دیگر از آن هیاهوی روزهای اول زلزله کرمانشاه خبری نیست. از آن روزهایی که مردم، هنرمندان و ورزشکاران گروه گروه برای کمک‌رسانی به منطقه رفتند و کار امداد‌رسانی را با وقفه مواجه کردند. دیگر از آن تب و تاب اولیه و همهمه‌های شبکه‌های مجازی خبری نیست. انگار موج احساسات روزهای اول زلزله در بین مردم و سلبریتی‌ها خیلی زود فروکش کرده است.در این میان مردم مناطق زلزله زده همچنان چشم انتظار کمک‌های دولتی هستند.

چادرهای هلال احمر مناسب سرمای منطقه نیست

سلامت نیوز: دیگر از آن هیاهوی روزهای اول زلزله کرمانشاه خبری نیست. از آن روزهایی که مردم، هنرمندان و ورزشکاران گروه گروه برای کمک‌رسانی به منطقه رفتند و کار امداد‌رسانی را با وقفه مواجه کردند. دیگر از آن تب و تاب اولیه و همهمه‌های شبکه‌های مجازی خبری نیست. انگار موج احساسات روزهای اول زلزله در بین مردم و سلبریتی‌ها  خیلی زود فروکش کرده است.در این میان مردم مناطق زلزله زده همچنان چشم انتظار  کمک‌های دولتی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه می نویسد: آنها از همان روز اول گفتند که کانکس و وسایل گرمایشی می‌خواهند و این خواسته مردم کرمانشاه همچنان بعد از گذشت یک ماه از آن حادثه تلخ پابرجاست تا جایی که دیروز نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه، گفت:‌ متأسفانه سرویس‌های بهداشتی و خدماتی به اندازه کافی برای مردم وجود ندارد، ضمن اینکه بیماری سرماخوردگی شدیدی دراین منطقه برای مردم به وجود آمده است. همچنین برخی کانکس‌های مورداستفاده مردم از استحکام لازم برخوردار نیست،‌متأسفانه  وزش باد طی دو روز گذشته بسیاری ازکانکس‌ها را دچار مشکل کرده و برخی از آنها را باد برده است، البته هنوز دلیل این اتفاق مشخص نیست؛ یا اینکه سرعت وزش باد بسیار بالا بوده یا اینکه کانکس‌ها از استحکام لازم برخوردار نبوده‌اند. سید قاسم جاسمی  با بیان اینکه هنوز برخی زلزله زدگان چادر اسکان هم ندارند، تصریح کرد:‌ متأسفانه شرایط نامتعادل و نامناسبی برای زلزله زدگان وجود دارد، حتی دربازدید از منطقه کولبران کرمانشاه که چند روزپیش دچار حادثه زلزله با 5 ریشتر شد؛ مشخص گردید که متأسفانه رسیدگی‌های دولتی انجام نشده و کمک‌های مردم نیز تا حدودی افت کرده است.


وی با اشاره به اینکه برای دریافت کانکس از همان ابتدا مسائلی مطرح شد، اظهار کرد:‌ افراد می‌توانستند یا کانکس را دریافت کرده یا اینکه 5 میلیون تومان نقدی دریافت کنند، اما پس از آن پول نقد به 3 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است؛ درحال حاضر مردم شرایط مناسبی نداشته و به گفته برخی  نمایندگان این استان تنها 10 درصد کانکس‌ها مستقر شده‌اند.


مشاهدات امدادگران فرهنگی در منطقه هم مؤید همین ماجراست. آن طور که علی قسمتی امدادگر ساکن در منطقه به خبرنگار «ایران» می‌گوید:  روزهای اول زلزله به دلیل ازدیاد جمعیت امدادرسانی با اخلال مواجه شد. ما در آن روزها از مردم می‌خواستیم کمک هایشان را به هلال احمر ارسال کنند هر روز سلبریتی‌ها در محل حاضر بودند تا جایی که خیلی‌ها به صحنه‌هایی که از سلبریتی‌ها می‌دیدیم انتقاد می‌کردیم اما حالا با گذشت یک ماه از زلزله هیچ کس حالی از مردم نمی‌پرسد. مردم با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند هنوز در برخی  روستاها مردم چادر ندارند و چند خانوار با هم زندگی می‌کنند.


او به کانکس‌های اهدایی مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولاً کانکس‌هایی که در منطقه وجود دارد اهدایی مردم است. مردم هم از قیمت کانکس باخبر نیستند. همین کانکس 700 هزار تومانی  را تا 2 میلیون و 300 هزارتومان هم می‌خرند. متأسفانه برخی از این کانکس‌ها متناسب منطقه ساخته نشده است و در چند روز گذشته به خاطر وجود باد شدید این کانکس‌ها تخریب شده است. کیفیت کانکس‌ها برای آب و هوای کرمانشاه مناسب نیست  چون اینها را با چند ورق می‌سازند و در برابر باد شدید مقاومت ندارند.


قسمتی با اشاره به اینکه مردم کرمانشاه نیاز به سرپناه دارند،می گوید: کانکس نیاز اصلی مردم منطقه است. روزهای اول مسئولان قول‌هایی به مردم دادند که بزودی برایتان کانکس می‌فرستیم اما این اتفاق نیفتاد و بسیاری از خانواده‌ها داخل چادر هستند. چادرهای هلال احمر اصلاً مناسب این منطقه نیست. هوا سرد است و وسایل گرمایشی هم به اندازه کافی وجود ندارد.البته چادرها امن هم نیست. همین دیشب چند چادر آتش گرفت.


کامران کهریزی یکی دیگر از امدادگران حاضر در منطقه هم به نبود وسایل گرمایشی و کانکس اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه فصل سرما در پیش است؛ بادهای این منطقه هم به علت کوهستانی بودن سرمای شدیدی دارد ما حداقل توقع مان این است که کانکس‌ها زودتر به منطقه ارسال می‌شد. قبول داریم داخل کانکس هم سرد است اما باز در برابر باران و بادهای تند مقاوم‌تر است. در منطقه کودکان بسیاری هستند که در برابر سرما مقاوم نیستند ما باید هر چه سریعتر فکری به حال آنها کنیم.


وی می افزاید: تا چند روز پیش غذای گرم در آشپزخانه‌ها پخته می‌شد و به دست مردم می‌رسید اما الآن چند روز است که گفتند دیگر غذای گرم به مردم نمی‌دهیم و در عوضش جیره خشک داده می‌شود. اما در این چند روز برخی  خانوارها جیره خشک هم ندارند. کهریزی با اشاره به اینکه برخی  خانه‌ها بر اثر پس لرزه خراب شدند، می‌گوید: برخی  خانه‌ها در طول پس لرزه‌هایی که بعد از زلزله آمد خراب شدند. در سرکشی‌هایی که از روستاها داشتیم برخی  خانوارها حتی چادر هم دریافت نکرده‌اند.


کانکس‌های تخریبی اهدایی بودند
اصغر عظیمی مدیر روابط عمومی استانداری کرمانشاه درباره کانکس‌های تخریب شده، می‌گوید: تمامی کانکس‌هایی که با قرارداد مابین استانداری و قرارگاه خاتم تولید شده است از نظر استحکام هیچ مشکلی نداشتند. این کانکس‌ها استاندارد لازم را دارد تنها مشکلی که در چند شب اخیر پیش آمد مربوط به کانکس‌های اهدایی مردم است. برخی  کانکس‌ها قدیمی بودند و استحکام لازم را نداشتند برای همین تخریب شدند البته میزان تخریب‌ها هم بسیار کم بود.


وی در پاسخ به اینکه چرا آشپزخانه‌ها در منطقه تعطیل شده است، می‌گوید: برخی از این آشپزخانه‌ها موکب‌هایی بودند که برای زوار اربعین برپا شده بودند و چند وقتی هم  به مردم کمک کردند با این حال ما می‌خواهیم وضعیت شهر به روال عادی برگردد و مردم خودشان با جیره خشکی که داده می‌شود غذا درست کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha