متخصص دیابت با اشاره به اینکه هر 14 دقیقه در ایران یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهد، گفت: هزینه لازم برای کنترل روزانه قند خون، داروها و آموزش، بسیار به صرفه‌تر از هزینه برای رفع مشکلات و عوارض ناشی از دیابت است.

«دیابت» هر 14 دقیقه در ایران، جان یک نفر را می‌گیرد

سلامت نیوز:متخصص دیابت با اشاره به اینکه هر 14 دقیقه در ایران یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهد، گفت: هزینه لازم برای کنترل روزانه قند خون، داروها و آموزش، بسیار به صرفه‌تر از هزینه برای رفع مشکلات و عوارض ناشی از دیابت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس،مهریار خسروشاهی ، در ارتباط با بیماری دیابت اظهار کرد: همه این بیماران باید سالیانه برای تشخیص شرایط پرخطر در پا، معاینه شوند. این معاینه شامل بررسی حس محافظتی، ساختمان پا و بیومکانیک، وضعیت عروقی و پوست است.

وی افزود: اگر بیمار چند عامل خطر داشته باشد، باید از نظر پیدایش وضعیت‌های جدید و شرایط پرخطر مکرراً ویزیت شود. همچنین بیمارانی که نوروپاتی دارند، در هر ویزیت باید پای آنها مشاهده شود.

متخصص دیابت ادامه داد: بررسی وضعیت نورولوژیک پای بیمار دیابتی در افراد کم خطر با استفاده از مونوفیلامان 10 گرم صورت می‌گیرد. در این تست مونوفیلامان 10 گرم، را به مدت 1تا2 ثانیه با پوست کف پا در تماس قرارداده و در صورتی که توسط بیمار حس نشود، حس محافظتی بیمار مختل تلقی می‌شود.

خسروشاهی با بیان اینکه بررسی اولیه عروق محیطی پای بیمار دیابتی شامل شرح حال وجود لنگیدن و بررسی نبض‌های پشت‌پایی است، افزود: وجود قرمزی، گرمی پا، نشان دهنده نواحی از آسیب بافتی پا است همچنین دفرمیتی استخوانی، محدودیت حرکت مفصل و اختلال راه رفتن و تعادل بیمار، نیز باید مورد توجه قرار داد.

وی با تأکید بر اینکه کوه رفتن افراد دیابتی در فصل‌های سرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، عنوان کرد: بیماران دیابتی باید از انجام ورزش کوهنوردی پرهیز کنند. در این بیماران به علت دیابت، اعصاب حسی آسیب دیده‌اند و پاها حس چندانی ندارند و ورزش کوهنوردی فشار زیادی روی پاها وارد می‌کند و ممکن است در ناحیه کف پا زخم ایجاد شود.

این متخصص دیابت با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده، هر 14 دقیقه در ایران یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: با یک آزمایش ساده و کم هزینه اندازه گیری قند خون، از عدم ابتلا به دیابت خود می‌توانید، مطمئن شوید.

خسروشاهی تاکید کرد: هزینه لازم برای کنترل روزانه قند خون، داروها و آموزش، بسیار به صرفه‌تر از هزینه برای مشکلات عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری‌های چشم، قلب و کلیه است بنابراین آموزش به بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha