تاکنون مطالب زیادی درباره آلودگی گفته و نوشته شده اما در واقعیت، میزان تولید مواد آلاینده و سمی با سرعتی بی‌سابقه همچنان رو به افزایش است.

چند توصیه تغذیه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا

سلامت نیوز:تاکنون مطالب زیادی درباره آلودگی گفته و نوشته شده اما در واقعیت، میزان تولید مواد آلاینده و سمی با سرعتی بی‌سابقه همچنان رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، با توجه به وسعت و شدت معضل آلودگی به نظر می‌رسد تمام تلاش‌هایی که تاکنون در راستای مقابله با آن انجام گرفته ناکافی بوده است.

در این مقاله فهرستی از مواد غذایی و ریزمغذی‌ها ارائه شده که بدن ما برای مقابله با آلودگی به آنها نیازمند است.

این مواد و ترکیبات مفید به بدن کمک می‌کنند که با آسیب اکسیدیته ناشی از آلاینده‌ها مقابله کند. برخی از موثرترین این مواد مغذی به شرح زیر است:

- مواد غذایی غنی از ویتامین ث - این ویتامین بهترین آنتی اکسیدان برای مقابله با آسیب ناشی از مولکول‌های رادیکال آزاد در اثر تماس با آلاینده‌های هوا است. برخی از خوردنی‌هایی که منبع مهم این ویتامین هستند شامل مرکبات، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، انواع توت، پاپایا، بروکلی و کیوی می‌شوند.

- اسیدهای چرب امگا ۳ - این اسیدها علاوه بر سایر خواصی که دارند همچنین یک سپر دفاعی عالی در برابر آلاینده‌ها هستند. منابع خوراکی غنی از این اسیدهای مفید شامل مغزهای روغنی مثل گردو، دانه‌ها مثل تخم کتان، ماهی‌های چرب و روغن ماهی هستند.

- منابع خوراکی غنی از منیزیم - این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و همچنین در تسکین مجاری تنفسی نقش مفید دارند. بهترین منابع حاوی منیزیم شامل مغز خشکبار، اسفناج، تخم کدو، ماست و حبوبات هستند.

- زنجبیل - ترکیب فعال موجود در زنجبیل موسوم به "جینگرول" دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و می‌توان آن را به عنوان چاشنی مفید به انواعی از غذاها و نوشیدنی ها اضافه کرد.

- زردچوبه - این ادویه پرخاصیت به تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن کمک می‌کند. ماده فعال موجود در زردچوبه موسوم به کورکومین بالقوه یک ترکیب ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است.

- مصرف مایعات بیشتر - برای این منظور لازم است که به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید، میوه‌های آبدار بخورید، چای سبز بنوشید، شربت آبلیمو را فراموش نکنید و سوپ سبزیجات را نیز در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید.

- استفاده از مکمل‌های حاوی ریزمغذی‌ها - مکمل‌هایی که مجموعه‌هایی از املاح و ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین ث،‌ ویتامین د، ویتامین ای، ویتامین ب ۱۲، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم هستند نیز برای این منظور مفیدند چون در شرایطی که بدن با فشار اکسیدیته مواجه می شود نیاز آن به ریزمغذی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

توصیه‌های غیرتغذیه‌ای برای مقابله با آلودگی

علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای بالا همچنین می توان از چند راهکار غیرتغذیه‌ای برای مقابله موثرتر با آلودگی های محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا بهره جست.

بر همین اساس کارشناسان سلامت تاکید دارند که به منظور کاهش اثرات سوء مواد آلاینده و سمی بر بدن به ورزش کردن ادامه دهید چون ورزش سیستم ایمنی را تقویت می کند اما در مواقعی که هوا آلوده است در فضاهای سرپوشیده ورزش کنید.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی، همچنین پیشنهاد سودمند دیگر این است که اگر می توانید درخت بکارید. درختان برای افزایش اکسیژن هوا در فضای اطراف محل زندگی شما بسیار مفید و موثر هستند.

و بالاخره اینکه استفاده از ماسک‌های مرغوب و همچنین انتخاب دوچرخه سواری یا پیاده روی به جای وسیله نقلیه برای کاهش مصرف سوخت توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha