چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 233

به گزارش سلامت نیوز: بر اساس آخرین گزارش آماری از ابتدای آبان 85 ، 163 مورد مسمومیت با گاز منواكسید كربن گزارش شده كه با اورژانس 115 تماس گرفته شده است كه از این تعداد 73 مورد منجر به بستری در بیمارستان شده است.

مراقب باشید؛قاتل شبانه در پی قربانی دیگر

دكتر فرهاد رضوانی در گفت‌وگو خبرگزاری دانشجویان ایران با اعلام این كه متاسفانه از این تعداد گزارش شده 10 مورد منجر به مرگ شده، اظهار كرد: ‌حال عمومی 80 مورد نیز با دریافت درمان سرپایی و تجویز اكسیژن بهبود یافته و سپس برای دریافت خدمات بیشتر به مراكز بهداشت و درمان ارجاع داده شده‌اند.

وی با اشاره به این كه مسمومیت با گاز مونواكسیدكربن به علت بی رنگ و بی بو بودن و فقدان آثار تحریكی، بی صدا و سریع است گفت: شخصی كه در معرض گاز CO (منواكسید كربن) قرار گرفته به مسمومیت شدید و نهایتا كما و مرگ دچار می‌شود.

معاون آموزشی اورژانس كشور شایعترین علت مسمومیت با CO را ناشی از نشت گاز دانست و افزود: علت شدت مسمومیت با گاز CO میل تركیبی بالای CO با گلبول قرمز است كه 250 بار بیشتر از اكسیژن است، لذا فردی كه در معرض با گاز قرار می‌گیرد باید هرچه سریعتر به فضای باز منتقل و یا اكسیژن100 درصد دریافت كند.

دكتر رضوانی با بیان اینكه علایم مسمومیت خفیف مشابه علایم آنفلوآنزا است ، گفت: آبریزش چشم و بینی، تنگی نفس و سرفه از علایم مسمومیت خفیف با گاز منواكسیدكربن است.

وی افزود: در موارد شدیدتر مسمومیت با گاز CO ، فرد به سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی ،عدم آگاهی نسبت به زمان و مكان و كاهش سطح هوشیاری و نهایتا مرگ دچار می‌شود.

معاون آموزشی اورژانس كشور با بیان اینكه برای پرهیز از بروز مسمومیت با گاز منواكسید كربن رعایت برخی نكات ایمنی الزامی است، گفت: هموطنان نباید از وسایل گازسوز در محیط‌های سربسته‌ای نظیر رختكن، حمام و وسایل نقلیه نظیر مینی بوس و اتوبوس استفاده كنند.

وی با تاكید بر اینكه همه ساله شاهد مواردی از گاز گرفتگی با CO دانش آموزان سرویس مدارس هستیم،‌افزود: متعاقب قرارگیری گاز پیك نیكی در فضای بسته مینی بوس و اتوبوس، اكسیژن موجود در هوا صرف سوخت شده و گاز CO حاصل از سوخت، سرنشینان وسیله نقلیه را به مسمومیت با گاز دچار می‌كند.

دكتر رضوانی با اشاره به اینكه روشن كردن آتش و یا گاز پیك نیكی در فضای محدود و بسته نظیر چادر احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهد، گفت: هرگز از وسایل گرمازای فرسوده بدون استاندارد استفاده نكنید و از روشن نگه داشتن طولانی مدت موتور اتومبیل در فضای محدود پاركینگ خودداری شود چرا كه گاز خروجی از اگزوز اتومبیل نیز منواكسید كربن است.

معاون آموزشی اورژانس كشور، با تاكیدبر این كه وسایل نفت سوز تبدیل شده به گاز سوز نباید استفاده شود ،افزود: آبگرمكن و بخاری نفتی صرفا برای سوخت نفت طراحی شده و دستكاری آن برای گازسوز شدن با بروز نواقصی همراه است كه خروج گاز و بخارات را با مشكل مواجه می‌كند.

دكتر رضوانی در ادامه بر ضرورت وجود دودكشهایی از نوع كلاهك دار H شكل برای وسایل گرمازا تاكید كرد واظهارداشت: در دودكش‌های از نوع H احتمال انسداد مسیر دودكش بدنبال سقوط جسم خارجی وجود ندارد، ذرات گاز به راحتی خارج می‌شوند و مانع از خاموش شدن وسیله گرمازا متعاقب جریان هوا می‌شود.

به گفته وی ،وجود سیستم تهویه‌ای مناسب در حمام، آشپزخانه و پاركینگ برای كاهش خطر بروز مسمومیت با گاز منواكسیدكربن الزامی است.

معاون آموزشی اورژانس كشور در خصوص نحوه برخورد با فرد مبتلا به مسمومیت با گاز CO ،گفت: چنانچه سطح هوشیاری فرد كامل و قادر به نفس كشیدن باشد قرارگیری وی در محیط آزاد و دور كردن او از محیط آلوده بهترین اقدام است.

وی افزود: اگر فرد هوشیاری خود را متعاقب مسمومیت از دست داده باشد باید ضمن خروج وی از محیط آلوده تنفس دهان به دهان آغاز شود و یا اكسیژن 100 درصد تجویز تا میزان مسمومیت كاهش یابد.

دكتر رضوانی در خاتمه خاطر نشان كرد:‌با وجود انجام اقدامات مذكور باید فورا با تكنسین‌های فوریت پزشكی اورژانس 115جهت انجام آزمایشات لازم و بستری 24 ساعته در بیمارستان تماس حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha