كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت به زنان باردار توصیه كرد كه از وسایل برقی و مولد اشعه حداقل نیم مترتا یك متر فاصله بگیرند و هنگام عكسبرداری از محافظ‌های سربی استفاده كنند.

زنان باردار از وسایل مولد امواج مانند سشوار و تلویزیون و ماشین لباسشویی فاصله بگیرند
كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت به زنان باردار توصیه كرد كه از وسایل برقی و مولد اشعه حداقل نیم مترتا یك متر فاصله بگیرند و هنگام عكسبرداری از محافظ‌های سربی استفاده كنند.
علی گورانی در این باره اظهاركرد: ما در دنیایی از تشعشعات زندگی می‌كنیم و بیش از 80 درصد تشعشعاتی كه ما را تهدید می‌كند، طبیعی است اما تأثیرات این تشعشعات، برگروه‌های آسیب‌پذیر مانند كودكان، افراد مسن و زنان باردار بیشتر است و باید به افرادی كه در این گروه قرار دارند، آموزش داده شود تا منابع مولد اشعه را بشناسند و نسبت به این امر حساس شوند.
وی با بیان اینكه نور خورشید، عمده‌ترین منبع طبیعی است كه از آن تشعشع می‌گیریم،گفت: كشور ما به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی، تشعشعات نور خورشید بسیار بالایی دارد و بیشتر افراد دچار عارضه‌های پوستی می‌شوند، بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود بین ساعات 10تا 16 – كه زمان اوج تشعشعات خورشید است- تا حد امكان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.
گورانی تصریح كرد: لازم است زنان باردار برای بیرون رفتن در هوای آفتابی از محافظت كننده‌ها مانند كلاه و كرم‌های ضد آفتاب معتبر استفاده كنند.
وی به پرتوگیری‌های طبیعی به گاز رادون اشاره كرد و گفت: این گاز درخانه‌هایی كه در طبقات زیرزمین قرار دارند و یا تهویه مناسب ندارند، به وجود می‌آید بنابراین لازم است خانه‌ها را به تهویه‌های مناسب تجهیز كرد تا گردش هوا در آن به خوبی انجام شود.
كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه اظهار كرد: هرجایی كه وسیله الكتریكی روشن باشد در اطراف آن دو میدان الكتریكی و مغناطیسی ایجاد می‌شود كه این میدان‌ها حاوی انرژی هستند و اگر در این میدان‌ها قرار بگیریم انرژی موجود در میدان‌ها بر بدن تأثیر می‌گذارد.
گورانی افزود: زنان باردار باید از منابع مولد اشعه مانند تلویزیون، رایانه و سایر وسایل برقی فاصله داشته باشند و رعایت فاصله نیم تا یك متری توصیه می‌شود كه احتیاط بر این است كه این فاصله در مورد وسایلی كه الكتروموتور دارند مانند سشوار، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی بیشتر رعایت شود.
كارشناس پرتوهای وزارت بهداشت با تأكید بر این كه مادران تا حدامكان از رفتن به مراكز پزشكی خودداری كنند، گفت: پرتوهای موجود در مراكز درمانی به دلیل وجود دستگاه‌های مختلف بسیار زیاد است و این پرتوها برای زنان باردار خطرناك است بنابراین اگر وارد این مراكز شدند تا حد امكان از اتاق‌هایی كه در آن‌ها از اشعه x استفاده می‌شود، فاصله بگیرند و در مواقع لزوم برای رادیولوژی، روپوش‌های محافظ از جنس سرب بپوشند و فقط قسمتی كه می‌خواهند از آن عكس بگیرند بدون محافظ باشد.
گورانی در پایان اظهاركرد: در مواقع عكس‌برداری از دندان، روی شكم و تیروئید باید با محافظ‌ها پوشیده شود تا از پرتوگیری‌های ناشی از عكس‌برداری محافظت شود همچنین مسافرت با هواپیما به علت این كه پرتوگیری‌های طبیعی بالا است، توصیه نمی‌شود.
منبع : IRMNA

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha