ها، كف‏ها، پمادها یا شیاف‏ها ممكن است در كاهش درد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده كنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند یا پزشكتان ممكن است داروی قوی‏تری تجویز كند.

جاده سلامتی

بسیاری از بیماری‏های ناحیه مقعد، براحتی قابل درمان هستند، در صورتی كه بیماری شما، با سایر اختلالات پزشكی همراه است، همیشه بهتر است در صورت تداوم علائم، با پزشكتان تماس بگیرید.

منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران
مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha