سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 233129

آیا مطالبه آنها را نیز باید فراموش کرد و بر آن سرپوش گذاشت؟ به نظر می‌رسد عدم مجوز به زن ایرانی برای حضور در ورزشگاه‌ها بیش از هر چیز بی‌احترامی به کرامت انسانی مرد ایرانی است.

شرط ورود زنان به ورزشگاه

سلامت نیوز:یک نماینده مجلس می‌گوید مراجع با حضور زنان در ورزشگاه‌ها به صورت مشروط موافقت کرده‌اند. هر چند حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطالبه‌ای است که از مدت‌ها قبل مطرح شده، اما در یکی دو سال اخیر برخی اتفاقات پیگیری این مطالبه را جدی‌تر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت:در این میان برخی ملاحظات از جمله ملاحظات مذهبی مطرح می‌شود و برخی از افراد عنوان می‌کنند که مراجع تقلید با حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافق نیستند، حال آنکه به گفته یک عضو فراکسیون زنان مجلس آنها تنها ملاحظاتی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. سیده فاطمه ذوالقدر می‌گوید: «مراجع مجوز ورود زنان به استادیوم را مشروط به تفکیک جایگاه زنان و مردان کردند.»

کمتر سخنی در ارتباط با حضور زنان در ورزشگاه‌ها باقی‌مانده که مطبوعات و رسانه‌ها بتوانند به زبان برانند؛ بیش از ده سال است که زنان ایرانی برای رسیدن به حق ورود به ورزشگاه‌ها مبارزه می‌کنند و همچنان ناکام مانده‌اند. در واقع این موضوع تبدیل به مساله‌ای فرسایشی شده است. سال‌هاست می‌نویسیم با حفظ کرامت دینی و انسانی خانواده‌های ایرانی می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند و لذت دیدن مسابقات ورزشی را با عزیزانشان ببرند و باز فردا خبر از تردیدهایی در این باره به گوش می‌رسد که این مساله زنان ایرانی نیست و باید به مسائل مهم‌تر آنها پرداخت. مخالفت‌ها به مردان ختم نمی‌شود، زنان بسیاری نیز لب به شکایت می‌گشایند که چرا این موضوع را مختومه نمی‌کنید و به حرمت منقلب شدن برخی زنان در ورزشگاه‌ها آن را به وادی فراموشی نمی‌سپارید، اما در این میان تکلیف زنانی که مطالبه آنها حضور در ورزشگاه است چه می‌شود؟!

آیا مطالبه آنها را نیز باید فراموش کرد و بر آن سرپوش گذاشت؟ به نظر می‌رسد عدم مجوز به زن ایرانی برای حضور در ورزشگاه‌ها بیش از هر چیز بی‌احترامی به کرامت انسانی مرد ایرانی است. اگر زنان را از ترس واکنش نابهنجار مردان به ورزشگاه‌ها راه ندهیم در واقع مردان را موجوداتی بدون اراده ذاتی و شخصیتی دانسته‌ایم که توان مقابله با هوای نفس خود را ندارند که به‌واقع چنین نبوده و نیست. میزان قابل‌توجهی افسردگی در میان زنان ایرانی گواه احتیاج مفرط آنها به شاد زیستن است و ورزش در ذات خود دارای قدرت بالقوه ایجاد نشاط و سرگرمی در میان آحاد مختلف جامعه و ورزشگاه‌ها مکانی برای نمود اجتماعی شادی ناشی از تماشای مسابقات ورزشی هستند، بنابراین سخن گزافی نیست اگر بگوییم میزان و شدت شادی و نشاط در میان خانواده‌های ایرانی به شرط حضور زنان در ورزشگاه‌ها تا حد زیادی افزایش خواهد یافت و قطعا رفتن به ورزشگاه‌ها اسباب سرگرمی و نشاط بسیاری از زنان را فراهم می‌کند.

حضور زنان سوری در ورزشگاه آزادی تهران و ممانعت از حضور زنان ایرانی هنگام بازی تیم‌های ایران و سوریه داغ دل‌ بسیاری از زنان ایرانی را زنده کرد، زیرا آنها در داخل خاک کشور خود و برای حضور در یک ورزشگاه ملی مجوز ورود نداشتند، اما این مجوز به سهولت برای زنان سوری صادر شد. اکثر زنان ایرانی از خود پرسیدند آیا خون زنان سوری از ما رنگین‌تر است یا زنان سوری از دیدن مردان منقلب نمی‌شوند؟! جامعه آرمانی، جامعه‌ای است که در آن به خواست و مطالبه هر فرد به‌گونه‌ای پاسخ داده شود و مطبوعات آینه‌تمام نمای مطالبات مردم هستند، بنابراین ورود هر از گاهی آنها به بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر و قابل‌درک است.

تعامل با مراجع به منظور حل مشکل

عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس از تلاش نمایندگان زن مجلس برای تداوم تعامل با مراجع عظام قم در راستای تسهیل روند پیگیری طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در حوزه زنان خبر داد. سیده فاطمه ذوالقدر در بیان نتیجه سفری که به تازگی به استان قم داشته‌اند، گفت: این سفر در اصل به دعوت دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشکده مطالعات زنان و خانواده استان قم صورت گرفته بود، اما در حاشیه این سفر با مراجع قم هم ملاقاتی داشتیم که در آن پیرامون آسیب‌های اجتماعی، ورود زنان به استادیوم و ازدواج دختران زیرسیزده سال مباحثی مطرح شده و از نظر این بزرگان بهره‌مند شدیم. او با اشاره به دیدگاه مراجع عظام نسبت به حضور زنان در استادیوم یادآورشد: مراجع معتقدند ورود زنان به استادیوم به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما در مصادیق باید مورد بررسی قرار بگیرد، البته به این مهم نیز اشاره شد که به شرط تفکیک جایگاه زنان و مردان این موضوع قابل بررسی خواهد بود.

ذوالقدر ادامه داد: هم‌اکنون تحقق این امر در گرو عملکرد وزارت ورزش در تامین زیرساخت‌ها و آیین‌نامه‌هایی است که باید تدوین کند، تا در پی آن به‌طور آزمایشی ورود زنان در چند جلسه به استادیوم مورد بررسی قرار بگیرد. عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس، با یادآوری اینکه سفر اعضای فراکسیون زنان به استان قم به‌منظور تعامل دائمی با مراجع عظام تداوم خواهد داشت، تصریح کرد: اعضای فراکسیون زنان بعد از این سفرهایی را به‌طور مستمر در جهت تعامل بیشتر با مراجع عظام به استان قم خواهند داشت، زیرا این امر موجب تسهیل روند تصویب طرح‌ها و لوایحی می‌شود، که ممکن است در روند قانونگذاری از نظر احکام شرع با مشکلاتی مواجه شوند.

حتی امروز برای تحقق این مطالبه دیر است

یک فعال حقوق زنان  با اشاره به اینکه ورود زنان به ورزشگاه را باید از دو منظر مورد توجه قرار داد، می‌گوید: برخی از زنان در هیبت ورزشکار و زنان دیگر در قالب تماشاچی وارد ورزشگاه‌ها می‌شوند. مینو مرتاضی می‌افزاید: اغلب قریب به اتفاق مراجع و دینداران و مومنان در‌جمهوری‌اسلامی با ورزش‌زنان مخالفتی ندارند و به نفع مصلحت نظام زنان را به ورزش‌حرفه‌ای، قهرمانی و حضور آنان در ورزشگاه‌های جهان تشویق و تایید می‌کنند، اما با تماشاچی بودن زنان در ورزشگا‌ه‌های داخل کشور بعضا مخالفت می‌کنند. مهم‌ترین دلیل مقاومت برخی در مورد تماشاچی بودن زنان در ورزشگاه‌ها، آن است که این کار را خلاف‌شرع می‌دانند، اما در مقابل چطور با تماشاچی بودن زنان در ورزشگا‌های داخل کشور مخالفت می‌شود، اما با حضور زنان در ورزشگاه‌های جهان در مقام بازیکن یا تماشاچی مخالفتی نمی‌شود!؟

او می‌افزاید: به علاوه زنان و مردان در زندگی روز‌مره و حوزه‌های مشابه ورزشگاه‌ها مانند سینماها، پاساژها، سالن‌های تفریح و نمایش‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، اما کسی حضور آنها در کنار یکدیگر را خلاف شرع تشخیص نمی‌دهد، اما حضور زنان تماشاچی با تفکیک جایگاه زن و مرد در ورزشگاه‌‌ها را مخالف و مغایر شرع اعلام می‌کنند؟! مرتاضی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد این مقاومت بیش از آنکه مبتنی بر دغدغه رعایت شرع باشد، معطوف به نوع رابطه‌ای است که در آن زنان به منزله حاملان بی‌قدرت ایده محتاج جلب‌نظر دیگران واقع می‌شوند و برای پیشبرد مطالبه شان چاره‌ای جز جلب موافقت کسانی که شدید‌ترین مقاومت را در برابر آنان می‌کنند، ندارند. او می‌افزاید: در واقع مطالبه تکراری و مقاومت تکراری‌تر در قبال حضور زنان تماشاچی در ورزشگاه‌ها که اغلب دینداران آن را تایید و از آن عبور کرده‌اند، نشان‌دهنده شرایط بی‌قدرتی و وابستگی زنان است. اگر امروز با نگرش عدالت‌اجتماعی و بر اساس اعتماد به زنان ‌مسلمان، پذیرش عقلانی و اراده آنان در دفاع از خود و کنترل و مدیریت عواطف خویش (که اصل مسلم شرعی است) با این مطالبه زنان و دختران جوان برخورد عادلانه و واقع بینانه نشود، فردا دیر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha