جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنان 35 سال به بالا در صورت بارداری باید تست NIPT را انجام دهند، گفت: سندرم X شکننده، دیستروفی عضلانی دوشن، هموفیلی، آنمی داسی شکل در جنین از طریق این تست قابل شناسایی است.

هر آنچه در مورد تست سلامت جنین باید بدانید

سلامت نیوز:جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنان 35 سال به بالا در صورت بارداری باید تست NIPT را انجام دهند، گفت: سندرم X شکننده، دیستروفی عضلانی دوشن، هموفیلی، آنمی داسی شکل در جنین از طریق این تست قابل شناسایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،کتایون برجیس ، با اشاره به اینکه جدیدترین روش بررسی سلامت جنین، NIPT است، گفت: در این روش وجودDNA  سلول‌های جنینی در خون مادر بررسی می‌شود.

وی در خصوص کاربردهای تست NIPT گفت: تعیین اختلالات کروموزوم‌ها و تعیین جنسیت در مواردی که احتمال وراثت اختلالات ژنتیکی مرتبط با کروموزوم جنسی وجود دارد از کاربردهای استفاده از این تست است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: سردسته این اختلالات شامل سندرم X شکننده، دیستروفی عضلانی دوشن، هموفیلی، آنمی داسی شکل و هیپرپلازی مادرزادی آدرنال است.

برجیس در پاسخ به این پرسش که چه کسانی کاندید انجام تست NIPT هستند، گفت: زنان 35 سال یا بالاتر، وجود یک تست غربالگری مثبت، یافته ای در سونوگرافی که نشان دهنده افزایش ریسک اختلالات کروموزومی است، سابقه قبلی جنین و یا فرزند مبتلا به تریزومی‌ های شایع، والدین حامل جابجایی متوازن رابرتسونی که سبب افزایش ریسک تریزومی 13 و 21 در جنین می‌شود، از کسانی هستند که انجام تست NIPT برای آنها ضرورت دارد.

وی بیان داشت: وجود سابقه خانوادگی ابتلا به تریزومی 21، 18 و 13 و عدم انجام تست های روتین غربالگری تا 22 هفتگی به هر دلیل و یا وجود یک یافته سونوگرافیک غیرطبیعی از هفته 22 به بعد نیز از دیگر مواردی بوده که انجام تست NIPT برای آنها ضرورت دارد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت:  در گروه‌های پرخطر هم در مواردی می‌توان به عنوان یک پیش تست قبل از انجام تست‌های تشخیصی از این تست استفاده کرد که شامل  زنانی که ریسک سقط تست‌های تشخیصی مثل امنیوسنتز را قبول نمی کنند، افرادی که سابقه سقط مکرر(سه و یا بیشتر از سه سقط زیر 20 هفتگی و یا وزن جنین زیر 500 گرم) دارند، است.

برجیس گفت: زنانی که سابقه پارگی کیسه آب دارند همچنین زنان که دارای جنین طلایی (جنینی که بعد از چندین سال ناباروری، والدین با سن بالا و یا حاصل از حاملگی IVF تشکیل شده اند) هستند، انجام این تست برای آنها ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha