لایحه بودجه سال 1397 درحالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شد که در این میان سهم وزارت بهداشت 14هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده است. حال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تشریح جزئیات این لایحه مشغول هستند تا در نهایت پس از رفع نواقص احتمالی، ‌بودجه را به تصویب برسانند. آنچه مهم است،

افزایش دو برابری بودجه بیماری‌های صعب‌العلاج

سلامت نیوز:لایحه بودجه سال 1397 درحالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شد که در این میان سهم وزارت بهداشت 14هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش سلامت نیوز، تعادل نوشت: حال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تشریح جزئیات این لایحه مشغول هستند تا در نهایت پس از رفع نواقص احتمالی، ‌بودجه را به تصویب برسانند. آنچه مهم است، توجه به تغییراتی است که در حوزه بهداشت ‌در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال 1396 ‌رخ داده است. این میان بیماری‌های صعب العلاج با افزایش دو برابری بودجه وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارند اما بیمه سلامت همچنان در رکود باقی مانده است.

احمد حمزه، ‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 97 برای وزارت بهداشت را قابل قبول دانسته اما معتقد است اما با توجه به حجم کاری و بدهی ۱۵هزارمیلیاردی این دستگاه اعتبارات باید افزایش یابد و و لازم است دولت منابع جدیدی را برای تزریق به وزارت بهداشت اتخاذ کند.

او می‌گوید:«در بودجه سال 97، 14هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته 30درصد رشد داشته است اما وزارت بهداشت باید با اتخاذ راهکارهای مناسب به دنبال صرفه‌جویی در منابع حوزه درمان و طرح تحول سلامت باشد.»

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه حذف یارانه ثروتمندان راهکار موثری برای رفع مشکلات بودجه‌یی طرح تحول سلامت است، گفت:«10درصد هدفمندی یارانه‌ها باید به وزارت بهداشت پرداخت و همچنین از هدررفت هزینه‌ها در حوزه سلامت جلوگیری شود زیرا درحال حاضر مدیریت منابع و جلوگیری از هدررفت هزینه‌ها مهم‌تر از تزریق اعتبارات است.»

 پزشک خانواده و بیمه سلامت در محاق

اگرچه حمزه وضعیت بودجه وزارت بهداشت را برای سال آینده قابل قبول می‌داند اما برخی حوزه‌های مرتبط با سلامت ازجمله بیمه سلامت و طرح پزشک خانواده از نظر برخی نمایندگان مجلس وضعیت مناسبی ندارد. آن طور که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌گوید، بودجه این سازمان در لایحه بودجه سال 97 کاهش 4درصدی داشته و برای افراد بیمه نشده بودجه‌یی در نظر گرفته نشده است. طاهر موهبتی افزود:«صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول سلامت 4میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیمه شده داشت، اما به دلیل راه‌اندازی طرح بیمه سلامت همگانی افراد تحت پوشش از صندوق ایرانیان مهاجرت کردند و امروز فقط ۱۷هزار بیمه شده تحت پوشش داریم. بیمه سلامت همگانی طبق آخرین آمار در شهریور ۹۶ تعداد ۱۰میلیون و ۴۰۰هزار نفر بیمه شده داشته و در آبان ماه همین سال این عدد به ۱۰میلیون و ۹۳۰هزار نفر افزایش یافته است.

حدود پنج تا پنج میلیون و ۴۰۰هزار نفر از این رقم از صندوق‌های دیگر مهاجرت کردند و هیچ سرانه‌یی نیز برای این افراد دیده نشده است. کسری جدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایران از همین نقطه آغاز شد.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران 10.5درصد از جمعیت کشور، یعنی حدود هشت میلیون نفر هنوز فاقد پوشش بیمه‌یی هستند که هزینه هر یک میلیون نفر ۵۲۸ میلیارد تومان است، اما برای این افراد هیچ بودجه‌یی پیش‌بینی نشده است.

وی با اشاره به وظیفه این سازمان برای بیمه ‌کردن اتباع خارجی ادامه داد: طبق قانون مجلس شورای اسلامی سازمان بیمه سلامت ایران موظف به بیمه کردن این افراد شد که تا امروز هیچ بودجه‌یی بابت بیمه کردن اتباع بیگانه به این سازمان پرداخت نشده است. یکی از دلایل کاستی سازمان بیمه سلامت ایران این است که سرانه برای ما به صورت واقعی دیده نشده است. زیان انباشته ما در پایان سال ۹۵، ۴۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ۱۰۰۰میلیارد تومان نیز عدم وصولی داریم که ۵۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود. با احتساب کسری تا پایان سال ۹۶ به حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. با وجود اینکه بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش خوبی داشته، اما نسبت به عملکرد سال ۹۵ بیشتر از دو درصد افزایش نیافته است. ضمن اینکه در سال ۹۷ حتی نسبت به گذشته این رقم کمتر دیده شده است؛ یعنی ما در بودجه سال ۹۷ نسبت به تخصیص سال ۹۶، چهار درصد کاهش بودجه داریم.

طرح پزشک خانواده هم یکی از طرح‌هایی است که نمایندگان مجلس معتقدند در بودجه سال آینده جدی گرفته نشده است. ابوالفضل سروش، ‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است، اختصاص هزارمیلیارد تومان برای طرح پزشک خانواده قابل قبول نیست و این میزان اعتبار تنها جوابگوی ۱۰تا ۱۵ استان کشور است. او می‌گوید: «در میان مسوولان اراده‌یی برای اجرای پزشک خانواده وجود ندارد یعنی هنوز متولیان باور نکردند که برای گذر از مشکلات مالی موجود درطرح تحول سلامت پزشک خانواده باید اجرایی شود؛ بنابراین این باور تاکنون در مسوولان ایجاد نشده است.»

وی با بیان اینکه اجرای پزشک خانواده در نیمی از استان‌های کشور در سال جاری تا حدودی قابل قبول است، تصریح کرد: بهتراست همانند طرح تحول سلامت، پزشک خانواده را به یک‌باره درتمامی استان‌ها اجرایی نکرد؛ متاسفانه مسوولان درحال حاضربه این نتیجه رسیده‌اند که اجرای طرح تحول به روش فعلی درست نبوده است بنابراین باید با اجرا دربرخی استان‌ها نواقص آن را استخراج کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید براینکه وزارت بهداشت و درمان تاکنون پزشک خانواده را به معنای واقعی باور نکرده است، گفت:«یعنی هنوز به این نتیجه نرسیده است که اجرای پزشک خانواده به عنوان تکلیف قانونی دربرنامه پنجم و ششم توسعه در حل بخشی از مشکلات این وزارتخانه مفید است؛ بنابراین تا زمانی که این باور ایجاد نشود اجرای مصوبات قانونی به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نمی‌کند.»

  افزایش دو برابری بودجه بیماری‌های صعب‌‌العلاج

اگرچه وضعیت بودجه در بیمه سلامت و پزشک خانواده اوضاع مناسبی را برای سال آینده نشان نمی‌دهد، ‌اما شرایط برای بیماری‌های صعب العلاج بهتر از سال 1396 است. به گفته اکبر ترکی، ‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ‌اعتبارات درمانی برای این بیماری‌ها افزایش دو برابری داشته است. او می‌گوید:«اغلب این بیماران از سطح درآمد پایینی برخوردار هستند به همین دلیل در بخش درمان واقعا با مشکلات عدیده‌یی مواجه هستند، بنابراین اعتبارات مربوط به این بخش در لایحه بودجه دو برابر افزایش یافته است اما افزایش دو برابری میزان بودجه درمان بیماری‌های صعب‌العلاج هنوز هم کافی نیست بنابراین بعد از بررسی‌های لازم تلاش می‌کنیم، بودجه مربوط به مبتلایان بیماری‌های صعب‌العلاجی که واقعا نیاز به کمک دارند، با رعایت عدالت افزایش یابد تا بتوان با تامین حداقل نیازشان از خطرات احتمالی که زندگی آنها را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون تعدادی از بیماری‌ها همچون پروانه که نوعی بیماری پوستی مزمن و صعب‌العلاج بوده که زندگی بیماران را مختل می‌کند نیز باید در لیست این بیماری‌ها قرار بگیرد بنابراین باید بودجه به گونه‌یی تخصیص یابد که در پی آن مشکلات تمام مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج به حداقل برسد.

 بیماری‌های خاص تحت پوشش قرار نگرفتند

با وجود اینکه بیماری‌های صعب‌العلاج با افزایش بودجه رو به رو بودند اما بخت در لایحه بودجه سال آینده با بیماری‌های خاص یار نبود و بودجه در نظر گرفته شده برای این بیماری‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تحت پوشش قرار ندادن بیماران سرطانی و دیابتی همچنین مبتلایان به ‌ام اس جزو بیماران خاص گفت: در تلاش هستیم با تامین اعتبارات کافی در بودجه سال 97 کل کشور این افراد را نیز جزو بیماران خاص قرار داده تا از بار درمانی آنها کاسته شود.  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی، دیابتی همچنین مبتلایان به‌

ام اس در کشور بسیار بالاست، افزود: دولت باید چتر حمایتی خود را همانند بیماران خاص بر این قشر از بیماری‌ها نیز بگستراند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha