محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی در پست اینستاگرامی خود نسبت به یکی از شیوه‌های متداول کلاهبرداری رایج در فضای مجازی هشدار داد.

شگرد کهنه "برنده شدن در قرعه کشی" همچنان قربانی می گیرد/ مراقب کلاهبرداران باشید

سلامت نیوز:محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی در پست اینستاگرامی خود نسبت به یکی از شیوه‌های متداول کلاهبرداری رایج در فضای مجازی هشدار داد.

 به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت: با گسترش و توسعه استفاده از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد، روش‌های کلاهبرداری از این شیوه نوین بانکداری نیز جایگزین سرقت پول نقد از کیف دستی شده است.چراکه امروزه سارقان به خوبی می دانند که دیگر در کیف پول عابران به چز چند کارت بانکی خبری از پول نقد نیست .از این رو این افراد به شگردها و روش‌های عجیب و پیچیده ای متوسل می شوند که به راحتی بتوانند از اطلاعات حساب بانکی فرد مورد نظر خود اطلاع یابند .بطوریکه فرد مالباخته حتی تصورش را نمی کرد که این قدر آسان و سریع فریب خورده باشد . مسلما اطلاع و آگاهی از ترفندهای این سارقین، کمک بسزایی در پیشگیری از اینگونه جرائم خواهد داشت.

 سارقان از ترفندهای مختلفی برای انجام سرقت های بانکی از نوع عابربانک، استفاده می کنند که با گشتی در سایت ها وفضاهای مجازی تا حدودی می توان با این شگردها آشنا شد. شگردهایی که آگاهی از آن موجب حفظ و نگهداری حساب های بانکی می شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی در پست اینستاگرامی خود نسبت به یکی از شیوه‌های متداول کلاهبرداری رایج در فضای مجازی هشدار داد.

وی نوشت:پرسیدن شماره کارت بانکی در تماس تلفنی به بهانه‌هایی چون برنده شدن در مسابقه و .... صرفا برای کلاه‌برداری است. امیدوارم این موضوع با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به اطلاع همه برسد تا حجم زیاد اینگونه کلاه‌برداری متوقف شود. اطلاعات حساب بانکی را تحت هیچ شرایطی به هیچ کسی ارائه نکنیم".

ایرنا در خبری در باره ماجرای این توییت نوشت: با پدر یکی از خبرنگاران مطبوعات تماس می گیرند و می گویند آقای آذری جهرمی می خواهد با شما صحبت کند ولی قبل از اینکه با ایشان صحبت کنید به شما اطلاع می دهیم که شما برنده مبلغی جایزه شدید. کلاهبرداران سپس با بیان این مطلب که فعلا امکان ارتباط با وزیر فراهم نیست پس بهتر است برای دریافت جایزه خود این اقدامات را انجام دهید .لذا اورا به پای عابر بانک می کشانند و بایکسری عملیات بانکی مبلغ 26میلیون تومان از حساب وی برداشت می کنند.

آنچه مسلم است در حال حاضر یکی از ساده‌ترین ومتداول ترین راه کلاهبرداری از کارت های بانکی ، دسترسی به اطلاعات صاحب حساب است.آن هم به شیوه ای که در بالا ذکر شد .

سرگرد بابک نمک شناس رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت وگو با جام جم آنلاین در این باره اظهارداشت :کلاهبرداری از کارت های بانکی از طریق عابربانک ها بسیار شایع است .با ترفندهایی نظیر اینکه شما در فلان برنامه تلویزیونی یا رادیویی و یا فلان قرعه کشی برنده شدید و با این شگرد فرد مورد نظر را به پای عابربانک می کشانند و درآنجا با یکسری عملیات بانکی حساب بانکی آن فرد را خالی می کنند.حتی ممکن است خود را به عنوان مسئول خرید یک ارگان نظامی و دولتی معرفی کنند و سپس با استفاده از ناآگاهی افراد نیت شوم خود را عملی می کنند.

وی با اشاره به اینکه پرونده هایی داشتیم که افرادی نظیر پزشک و وکیل دادگستری طمعه این افراد شده اند ،افزود:اگر کسی خواست شما را با هر شیوه ای به پای عابربانک بکشاند، قبول نکنید .زیرا شگرد اصلی این افراد کشاندن طعمه خود به پای عابربانک است و درآنجا با چند عملیات انتقال وجه حساب شما را خالی می کنند.

نمک شناس تاکید کرد : با وجود اینکه بارها به مردم این هشدار داده شده است ولی بازهم هستند کسانی که گول می خورند .مطمئن باشید تا زمانیکه اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار کسی قرار نداده باشید هیچ اتفاقی برای شما نمی افتد.

نکاتی که نباید فراموش کنید

به هیچ عنوان کارت خود را به افراد ناشناس نسپارید زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت ، با حساب خالی خود مواجه نشوید.

هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید. زیرا این کار باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین بیفتد.

یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می دهد؛ به این ترتیب که فرد سارق در صف می ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می دهد و به محض دریافت کارت آن‌ها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

یکی از شگردهای سارقان برای سواستفاده از حساب بانکی ، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چنانچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعات کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

حتی الامکان سعی کنید برای خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید. یکی از راه‌های کلاهبرداری از کارت‌های بانکی ممکن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد. و آن کپی کردن کارت شما در زمانی است که کارت خود را به دیگران سپرده اید.

هنگام استفاده از خود پرداز های بانکی دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد یکی از شگردهای کلاهبرداری از کارت بانکی، استفاده از چسب قطره‌ای و ضبط کارت افراد است.

نصب کردن دستگاه های کارتخوان تقلبی از دیگر مواردی بوده که در این سال ها از سوی پلیس گزارش شده است. در این نمونه، کلاهبرداران از روی دستگاه های کارتخوان شبیه سازی و آن را در محل های مخصوصی نصب می کردند. دارندگان کارت های بانکی با توجه به شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آن‌ها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارتخوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند اما با پیام خطای دستگاه ساختگی مواجه شده و به تصور اختلال در شبکه، کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر ندارند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است.

یکی دیگر از روش‌های این سارقان مخشوش کردن و دستکاری عابربانک‌هاست. دو مورد از معروف‌ترین این روش‌ها اینگونه است:

۱. نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران.۲. نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

در موارد دیگر هم مشاهده شده افرادی با عنوان کارمند بانک به افراد و صاحبان مشاغل مراجعه کرده و تحت عنوان خوش‌حساب بودن، کارتخوان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در یکی از همین موارد سارقان به یک نمایشگاه اتومبیل مراجعه و خود را کارمند بانک معرفی کرده و با ارائه کارتخوان به این فرد، از او اخاذی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha