سلامت نیوز : كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: كمبود «روی» موجب كاهش مقاوت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های تنفسی در كودكان و اسهالی در كودكان شود.

زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: كمبود «روی» می‌تواند سرعت رشد كودكان را كاهش دهد. همچنین، كمبود «روی» با تغییراتی در حس بویایی و چشایی همراه است و موجب بی اشتهایی و كاهش وزن می‌شود.

وی گفت: كمبود «روی» در دوران بارداری باعث بروز عوارض سقط جنین، نقص عضو مادرزادی، وزن كم در زمان تولد، زایمان دیر یا زورد هنگام می شود.

كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: به دلیل نقش «روی» بر سیستم ایمنی، كمبود آن مقاومت در برابر بیماری‌ها را كاهش می‌دهد و به ویژه در كودكان موارد ابتلا به بیماری‌های شایع دوران كودكی از جمله بیماری‌های تنفسی و اسهالی افزایش پیدا می‌كند.

عبداللهی گفت: «روی» در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی كه منبع خوب پروتئین هستند، وجود دارد. منابع غنی «روی» عبارتند از صدف، جگر و انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز (گوشت مرغ و ماهی هم حاوی «روی» هستند اما میزان «روی» در گوشت قرمز بیشتر است).

وی اضافه كرد: تخم مرغ، حبوبات مانند لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی، انواع مغزها مانند بادام زمینی، گردو، بادام و فندق حاوی «روی» هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha