در شرایطی که نه تنها پایتخت‌نشینان بلکه بسیاری از اهالی استان تهران این روزها با آلودگی هوا دست به گریبان‌ هستند و حتی این وضعیت منجر به تعطیلی مدارس ابتدایی استان تهران به جز فیروزکوه و دماوند طی امروز شد اما برخی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای در این استان به‌درستی کار نمی‌کنند.

اوضاع نابسامان ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران

سلامت نیوز:در شرایطی که نه تنها پایتخت‌نشینان بلکه بسیاری از اهالی استان تهران این روزها با آلودگی هوا دست به گریبان‌ هستند و حتی این وضعیت منجر به تعطیلی مدارس ابتدایی استان تهران به جز فیروزکوه و دماوند طی امروز شد اما برخی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای در این استان به‌درستی کار نمی‌کنند.

 به گزارش سلتمت نیوز به نقل از  ایسنا، استان تهران شامل ۱۵ شهرستان است که از این تعداد در حال حاضر ۹ شهرستان مجهز به سیستم سنجش آلایندگی هوا هستند اما به گفته محمد رستگاری - معاونت پایش محیط زیست استان تهران -  و برخی روسای ادارات محیط زیست شهرستان‌های استان، برخی از ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا در استان تهران به‌درستی کار نمی‌کنند و اطلاعات آن‌ها به‌طور روزانه برای مدیران محیط زیست شهرستان‌های استان فرستاده نمی‌شود.

وی می‌افزاید: ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوای این استان تمامی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را اندازه گیری می‌کنند ولی مشکل ارتباطی سبب عدم ارسال این اطلاعات به معاونت پایش می‌شود.

به گفته رستگاری در حال حاضر محیط زیست ۱۴ ایستگاه سنجش آلایندگی هوا و شهرداری نیز ۲۱ ایستگاه در شهرستان تهران دارد.

شهرستان بهارستان نیز طی همان چهار روز اطلاعات ذرات معلق PM۲.۵ و PM۱۰ را ندارد که به گفته رستگاری برخی قطعات سیستم سنجش آلایندگی هوای این شهرستان مشکلاتی دارد که برای اندازه گیری میزان غلظت ذرات معلق باید تعمیر شوند.

رستگاری می‌افزاید: کیفیت هوای شهرستان اسلامشهر نیز طی چهار روز ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ آذر بر اساس ذرات PM۲.۵ به ترتیب ۳۲، ۸۳، ۶۴ و ۳۵ بوده است. این ایستگاه اطلاعات برخی آلاینده‌ها مانند مونوکسید کربن و PM۱۰ را طی این بازه زمانی ندارد همچنین میزان PM۲.۵ لواسانات در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر منتشر نشده است ولی میزان غلظت این ذره آلاینده در روز ۲۰ آذر و روز ۲۱ آذر ۱۰۵ بود . شهرستان شهریار از معدود شهرستان‌های استان تهران است که اطلاعات آلایندگی هوا را طی همان بازه زمانی چهار روزه دارد.

به گفته رستگاری اطلاعات هیچ یک از پارامترهای آلایندگی هوای شهرستان پیشوا نیز طی روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ آذر در دسترس نیست ولی در روز ۲۱ آذر تنها میزان مونوکسید کربن و PM۲.۵ وجود دارد که عدد آنها به ترتیب ۱۷ و ۸۳ است. در شهرستان رباط کریم نیز طی همان بازه چهار روزه شاخص کیفیت هوا بر اساس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وجود ندارد. شهرستان پیشوا نیز به همین ترتیب است و تنها در روز ۲۱ آذر شاخص کیفیت هوای این شهرستان برای اداره محیط زیست ارسال شده است.

وی می‌افزاید: تنها در شهرستان‌ قرچک ایستگاه سنجش آلایندگی هوا وجود ندارد. سیستم سنجش آلایندگی شهرستان قدس نیز مدتی است از کار افتاده و لازم است که محل آن تغییر کند. شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه نیز مجهز به سیستم سنجش آلایندگی هوا نیستند که به دلیل کیفیت مطلوب هوا در این دو استان فعلا در اولویت نصب سیستم سنجش آلایندگی هوا نیستند.

رستگاری در پاسخ به این پرسش که چرا برخی ایستگاه‌ها میزان PM۲.۵ را مشخص نمی‌کنند، گفت: این دستگاه‌ها می‌توانند میزان PM۲.۵ را اندازه گیری کنند ولی به دلیل مشکل ارتباطی اطلاعات آن روزانه ممکن است ارسال نشود. یک خط ارتباطی و یک خط اینترنت باید برای آن‌ها گرفته شود تا این مشکل رفع شود.

فاطمه برنا – سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار-  به ایسنا می‌گوید: فیلتر سیستم سنجش آلایندگی هوا به دلیل آلودگی گاهی از کار می‌افتد و نیاز دارد که سرویس شود. اگر مشکلی برای این سیستم در شهرستان شهریار پیش بیاید معمولا یکی دو روز طول می‌کشد تا همکاران ما این مشکل را برطرف کنند.

شاخص کیفیت هوای شهرستان پاکدشت طی چهار روز ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ آذر به ترتیب ۹۸، ۱۱۷، ۱۳۷ و ۱۳۱ بوده است ولی میزان PM۱۰ این شهرستان در روز ۲۱ آذر مشخص نیست.

محمودرضا سعیدپور – رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت – به ایسنا اظهارمی‌کند: این سوال را خود ما نیز از معاونت پایش و نظارت محیط زیست استان داریم. گاهی اوقات داده‌های سیستم سنجش آلایندگی هوا برای ما ارسال نمی‌شود که علت آن می‌تواند قطعی برق، مشکل در نرم افزارها و مشکلات فنی دستگاه‌ها باشد. به‌طور مثال داده‌های ایستگاه سنجش آلایندگی هوای این شهرستان از ابتدای آذرماه تاکنون تنها در هفت روز برای ما ارسال شده است.

همچنین اطلاعات ایستگاه سنجش آلایندگی هوای شهرستان ورامین نیز طی روزهای ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ آذر در دسترس نیست.

منصور گل محمدی - رئیس اداره محیط زیست شهرستان ورامین –  به ایسنا می‌گوید: میزان غلظت ذرات آلاینده بر دستگاه سنجش آلایندگی هوای این شهرستان ثبت می‌شود ولی به دلیل مشکلی که در ارسال آنلاین اعداد به معاونت پایش اداره محیط زیست استان تهران وجود دارد آمار کیفیت هوای برخی روزها در شهرستان ورامین در حال حاضر در دسترس نیست.

 استان تهران فقط در شهر تهران خلاصه نمی‌شود و از آنجایی که بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و معدنی در شهرستان‌های این استان انجام می‌شود، پایش دقیق آلاینده‌های هوا در شهرستان‌های استان تهران اهمیتی به اندازه خود شهر تهران دارند بنابراین لازم است که مدیران شهرستان‌ها از اطلاعات روزانه آلودگی هوا در شهر خود مطلع باشند که اگر جز این اتفاق بیفتد برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوای استان تهران کاری بی‌معناست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha