سلامت نیوز : رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طرح غربالگری و برنامه پایش تشخیص زودهنگام سرطان راست روده برای گروههای پرخطر اجرا می شود.
 
رشید رمضانی  در گفت و گو با ایرنا افزود: در مرحله اول، فقط گروههای پرخطر - گروه هایی كه در بستگان درجه یك از جمله والدین آنها سرطان روده مشاهده شده است- مورد پایش قرار می گیرند.
وی ادامه داد وظیفه وزارت بهداشت این است خانواده هایی را كه در معرض ابتلا به سرطان راست روده قرار دارند، شناسایی كند و اكنون تمام این افراد با اجرای نظام ثبت سرطان در نظام سلامت، دارای شناسنامه مشخصات فردی و بیماری هستند.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشكی موظف هستند این افراد را گروه بندی و به معاونت های درمانی معرفی كنند.
رمضانی یادآور شد برنامه پیشگیری از سرطان روده در تمام دانشگاه های كشور در حال اجراست تا به تدریج و سال به سال، نواقص آن برطرف و به یك برنامه كامل تبدیل شود.
وی افزود: اجرای برنامه پیشگیری سرطان راست روده كه سومین سرطان شایع در زنان و پنجمین سرطان شایع در مردان است، به صرف شیوع بالای آن نیست بلكه پایه علمی دارد.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت توضیح داد سرطان راست روده از ضایعه ای به نام پلیپ آغاز می شود كه اگر با تشخیص زودهنگام، پلیپ برداشته شود از گسترش سرطان جلوگیری خواهد شد.
رمضانی گفت: طرح غربالگری و برنامه پایش تشخیص زودهنگام سرطان راست روده ، بیمار را از پیدایش یك بیماری سخت از نظر درمانی نجات می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha