پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 232764

بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای سال آینده 17/38‌درصد افزایش داشته، اما سهم بیمه زنان سرپرست خانه‌دار متاهل با کاهش 16/39‌درصدی مواجه بوده است.

الاکلنگ بودجه‌ای در حوزه زنان

سلامت نیوز:تمام کارشناسان در حوزه‌های‌مختلف به محض تقدیم لایحه بودجه به مجلس شروع به تجزیه و تحلیل آن می‌کنند. آنها در تلاشند تخمین درست و تصور قابل‌درکی از بودجه بخش‌ها و سازمان‌های مختلف پیدا کنند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: اما هدف از نگارش این گزارش بررسی سهم زنان و خانواده از بودجه ۹۷ است. به‌طورکلی هرساله نیمی از بودجه کشور سهم زنان است، اما امسال سهم نهادهای حوزه امور‌زنان و خانواده، دانشگاه‌های زنانه، مسائل‌زنان در حوزه بهداشت، اشتغال زنان، ورزش زنان، کاهش آسیب‌های‌اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و... چقدر است؟

بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای سال آینده 17/38‌درصد افزایش داشته، اما سهم بیمه زنان سرپرست خانه‌دار متاهل با کاهش 16/39‌درصدی مواجه بوده است. شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز با افزایش بودجه 48/18‌درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. با این همه، فعالان حوزه زنان معتقدند به‌طور کامل به آنها توجه نشده است و سهم آنها از بودجه به میزان کافی نبوده است.

برای مثال بودجه معاونت امور زنان و خانواده در سال96، 151‌هزار‌میلیون ریال بود اما در سال 97، این میزان به 210‌هزار‌میلیون ریال رسیده است. اما در مقابل بودجه‌ای برای شورای فرهنگی اجتماعی زنان در نظر گرفته نشده است و تنها در دو محور مختص به زنان در بودجه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که یکی از آن محورها «برنامه سیاستگذاری در امور زنان و تحکیم خانواده با زیر عنوان راهبری و ساماندهی فعالیت‌های‌فرهنگی اجتماعی زنان» است و مبلغ 12‌میلیارد و 150‌میلیون ریال به این منظور اختصاص داده شده است.

با توجه به اهمیت بحث آسیب‌های‌اجتماعی نیز به نظر می‌رسد دولت باید مبلغ قابل‌توجهی را به این منظور اختصاص دهد. در لایحه بودجه آمده به منظور تهیه و اجرا کردن طرح جامع كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، كودكان كار و مفاسد اخلاقی (موضوع ماده 80 قانون برنامـه ششـم توسـعه) به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه كشور و با تایید شورای اجتماعی كشور صرف اقدامات اجرایی طرح فوق می‌شود. همچنین در بند الف تبصره 19 ماده واحده نیز آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود برای مردمی شدن اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور (جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی) و برای بهره‌برداری موثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق در پهنه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و محروم) نسبت به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار در منطقه و شناسایی استعدادها و قابلیت‌های مناطق، از طریق حمایت‌های نهادی، اعتباری، آموزشی و اجرایی، اقداماتی را بر اساس سیاست‌های مصوب شورای‌عالی اشتغال انجام دهد. در هر صورت می‌توان گفت زنان به عنوان نیمی از جامعه نیازمند توجه و حمایت مادی و معنوی به میزان برابر با مردان هستند.

در جامعه امروز زنان تحصیلکرده در تمامی عرصه‌ها توانسته‌اند توانایی و شایستگی‌های خود را به اثبات برسانند و نقش پررنگی در ارتقای فرهنگ، ورزش، صنعت، سیاست، علم و... داشته باشند بنابراین شایسته است مسئولان با نگاهی برابر مردان به حقوق وتوانایی آنها با نگاه کنند. اگر ایران اسلامی بنا به پیشرفت، استقلال و آزادی دارد این مهم جز به یاری زنان و مردان با یکدیگر محقق نخواهد شد. آنها هستند که باید دست در دست یکدیگر در تمام عرصه‌ها توانایی‌های خود را به اثبات برسانند و هرگز نباید یک دختر یا زن را به واسطه جنسیت او از جامعه بیرون راند و راه را برای پیشرفت و ترقی او بست. بودجه سال 97 باید نگاهی برابر و برمبنای عدالت جنسیتی داشته باشد تا همگان بتوانند در سایه‌سار آرامش و امنیتی که این سرزمین به آنها ارزانی می‌دارد راه پیشرفت و ترقی را برای خود باز و آزاد ببینند و هرگز گمان نبرند جنسیت می‌تواند همانند سقف‌‌‌شیشه‌ای آنها را از آمال و آرزوهایشان دور نگه دارد. برای آگاهی بیشتر از وضعیت و سهم زنان از بودجه سال آینده سراغ سه تن از نمایندگان زن مجلس رفتیم تا نظرات آنها درباره سهم زنان از بودجه 97 را جویا شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha