تهران هم‌اكنون 3هزار اتوبوس در نوبت نصب فیلتر دوده دارد اما بدون تجهیز سایر ناوگان دیزلی به فیلتر دوده، كار آلودگی هوای تهران، تمام نمی‌شود. هم‌اكنون حدود 5هزار دستگاه سرویس ادارات دیزلی و 100هزار كامیون در تهران تردد دارند كه نسبت عددی آنها با تعداد اتوبوس‌های حمل ونقل عمومی شهری قابل قیاس نیست.

سرویس ادارات و کامیون ها سالانه ۱۷۵ هزارتن هوای آلوده تولید می کنند

سلامت نیوز:تهران هم‌اكنون 3هزار اتوبوس در نوبت نصب فیلتر دوده دارد اما بدون تجهیز سایر ناوگان دیزلی به فیلتر دوده، كار آلودگی هوای تهران، تمام نمی‌شود. هم‌اكنون حدود 5هزار دستگاه سرویس ادارات دیزلی و 100هزار كامیون در تهران تردد دارند كه نسبت عددی آنها با تعداد اتوبوس‌های حمل ونقل عمومی شهری قابل قیاس نیست.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: امروز پنجاه و هفتمین روز آلوده امسال در تهران است. در چنین هوایی، ۷۶درصد ذرات معلق، دستپخت دیزلی‌ هاست. اگر با ذرات معلق آشنا نیستید باید بدانید كه این ذره‌های كمتر از 2.5میكرونی آلاینده، بلای جان تهرانی‌ها هستند و با هر بار تنفس به عمق ریه می‌روند و در آنجا آنقدر رسوب می‌كنند تا دست‌كم بیماری‌های قلبی و ریوی برای ما شهروندان پایتخت ایجاد كنند.

در سال‌های دهه 90، تحقیقات گسترده‌ای برای چگونگی رفع معضل ذرات معلق دیزلی‌ها صورت گرفته و همه راه‌حل‌ها به «لزوم نصب فیلتر دوده» منتهی شده است. آنگونه كه در مجلد سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران آمده، 32درصد ذرات معلق تهران را كامیون‌ها تولید می‌كنند. 26درصد هم حاصل تردد سرویس ادارات است و 18درصد آن را اتوبوس‌های شهری در شهر منتشر می‌كنند. بدین‌ترتیب 76درصد ذرات معلق هوای تهران را این 3گروه تولید می‌كنند و برای رهایی از شر آلودگی آنها، فیلتر دوده تنها راه‌حل ممكن و موجود است.

  • فیلتر دوده، ‌نیاز فوری تهران

نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران یكی از تكالیف مهم برای كاهش آلودگی هواست كه طی سال‌های گذشته، مدیریت شهری عزم خود را برای نصب آن جزم كرد اما به‌دلیل برخی مشكلات نتوانست بیش از 50اتوبوس را به این فیلترها مجهز كند. پیمان سنندجی مدیرعامل شركت اتوبوسرانی تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: هم‌اكنون در كلانشهر تهران روزانه بیش از 2میلیون خودرو در حالت تردد هستند، كه عمدتاً خودروهای تك‌سرنشین بوده و هر ساله بر تعداد این خودروها نیز افزوده می‌شود.

در چنینی شرایطی بیشترین سهم تولید آلایندگی نیز به‌خودروها اختصاص داده می‌شود. این در حالی است كه در كلانشهر تهران به‌منظور جابه‌جایی بیش از ۴میلیون مسافر در روز بیش از 6200دستگاه اتوبوس در حال خدمات‌رسانی هستند كه برابر آمارهای موجود میزان آلودگی ایجاد شده توسط اتوبوسرانی كمتر از یك‌درصد است كه این شركت برای كاهش آن یك‌درصد نیز برنامه‌هایی نظیر تجهیز اتوبوس‌های خود به فیلتر جذب دوده و بهبود وضعیت سوخت و انجام سرویس‌های دوره‌ای را در دستور كار قرار داده است.

به گفته وی از محل قرارداد خرید ۱۵۰ فیلتر جاذب دوده تاكنون بودجه خرید ۵۰عدد آن تأمین كه تاكنون ۷عدد از آنها روی اتوبوس‌های ۴۵۷نصب شده‌اند، ضمن اینكه در طول دوره ارزیابی و تعیین مشخصات فنی فیلتر مناسب جهت ناوگان نیز ۹عدد فیلتر روی اتوبوس‌های كینگ‌لانگ نصب شده است.

  • 120میلیارد تومان بودجه نیاز است

قیمت بالای این فیلترها كه هر عدد رقمی حدود 40میلیون تومان هزینه دربر دارند، سدی در راه اجرای مصوبه‌های قانونی است. در ناوگان اتوبوسرانی نصب فیلتر دوده روی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس یك نیاز فوری است. در این زمینه طی هفته اخیر مقرر شده كه شهرداری تهران نصب فیلتر دوده اتوبوس‌ها را انجام دهد و گزارش آن را به استاندار تهران ارائه كند. در عین حال قانون تكلیف كرده كه با اختصاص ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی كه توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود، شهرداری‌ها باید در كوتاه‌ترین زمان كار نصب فیلتر دوده را انجام دهند. حال با توجه به قیمت و تعداد مورد نیاز، مشخص می‌شود كه 120میلیارد تومان بودجه برای تجهیز ناوگان به فیلتر دوده نیاز است.

  • آیا با 3هزار فیلتر كار تمام می‌شود؟

تهران هم‌اكنون 3هزار اتوبوس در نوبت نصب فیلتر دوده دارد اما بدون تجهیز سایر ناوگان دیزلی به فیلتر دوده، كار آلودگی هوای تهران، تمام نمی‌شود. هم‌اكنون حدود 5هزار دستگاه سرویس ادارات دیزلی و 100هزار كامیون در تهران تردد دارند كه نسبت عددی آنها با تعداد اتوبوس‌های حمل ونقل عمومی شهری قابل قیاس نیست. وسایل نقلیه مذكور، ‌عاملی مهم در آلوده كردن هوا هستند و از اگزوز آنها بیش از 200نوع ماده سمی خارج می‌شود.

بدترین نوع و فراگیرترین ماده خروجی آنها، كربن سیاه است كه طی تحقیقات بیمارستان مسیح دانشوری، عامل اصلی بیماری سیاه‌ششی است. براساس مطالعات شركت كنترل كیفیت هوای تهران، آلودگی هوای تولیدی روزانه اتوبوس سرویس ادارات 340تن و آلودگی هوای كامیون‌ها 140تن است كه این عدد در سال برای همه آنها به 175هزار تن می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha