مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وضعیت مراقبت از بیماران دیابتی در ایران مناسب نیست، اظهار کرد: 50 درصد بیماران دیابتی شناخته شده در کشور، درمان مطلوب دریافت نمی کنند.

50 درصد دیابتی های شناخته شده در ایران درمان مطلوب دریافت نمی کنند

سلامت نیوز: مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وضعیت مراقبت از بیماران دیابتی در ایران مناسب نیست، اظهار کرد: 50 درصد بیماران دیابتی شناخته شده در کشور، درمان مطلوب دریافت نمی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دیابت یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود؛ بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.
نقش اصلی انسولین پایین آوردن قندخون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت سه نوع اصلی دارد که شامل نوع یک، نوع 2 و بارداری است.
دیابت دارای عوارض زودس و دیررس است که بیمارهای قلبی عروقی، نوروپاتی (آسیب دیدگی اعصاب)، نفروپاتی (بیماری کلیه) و چشمی از جمله عوارض دیررس دیابت و تواسیدوز یا کمای دیابتی، هیپوگلیسمی و هایپرگلیسمی از جمله عوارض زودرس این بیماری به شمار می رود.
طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از پنج میلیون نفر در ایران به انواع دیابت مبتلا هستند.
حسین ادیبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه دیابت و عوارض آن یکی از پنج عامل اول مرگ و میر و تحمیل بار بیماری ها در کشور است، افزود: دیابت یکی از مهمترین معضلات نظام سلامت کشور است و بار سنگینی به این حوزه تحمیل می کند.
وی ادامه داد: شیوع این بیماری رو به افزایش است و این درحالی است که حدود نیمی از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند که این موضوع می تواند سبب آسیب بیشتر دیابت به این افراد شود.
ادیبی گفت: وضعیت نامناسب مراقبت از بیماران دیابتی سبب شده است پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به راه اندازی دو کلینیک فوق تخصصی در تهران کند تا زمینه ارتقای خدمات به این بیماران فراهم شود.
وی ادامه داد: این پژوهشگاه با راه اندازی کلینیک های فوق تخصصی دیابت سعی دارد، نتایج پژوهش ها و تحقیقات خود را در حوزه درمان و پیشگیری مورد استفاده قرار دهد.
ادیبی به راه اندازی کلینیک شماره 2 فوق تخصصی دیابت از حدود پنج سال پیش اشاره کرد و گفت: این مجموعه سعی کرده است زمینه ارتقای وضعیت کنترل دیابت و ایجاد بسترهای لازم برای پیشگیری از بروز این بیماری و عوارض آن را در جامعه فراهم آورد.

** مراقبت از بیماران دیابتی نیازمند تیم تخصصی پزشکی
مدیر کلینیک شماره 2 فوق تخصصی دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه درمان و مراقبت از بیماران دیابتی نیاز به تیم تخصصی پزشکی دارد، بیان کرد: مراقبت های لازم از بیماران دیابتی در قالب یک بسته در این مجموعه در اختیار آنان قرار می گیرد.
ادیبی با اشاره به اینکه در ابتدا قندخون این افراد تحت مراقبت قرار می گیرد، گفت: وضعیت کلی بیماران در ابتدا توسط پزشکان عمومی با نظارت پزشکان فوق تخصص غدد، مورد ارزیابی قرار می گیرد و شرح حال کامل بیمار اخذ می شود و وظیفه اصلی کنترل قندخون بیماران در این مجموعه برعهده پزشکان فوق تخصص غدد است.
وی افزود: مراقبت های لازم در حوزه پیشگیری از بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی عروقی، چشمی، کلیوی، اورولوژی و زخم پای دیابتی در این مجموعه از بیماران دیابتی صورت می گیرد.

** نبود توجه کافی به مشکلات اورولوژی دیابتی ها
مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مشکلات حوزه اورولوژی، بیماران دیابتی معمولا مورد توجه جدی قرار نمی گیرد، گفت: با راه اندازی واحد نورویورلوژی در این مجموعه سعی شده است، خدمات مورد نیاز در این حوزه به بیماران ارائه شود.
وی افزود: تجهیزات لازم برای این واحد تامین شده و خدمات تشخیصی و درمانی مانند کنترل و درمان بی اختیاری ادراری، مثانه نوروژنیک (مثانه عصبی) و بیماری های کلیوی در این درمانگاه به بیماران ارائه می شود.
ادیبی، یکی از عوارض شایع دیابتی ها را ناتوانی جنسی عنوان کرد و گفت: برخی از اعضای عروقی بدن مانند چشم و کلیه براثر این بیماری آسیب می بیند، ناتوانی جنسی نیز از آسیب های شایع مردان در اثر دیابت است.
وی با اشاره به اینکه تقریبا این موضوع، مشکل جدی مردان دیابتی است، اظهار کرد: نمی توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت زیرا این بیماری در بین دیابتی ها به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از افراد عادی است و باید به آن رسیدگی شود، به همین دلیل درمانگاه اورولوژی در این کلینیک تخصصی راه اندازی شده است.

** درمان حدود 25 هزار بیمار دیابتی در کلینیک های فوق تخصصی تهران
ادیبی اظهار کرد: در دو کلینیک فوق تخصصی شهر تهران حدود 25 هزار بیمار دیابتی، پرونده دارند و مراجعات ماهانه هر درمانگاه حدود پنج هزار نفر است. اغلب مراجعان به این مراکز نیز از شهر تهران هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراکز فوق تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در کشور همین دو مجموعه است، گفت: در برخی از شهرها مانند یزد و مشهد درمانگاه دیابت تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی دارند و در تهران علاوه بر این دومجموعه، مراکز خصوصی محدودی نیز فعال هستند.
ادیبی ادامه داد: هرچند اولویت وزارت بهداشت، گسترش درمانگاه های دیابت در کشور است اما راه اندازی درمانگاه دیابت کار آسانی نیست و تعداد محدودی در کشور فعال هستند.

** آموزش مردم درخصوص دیابت و عوارض آن از اولویت های این مراکز
مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، به آموزش مردم و پزشکان در این زمینه اشاره کرد و گفت: آموزش مردم در خصوص دیابت و عوارض آن از اولویت های این کلینیک است و در این مجموعه آموزش در قالب های عمومی و تخصصی ارائه می شود.
وی اظهار کرد: جلسه ماهیانه آموزش از جمله برنامه های آموزش عمومی در زمینه دیابت است و دست اندرکاران و صاحب نظران موضوعات مورد نیاز مردم را ارائه می کنند.
ادیبی، تهیه کتاب و فیلم را از دیگر برنامه های آموزش عمومی اعلام کرد و گفت: برای آشنایی بیشتر مردم با مطالب مورد نیاز از این ابزار نیز استفاده می شود، آموزش چهره به چهره مردم از دیگر برنامه های این مجموعه است که به صورت متداول انجام می شود.
وی به برگزاری آموزش تخصصی در این مجموعه تحت عنوان دوره های جامع اشاره کرد و افزود: این دوره برای پزشکان برگزار می شود. دوره های جامع آموزش مدون برای زخم پای دیابتی و کارگاه های آموزشی برای پرستاران از دیگر برنامه های این حوزه است و موضوعات مرتبط با اورولوژی به عنوان دوره های جدید در حال تعریف است.
ادیبی درخصوص راه اندازی آکادمی مجازی دیابت نیز گفت: ماموریت اصلی این مجموعه ارائه آموزش های لازم به مردم است و اغلب فعالیت های این مجموعه در قالب فضای مجازی ارائه می شود.
کلینیک شماره 2 فوق تخصصی دیابت شامل بخش های نورویورولوژی، قلب، چشم، غدد و کنترل قند خون و مراقبت زخم پای دیابتی است. آزمایشگاه و بخش مشاوره ژنتیک برای بیماران متابولیک و دیابت و درمانگاه های کلیه، زنان و روانپزشکی از دیگر مجموعه های این کلینیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha