رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: شورایعالی بیمه با پوشش ندادن داروهای جدید بیهوشی با جان بیماران بازی و برای متخصصان بیهوشی مشكلات حقوقی ایجاد می‌كند.

 سلامت نیوز : رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: شورایعالی بیمه با پوشش ندادن داروهای جدید بیهوشی با جان بیماران بازی و برای متخصصان بیهوشی مشكلات حقوقی ایجاد می‌كند.

به گزارش فارس، مهدی قیامت امروز در حاشیه یازدهمین كنگره بیهوشی ایران در اهواز در جمع خبرنگاران افزود: داروهای جدید بیهوشی عوارض بسیاری كمتری نسبت به داروهای نسل قبل دارند و ایمنی بیشتری برای بیماران ایجاد می كنند در حالی كه داروهای قدیمی هم عوارض بیشتری دارند و هم سلامت كادر درمانی را در اتاق عمل به خطر می انداختند.

وی ادامه داد: داروهای نسل قدیم بیهوشی برای متخصصان بیهوشی و كادر پزشكی كه در اتاق عمل از این داروها برای بیهوشی بیمار استفاده می كردند خطر سقط جنین و برای مردان خطر ناباوری را به دنبال دارند بنابراین لزوم جایگزینی داروهای جدید و پوشش بیمه ای این داروها اجتناب ناپذیر است.

قیامت گفت: مشكل مهم ما برای پوشش بیمه ای این داروها با شورای عالی بیمه است كه با وجود پیگیری های مداوم از 2 سال گذشته از سوی انجمن بیهوشی ایران هنوز اقدامی برای پوشش بیمه ای داروهای جدید بیهوشی نكرده اند و با این كار برای همكاران ما مشكلات حقوقی ایجاد و حاشیه سازی می كنند.

رئیس انجمن بیهوشی ایران اضافه كرد: پوشش بیمه ای داروهای استاندارد و جدید بیهوشی اهمیت زیادی دارد زیرا بیهوشی موضوعی است كه با جان انسان سر و كار دارد وعارضه آن مرگ بیمار است نه حساسیت و خارش پوستی.

وی ادامه داد: داروهای جدید بیهوشی سریعتر اثر می كنند و سریعتر هم از بدن بیمار خارج می شوند بنابراین كمترین عارضه را دارند، ماندگاری آنها در بدن بسیار كم است و فرد بیمار بعد از عمل جراحی و اقدام پزشكی به سرعت و در كمترین زمان ممكن می تواند به زندگی معمولی و سركار برگردد در حالی كه داروهای قدیمی بیهوشی تا مدتها در بدن بیمار ماندگاری دارند.

قیامت اضافه كرد: طولانی شدن عوارض داروهای بیهوشی نسل قدیمی به اقتصاد درمان و اقتصاد عمومی كشور نیز لطمه می زند بنابراین شورایعالی بیمه باید هر چه سریعتر برای پوشش بیمه ای این داروها اقدام كند.

وی درباره عوارض داروهای بیهوشی در سزارین گفت: در سزارین، بیهوشی موضعی نسبت به بیهوشی كامل ارجحیت دارد اما در مواقعی با تشخیص پزشك لازم است بیهوشی كامل انجام شود با این حال در دنیا برای زایمان به جای سزارین به سمت زایمان بدون درد رفته اند. در اكثر كشورهای دنیا تمام زایمانها به صورت بی درد انجام می شود در حالی كه در كشور ما این كار به صورت موردی انجام می شود.

قیامت گفت: باید پروتكل های زایمان بی درد در كشور تدوین و اجرایی شود، تعرفه های آن تعیین و اعلام شود و همه مراكز زایمان به زایمان بی درد ملزم شوند.با وجود این داروهای جدید بیهوشی به خصوص گازهای جدید برای مادر و جنین خطری ندارند.

وی ادامه داد: داروهای جدید بیهوشی چه داخلی و خارجی در مراكزعلمی كشور بررسی می شوند و بعد از تأیید نهایی اجازه ورود آنها به بازار داده می شود با وجود این ما با داروهای بیهوشی وارداتی كه ممكن است تقلبی یا بی كیفیت باشند بیشتر از داروهای تولید داخل مشكل داریم زیرا بر داروهای داخلی نظارت بیشتری وجود دارد.

رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: متأسفانه در مواقعی كه برای بیماران به خصوص هنگام عمل جراحی اتفاقی می افتد به طور ظالمانه مشكل را به گردن متخصص بیهوشی می اندازند در حالی كه هیچ یك از این عوارض در متون علمی جزء عوارض بیهوشی ثبت نشده است.

وی ادامه داد: از نظر حقوقی مراقبت از علایم حیاتی، قلب، مغز، خونریزی و كلیه های بیمار در حین عمل به عهده متخصص بیهوشی است و متخصص بیهوشی به عنوان فرد مسئول، طیب و مراقب بیمار در حین عمل است و در مواقعی از اشتباه كادر جراحی و پزشكی نیز جلوگیری می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha