بعد از دو کشور هند و پاکستان اکنون پنبه کاران افریقا نیز درگیر مشکلات زیادی به دلیل استفاده از بذرهای تراریخته شده اند و رویترز در گزارشی به این مشکلات پرداخته است.

تجربه سیاه سه کشور از تولید پنبه تراریخته/ وزارت جهاد کشاورزی برای تولید انبوه پنبه تراریخته مجوز می دهد؟

سلامت نیوز: بعد از دو کشور هند و پاکستان اکنون پنبه کاران افریقا نیز درگیر مشکلات زیادی به دلیل استفاده از بذرهای تراریخته شده اند و رویترز در گزارشی به این مشکلات پرداخته است.

به گزارش سلامت نیوز، معصومه ابتکار در صفحه توییتر خود نوشت: «رویترز گزارش داده که پنبه دستکاری ژنتیکی چه مشکلاتی را در آفریقا بوجود آورده، قبل از این در هند و پاکستان هم پنبه دستکاری ژنتیکی شکست خورده بود. امیدوارم مسوولین ایمنی زیستی ایران از شکست های دیگران عبرت بگیرند».


به گزارش سلامت نیوز، بعد از دو کشور هند و پاکستان اکنون پنبه کاران افریقا نیز درگیر مشکلات زیادی به دلیل استفاده از بذرهای تراریخته شده اند و رویترز در گزارشی(اینجا) به این مشکلات پرداخته و معصومه ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست خواستار توجه مسوولان ایمنی زیستی کشور نسبت به عواقب کشت تراریخته ها در کشور شده است.


اما ماجرای شکست طرح کشت پنبه تراریخته Bt در دو کشور پاکستان و هند چه بود.؟
سازمان تحقیقات کشاورزی پاکستان، به دلیل آفت‌زدگی فراوان پنبه در این کشور،در سال ۲۰۰۵ استفاده از بذرهای پنبه دستکاری‌شده ژنتیکی (مقاوم به برگ‌خواران) را به عنوان  تنها راه حل برای مقابله با این مشکل انتخاب کرد.


طی ده سال یعنی از سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ با کشت پنبه تراریخته Btتولید این محصول از سالانه ۱۵ میلیون عدل به ۲۰ میلیون عدل افزایش پیدا کرد. اما بعد از گذشت یک دهه این کشور با شکست قطعی طرح کشت پنبه تراریخته Bt مواجه شد و تولید این محصول کاهش نگران کننده ای پیدا کرد چرا که آفت زنگ پنبه که یک آفت مکنده است به جان مزارع پنبه این کشور افتاد و در واقع نوع آفات مهاجم پنبه از برگ خواران به آفات مکنده تغییر پیدا کرد و طرح استفاده از بذر پنبه تراریخته نه تنها برای از بین بردن آفات  برگ خوار پنبه موفق نبوده بلکه باعث شیوع آفات دیگر هم شده است.در حال حاضر به دلیل خسارات زیاد دولت پاکستان کشت ۱۹ گونه پنبه تراریخته را در پنجاب ممنوع کرده است.


در کشور هندوستان استفاده از بذرهای پنبه تراریخته نیز نتوانسته پنبه ها را در برابر آفت ها مقاوم کند و کشاورزان مجبورند باز هم هزینه های بالایی برای تهیه سم و آفت کش پرداخت کنند. این درحالی است که تولیدکنندگان بذرهای تراریخته همواره ادعا می کنند تراریخته ها در برابر آفات مقاوم هستند و نیازی به استفاده از علف کش ها و سموم شیمیایی ندارند در حالی که تنها ۱۰ درصد از تراریخته ها در برابر آفات مقاوم هستند و باعث کاهش استفاده ازآفتکش می‌شوند و ۹۰ درصد بقیه مصرف آفت کش ها را بالا می برند.


از طرف دیگر کمپانی های تولیدکننده بذرهای تراریخته از جمله مونسانتو، مالکیت انحصاری بذرهای تراریخته  را در دست دارند و بذرهایی که به کشاورزان می فروشند عقیم هستند و به همین دلیل کشاورزانی که از بذر تراریخته استفاده کرده اند مجبورند هر سال بذر جدید بخرند و خود قادر به تولید این بذرها نیستند.
افزایش ۸۰ برابری قیمت بذرهای تراریخته باعث بدهکاری و ورشکستگی کشاورزان هندی شده و آنها علاوه بر پرداخت هزینه های بالا برای خرید بذر مجبور بودند هزینه های بالایی برای تهیه آفت کش و سم نیز بدهند از طرف دیگر قیمت پنبه تراریخته در این کشور ثابت مانده بود لذا کشاورزان هندی روز به روز بدهکارتر و فقیرتر شدند.


تجربه سیاه این دو کشور و جدیدا افریقا نیز، هشداری است برای مسوولان تا با احتیاط بیشتری برای تولید تراریخته ها در کشور گام بردارند و قبل از هر چیز تمام جوانب را بسنجند تا به سرنوشت این کشورها دچار نشویم.


گفتنی است اواخر شهریورماه سال جاری، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از تولید انبوه پنبه تراریخته در کشور بعد از صدور مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی خبر داده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha