دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

دانشمندان بسیاری تاكنون راجع ‌به اینكه چه چیزی باعث شادی و خوشبختی آدمیزاد می‌شود، تحقیق كرده‌اند. آنها می‌گویند 10 عادت انسان‌ها باعث احساس شادی و خوشبختی در آنها می‌شود.

10 قدم به سوی شادی

سلامت نیوز: دانشمندان بسیاری تاكنون راجع ‌به اینكه چه چیزی باعث شادی و خوشبختی آدمیزاد می‌شود، تحقیق كرده‌اند. آنها می‌گویند 10 عادت انسان‌ها باعث احساس شادی و خوشبختی در آنها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دنیای سلامت،همیشه برخی افراد شادتر و خوشبخت‌تر از برخی دیگر هستند. آیا این مسأله به پول مربوط می‌شود یا به شخصیت افراد؟

هیچ كس نمی‌تواند با یقین از این مسأله حرف بزند. تحقیقات بشر در این زمینه در نهایت پای علم را نیز به میان آورده است.

دانشمندان بسیاری تاكنون راجع ‌به اینكه چه چیزی باعث شادی و خوشبختی آدمیزاد می‌شود، تحقیق كرده‌اند.

آنها می‌گویند 10 عادت انسان‌ها باعث احساس شادی و خوشبختی در آنها می‌شود:


داشتن هدف

در سال 1932 یك روانشناس استرالیایی به نام «بران ولف» مقاله‌ای در مورد خوشبختی و شادی نوشت.

او گفت: یك انسان شاد می‌تواند شادی را به هنگام ساختن یك قایق، باغبانی كردن و آب دادن به گل‌ها، نوشتن یك سمفونی، بازدید از یك موزه یا گالری، پختن یك غذا و یا هر كار دیگری بیابد.

به نظر می‌رسد كه حق با آقای ولف است؛ چرا كه تمام این موارد به نوعی با كار و داشتن هدف مربوط هستند.

بله این حرف درست است؛ چرا كه هر بار فرد خوشحال و خوشبختی را می‌بینید، متوجه می‌شوید او مشغول انجام پروژه‌ای است.


سفر

همه ما می‌دانیم كه داشتن تعطیلات خوب بعد از یك دوره كاری و فشارهای ناشی از مسؤولیت‌های زندگی تغییرات زیادی در روحیه ایجاد می‌كند.

براساس پژوهش‌های صورت گرفته در سال 2010، رفتن به مسافرت و تفریح‌های مشابه آن تأثیری در احساس خوشبختی و شادی نخواهد داشت؛ اما تعطیلاتی كه بیش از دو ماه طول می‌كشند، بسیار و بیشتر از تعطیلات و مسافرت‌های كوتاه مدت در ایجاد حس شادی در افراد مؤثرند؛ پس بهتر است كه با یك برنامه‌ریزی قبلی حتماً به این برنامه فكر كنید.

روابط اجتماعی

زندگی اجتماعی افراد نیز تأثیر زیادی در احساس خوشبختی آنها دارد. با این‌كار نه فقط روابط بهتری با دیگران خواهید داشت، بلكه فرصتی می‌یابید تا دوستان مثبت‌تری پیدا كنید.

كمك كردن به دوستی كه نیاز به كمك شما دارد و كمك گرفتن از یك دوست خوب به هنگام نیاز، احساس خوبی به شما می‌دهد.

خوش‌بینی، مثبت اندیشی و احساسات خوب اثرات مستقیمی روی افراد دارند.


سرگرمی

سرگرمی‌ها همواره به ما كمك می‌كنند تا ذهن‌مان مشغول چیزی باشد و از انجام كاری كه دوست داریم، لذت ببریم.

هر سرگرمی جدید، فرصتی است برای هدف‌دار شدن و البته در اجتماع بودن.

وقتی سرگرمی‌های جدید و متفاوت را تجربه می‌كنید، وارد اجتماعات بزرگ‌تر می‌شوید و این كمك می‌كند تا خود درونی‌تان را لمس كنید و شادی را در خود بیابید.


رابطه غذا و اخلاق

رابطه بین غذا و اخلاق رابطه بسیار نزدیكی است. كمبود برخی ویتامین‌ها  و املاح می‌تواند باعث افسردگی شود.

دانشمندان در حال بررسی این مسأله هستند تا دریابند ویتامین‌ها و املاح خاص چقدر روی روحیات و خلقیات افراد اثر می‌گذارد.

بنابراین تنها كار این است كه یك برنامه غذایی متعادل را دنبال كنید تا از كمبود هر یك از ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن جلوگیری شود.


مهم‌ترین كارهایی كه افراد شاد انجام می‌دهند

اگر می‌خواهید حتماً شادی واقعی را به‌دست آورید، ابتدا باید آن‌را در ذهن خود ترسیم كنید. باید بتوانید خود را در یك موقعیت آرام حس كنید و از آن لذت ببرید.

گاهی اوقات نمی‌توانیم از لحظات كوتاه و كوچك شادی لذت ببریم و به راحتی آنها را از دست می‌دهیم.

ما شادی‌های كوچك را از دست می‌دهیم تا شادی‌های بزرگ‌تر را به‌دست آوریم و به همین ترتیب لحظه‌ها می‌گذرند و ما همچنان هنوز شادی را تجربه نكرده‌ایم.

ارسطو می‌گوید: هیچ‌كاری در این دنیا به اندازه شناختن استعدادهای منحصر به فرد خویش اهمیت ندارد و مهم‌ترین هدف هر كس در زندگی باید كشف استعدادهای ویژه‌اش باشد.

ما هیچ‌كاری را با لذت قلبی انجام نمی‌دهیم و هیچ شادی كوچكی را جدی نمی‌گیریم؛ در حالی كه اگر كاری را با لذت درونی و قلبی انجام دهیم، بهترین كیفیت و نتیجه را به دست می‌آوریم.

استعدادهای نهانی، به ما كمك می‌كنند تا به آنچه در زندگی آرزویش را داریم، برسیم.

افراد شاد هدف، سلامت فیزیكی و روحی روانی بیشتر و استرس كمتری دارند.

به خودشان مطمئن هستند و از كوچك‌ترین شادی‌ها نیز لذت می‌برند. برای شاد بودن بسیار مهم است كه بدانیم چه كاری را دوست داریم انجام دهیم.

خوشبختی و شادی ما در كنترل خودمان است. حتی كوچك‌ترین تغییر در سبك و شیوه زندگی مؤثر خواهد بود. افراد شاد خود را درگیر «فقط اگرها» نمی‌كنند.

برای شادی‌ها نمی‌توان شرایط تعیین كرد. مثلاً اگر و فقط اگر وزن كم كنم، اگر و فقط اگر به موقعیت مورد نظرم برسم و ... احساس شادی خواهم كرد.

پیشگویی‌های ما در مورد موقعیت‌هایی كه ممكن است با قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها هم احساس خوشبختی نكنیم؛ پس در هر شرایط و موقعیتی باید شادی را جستجو كنیم.

انسان اجتماع را دوست دارد و در اجتماع می‌تواند خوشبختی و شادی را بیابد.

ماهیت روابط، نقش مهمی در شادمانی افراد ایفا می‌كند. افراد شاد انرژی مثبت را در پیرامون خود پخش می‌كنند. فقط آنها می‌توانند دیگران را شاد كنند.

افراد شاد شهروندان بهتر، پدر و مادرهای بهتری و برای همسر خود بهترین شریك زندگی هستند. نگرش مثبت آنها به زندگی باعث می‌شود كه به‌طور متوسط 10 سال بیشتر از سایر افراد عمر كنند.

افراد بدبین و منفی‌نگر اجازه نمی‌دهند شادی‌های كوچك وارد زندگی‌شان شود؛ در حالی‌كه می‌توانند عطر خوش شادی را در محیط پیرامون خود پراكنده سازند.

كنار هم بودن

همراهی با دیگران و در كنار آنها بودن به شما احساس شادی می‌دهد. ما انسان‌ها به‌طور فطری از تنهایی گریزانیم؛ حتی افراد درونگرا نیاز دارند اوقاتی را در كنار دوستان‌شان بگذرانند؛ هر چند تعداد این دوستان بسیار اندك باشد.

حتماً نباید دوستان شما، از بهترین دوستان باشند، فقط كافی است با آنها احساس راحتی كنید تا بتوانید با هم حرف بزنید و برای لحظاتی در كنار هم خوش باشید.

ما از دیگران نیرو و انرژی دریافت می‌كنیم؛ بنابراین برای احساس شادی و هیجان بیشتر باید از پیله تنهایی خود خارج شویم و زندگی را در كنار دیگران تجربه كنیم.


گوش دادن به موسیقی

هر فرد در هر موقعیت و شرایطی نیاز دارد گاهگاهی كاری انجام دهد تا انرژی بیشتری بگیرد، مثلاً موسیقی گوش بدهد، پیاده‌روی كند، یوگا و مدیتیشن تمرین كند.

برای كاهش استرس‌های فیزیكی و روحی باید در جستجوی یافتن راهی آرامبخش باشید.


چرت زدن

هرگز قدرت و نیروی كه در چرت زدن است را نادیده نگیرید. چرت‌زدن بهترین راه برای كسب انرژی و بهبود خلق و خو و ایجاد انگیزه‌های ذهنی است.

افرادی كه در طول روز مشغولیت‌های زیادی دارند، باید در طول روز مدت‌كوتاهی را به یك چُرت نمیروزی اختصاص دهند تا روح‌شان سبك شود و شادی را بیشتر حس كنند.


 آب و هوا

حتی شرایط آب و هوایی نیز تأتیر زیادی در خلق و خوی افراد دارد. نور خورشید به ما احساس شادی می‌دهد.

مهم نیست چقدر پر مشغله هستید، باید نور آفتاب را وارد زندگی‌تان كنید!

اختلالاتی مثل غمگینی، معمولاً در زمستان و آب و هوای سرد و در كمبود نور خورشید در افراد ایجاد می‌شود.


ورزش

ورزش كنید و به تناسب اندام خود اهمیت دهید. تناسب فیزیكی باعث تناسب روحی و ذهنی می‌شود. حال اگر می‌خواهید پیاده‌روی كنید، شنا كنید، یوگا تمرین كنید، برقصید و یا هر ورزش دیگر.

وقتی كه ورزش می‌كنید و به تناسب اندام بیشتری می‌رسید، بیشتر به خودتان لبخند می‌زنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha