بررسی های جدید محققان نشان می دهد مسکن های رایج مانند "ایبوپروفن" و "دیکلوفناک" و دیگر داروهای تسکین دهنده درد می توانند خطر حمله و سکته قلبی را افزایش دهند.

بررسی های جدید محققان نشان می دهد مسکن های رایج مانند "ایبوپروفن" و "دیکلوفناک" و دیگر داروهای تسکین دهنده درد می توانند خطر حمله و سکته قلبی را افزایش دهند.
سلامت نیوز : به گزارش رویترز، دانشمندان دانشگاه برن سوئیس برای تخمین میزان خطر حملات قلبی ناشی از مسکن ها، داده های به دست آمده از 31 آزمایش انجام شده بر روی 116 هزار بیماری که داروی مسکن دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند.
این بیماران از ناپروکسن، ایبوپروفن، دیکلوفناک، سلبرکس، سلکوکسیب، آرکوکسا ،اتوریکوکسیب، ویوکس، روفکوکسیب، پرکسیژ ، لومیراکوکسیب و یا دارو نما استفاده کرده بودند.
داروهای بررسی شده شامل داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDS) و همچنین نسل جدید داروهای ضد التهاب موسوم به بازدارنده COX-2 بودند.
در حالی که خطر مشکلات قلبی و عروقی در بین افرادی که مسکن استفاده می کردند کم بود اما محققان دریافتند در مقایسه با دارو نما این مسکن ها خطرات مهمی را برای فرد در پی دارند.
دانشمندان می گویند در مقایسه با دارو نما و یا قرص های ساختگی و دروغین، روفکوکسیب و لومیزاکوکسیب دو برابر و ایبوپروفن سه برابر و یا بیشتر خطر سکته قلبی را بالا می برند.
داروی آروکسا و داروی ژنریک دیکلوفناک خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی و عروقی را حدود چهار برابر افزایش می دهند.
در حال کلی تعداد حمله و سکته های قلبی گزارش شده در مقایسه با تعداد زیاد بیماران کم بوده است.داده های 29 آزمایش حاکی از 554 مورد حمله قلبی و 26 آزمایش نیز 377 مورد سکته قلبی بود. آمار مرگ و میز نیز از 28آزمایش 676 مورد گزارش شد.
اما محققان می گویند این یافته ها حاکی از آن است که پزشکان باید در هنگام تجویز مسکن ها ، خطر بالقوه این داروها را در بروز بیماری های قلبی و عروقی در نظر بگیرند.
داروهای ضد التهاب بصورت عمده ای درد را در بیماران مبتلا به آرتروز و دیگر بیماری های دردناک کاهش می دهد.
در سال 2004 داروهای ویوکس که یک بازدارنده COX-2 است پس از انجام آزمایش ها و تایید اثر این دارو در افزایش خطر بروز سکته و بیماری قلبی از بازار جمع شد.
محققان می گویند از آن زمان تا کنون بحث های زیادی در زمینه ایمنی بازدارنده های COX-2 و NSAID برای قلب مطرح شد اما مطالعات مختلف نتوانست نتایج شفافی در این زمینه ارائه کند.
پژوهشگران سوئیسی پس از بررسی داده های 31 آزمایش دریافتند در حالت کلی به نظر می رسد ناپروکس ایمن ترین مسکن برای بیماران مبتلا به آرتروز است اما این مزیت باید در برابر عوارض جانبی بالقوه آن از جمله مشکلاتی که برای معده ایجاد می کند در نظر گرفته شود.
داروی سلبرکس می تواند یک جایگزین برای ناپروکسن باشد البته اگر دوز 400 میلی گرم ی آن روزانه فقط یک بار مصرف شود.
نتایج این تحقیقات امروز در نشریه پزشکی انگلیس منتشر شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha