سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 232532

در زنان به دلیل کوتاه بودن طول مجاری ادراری و آناتومی طبیعی خانم ها عفونت های ادراری در زنان بیشتر مشاهده می شود بخصوص خانم هایی که باردار نیز می شوند به دلیل تغییرات هورمونی بوجود آمده خطر عفونت های ادراری افزایش پیدا می کند.

سوزش ادرار یک نشانه است!

سلامت نیوز:یک متخصص انکولوژی زنان گفت: برای درمان سوزش ادرارتان آب بخورید. همچنین برای پیشگیری از بیماری های کلیوی از مصرف مایعات غافل نشوید، 3 الی 8 لیوان مصرف آب در روز برای تمامی افراد بخصوص بانوان توصیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر سهیلا امینی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: سوزش ادرار در زنان یکی از مشکلات ادراری شایع است که این بیماری به تنهایی بیماری خاصی محسوب نمی شود بلکه می تواند نشانه ای از یک بیماری خاص دیگر باشد. اکثر افرادی که درگیر سوزش ادرار می شوند، در مسیر دستگاه ادراری که می تواند کلیه ها، حالب (لوله ای که کلیه را به مثانه متصل می کند) و یا مجاری ادراری باشد التهاب یا عفونتی نیز رخ داده باشد. اما معمولا مجاری ادراری است که درگیر التهاب و عفونت شده و فرد را دچار سوزش ادرار می کند.

 

وی در ادامه افزود: در زنان به دلیل کوتاه بودن طول مجاری ادراری و آناتومی طبیعی خانم ها عفونت های ادراری در زنان بیشتر مشاهده می شود بخصوص خانم هایی که باردار نیز می شوند به دلیل تغییرات هورمونی بوجود آمده خطر عفونت های ادراری افزایش پیدا می کند. در صورتی که سوزش ادرار همراه با درد زیر شکم و تکرر ادرار همراه بود معمولا نشان دهنده التهاب مثانه است.

 

این سرطان شناس متذکر شد: عفونت های دستگاه تناسلی، عفونت های واژن و دهانه رحم می تواند با سوزش ادرارهمراه باشد. خانم هایی که درگیر میکروب هایی به نام «کلامیدیا» و یا «تری کومونا» می شوند در ناحیه تناسلی، واژن و رحم دچار یک التهاب شده و رفته رفته در این نواحی عفونت ایجاد می گردد که این موضوع خو،د باعث عفونت مجاری ادراری شده، بنابراین یک بیمار با عفونت دستگاه تناسلی نیز می تواند مبتلا به سوزش ادرار شود. گاها بعضی از خانم ها ماه هاست که از سوزش ادرار رنج می برند، این خانم ها نیازمند بررسی بیشتری دارند، یک از علل سوزش ادرار طولانی مدت وجود بیماری التهاب بافت بینابینی مثانه است.

 

امینی مقدم هشدار داد: مشاهده خون در ادرار، علامت بسیار جدی است و می تواند یکی از علائم سرطان مثانه باشد. خوشبختانه این نوع سرطان در جوانان شایع نیست. در خصوص دیگر علائم سرطان مثانه می توان به سوزش ادرار نیز اشاره کرد اما شایع ترین نشانه آن تغییر در رنگ ادرار است. البته ناگفته نماند سنگ های ادراری نیز می تواند باعث تغییر رنگ ادرار و همچنین سوزش ادرار شوند. به طور کل، سوزش ادرار می تواند علامتی از بیماری های مختلف دستگاه گوارش و تناسلی نیز باشد.

 

به گفته وی، اگر عفونت به قسمت بالای دستگاه ادراری برسد، به عبارتی عفونت به کلیه ها سرایت پیدا کند و علائمی چون تب و لرز، بی حالی، درد در پهلوها و سوزش ادرار در بیمار مشاهده شود، فرد فورا باید به متخصص مراجعه کند چرا که فرد مشکوک به عفونت کلیه است .

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص اهمیت رنگ ادرار گفت: ادرار باید رنگی روشن داشته و دفعات دفع ادرار در زنان نباید زیاد باشد. قرمزی در ادرار ناشی از سنگ و سرطان مثانه یا سرطان دستگاه فوقانی ادراری است. چرک داشتن در ادرار و تیره یا زرد بودن بی از اندازه رنگ ادرار ناشی از برخی از عفونت ها مانند سِل و... است.

 

وی افزود: برخی از دلایل سوزش ادرار حساسیت به مواد شوینده نیز باشد لذا خانم ها دقت داشته باشند در هنگام شست و شوی این ناحیه از موادی استفاده کنند که کمترین حساسیت را برایشان رقم بزند. خانم هایی که به سن یائسگی رسیدند به دلیل کمبود هورمون استروژن یک نازک شدن مخاط دستگاه تناسلی خارجی و واژن ، همچنین نازک شدن مجرای ادراری و مخاط مثانه مشاهده می کنند که در پی هر کدام از این عارضه ها فرد ممکن است دچار سوزش ادرار نیز می شود .

 

امینی مقدم خاطرنشان کرد: ما توصیه داریم برای پیشگیری از بیماری های کلیوی از مصرف مایعات غافل نشوید. 3 الی 8 لیوان مصرف آب در روز توصیه می شود. خانم ها دقت داشته باشند در هنگام شست و شو این ناحیه از جلو به عقب این کار را انجام دهند چرا که خیلی از عفونت های مجاری ادرار، عفونت هایی هستند که بطور طبیعی نزدیک مجرای خروجی دستگاه گوارش در نزدیک معقد وجود دارد، جالب است بدانید که شایع ترین علت برای عفونت و سوزش ادرار رابطه ی جنسی است بعد از هر نزدیکی ادرار کنید و خود را با آب بشویید. این کار شما را از خطر ابتلا به سوزش ادرار در امان نگه می دارد.

 

این متخصص در پایان گفت: هنگامی که شما دچار سوزش ادرار می شوید زندگی روزمره شما تحت تاثیر قرار می گیرد، چرا که این عارضه آزار دهنده و رنج آور است اما نگران نباشید این بیماری قابل درمان است و با مراجعه سریع و به موقع به متخصص زنان و زایمان در این شرایط توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha