چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 232662

مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی شاپوراهواز گفت:تومورهای سارکوم شامل 2 دسته استخوانی وبافت نرم هستند که در صورت تشخیص دیرهنگام می توانند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران شوند.

سرطان سارکوم را بشناسید

سلامت نیوز:مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی شاپوراهواز گفت:تومورهای سارکوم شامل 2 دسته استخوانی وبافت نرم هستند که در صورت تشخیص دیرهنگام می توانند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  ،دکتر حجت الله شهبازیان در دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران افزود: تومورهای عضلات دست و پا که گروهی از سارکوم های بافت نرم می باشند، معمولا به صورت یک توده به تدریج بزرگ شونده در اندام ها بوده که در ابتدا معمولا بدون درد هستند.


به گزارش روابط عمومی انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران،این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه در صورت پیشرفته شدن سارکوم عضلانی، این تومور به استخوان و اعصاب تهاجم پیدا می کند، گفت: این مسئله سبب می شود که در بیمار درد و سایر مشکلات نیز ایجاد شود.


شهبازیان گفت: شایع ترین سارکوم عضلانی در ران وجود دارد. همچنین این سرطان راه پیشگیری مشخصی نداشته و دلیل ایجاد آن معمولأ چند فاکتوری و ناشناخته است. لذا بهترین راه مبارزه با آن تشخیص و درمان زودهنگام با روشهای علمی جدید است.
وی با بیان اینکه سرطان سارکوم در تمامی سنین ممکن است به وجود آید، گفت: سارکوم طیف وسیعی از تومورها بوده و فقط یک نوع خاص نیست بنابراین برخی از آنها در اطفال و برخی در بزرگسالان شایع تر هستند.


مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: به دلیل اینکه اندام ها در معرض ابتلا به سرطان سارکوم میباشند، این شانس برای افراد وجود دارد تا قبل از اینکه تومور خیلی بزرگ شود فرد حساس شده و با مراجعه به پزشک و گرفتن تصویربرداری مانند ام آر آی و نمونه برداری زودتر تشخیص داده شده و برای درمان ارجاع گردد.


شهبازیان گفت: درمان اصلی سارکوم جراحی به کمک رادیوتراپی و شیمی درمانی است اما اگر تومور پیشرفته و بسیار بزرگ باشد، ضرورت دارد قبل از جراحی، رادیوتراپی برای او انجام شود تا تومور کوچک شود و قطع اندام برای بیمار صورت نگیرد.


وی با بیان اینکه اگر سارکوم ها درست تشخیص داده شده و بموقع و درست درمان شوند، کمتر از 5 درصد آنها منجر به قطع عضو می شود، گفت: تکنیکهای جدید کمک بسیاری به فرایند درمان این بیماری کرده و باعث میشود تا 95 درصد از افراد مبتلا به سرطان سارکوم بتوانند اندام درگیر خود را حفظ کنند.


این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی خاطرنشان کرد: با تکنیک براکی تراپی یا رادیوتراپی از راه نزدیک و تابش اشعه با روش کاشت به بستر تومور به عنوان قسمتی از رادیوتراپی بیمار، عوارض کمتر و نتایج بهتری برای بیمار ایجاد میشود. ایشان افزود: علاوه بر رادیوتراپی معمولی با دستگاههای شتابدهنده، این نوع رادیوتراپی در بخش براکی تراپی دپارتمان کلینیکال آنکولوژی دانشگاه جندی شاپور اهواز، به عنوان اولین و تنها بخش براکی تراپی مستقل با اتاق عمل جراحی مجهز در سطح کشور، برای درمان افرادی که سارکوم اندام دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
دوازدهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی و دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی تا 24 آذر با حضور 12 سخنران خارجی در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha