13سال پیش بود که قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس تصویب شد و قرار بود که حقوق این افراد را تامین کند اما سنگی بزرگ جلوی اجرای این قانون افتاد و آن هم نداشتن ضمانت اجرایی بود.

بارقه‌های امید در زندگی 3 میلیون نفر

سلامت نیوز:نمایندگان مجلس درحالی روز گذشته کلیات لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را پس از سال‌ها به تصویب رساندند که بیش از سه میلیون نفر از جمعیت کشورمان را افراد معلول تشکیل می‌دهند. 


به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: 13سال پیش بود که قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس تصویب شد و قرار بود که حقوق این افراد را تامین کند اما سنگی بزرگ جلوی اجرای این قانون افتاد و آن هم نداشتن ضمانت اجرایی بود. زمستان سال گذشته مسئولان مرتبط با این حوزه برای رفع مشکلات موجود ضمانت‌نامه اجرایی شدن آن را به مجلس بردند و حتی توانستند تصویب مجلس را به دست آورند اما باز هم گره از موانع این قانون باز نشد چراکه وقتی این قانون به شورای نگهبان رفت دوباره به مجلس بازگشت. این فراز و نشیب برای اجرایی شدن این قانون درحالی بود که معلولان برای اشتغال، آموزش، مناسب‌‌سازی شهری، نگهداری ومراقبت و بحث بیمه به آن نیاز داشتند.

اما نکته قابل ذکر این بود که با وجود یکسری مشکلات، مسئولان تلاش‌هایی کردند تا لااقل از طریق برنامه ششم، تمهیداتی را برای معلولان بیندیشند که نتیجه آن، این بود که سال گذشته مستمری این افراد در قالب این برنامه افزایش یافت. با این وجود، مشکلات معلولان همچنان ادامه داشت و البته دارد. درحال حاضر یک معلول برای ساده‌ترین مسائل با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. مناسب‌سازی شهری به‌گونه‌ای نیست تا معلولان در تردد خود با مشکلاتی مواجه نشوند حتی برای جابه‌جا شدن از این طرف به آن سوی خیابان، بدیهی‌ترین امکانات در بسیاری از معابر برای معلولان فکری نشده است. 


«آرمان» 21ساله روی ویلچر نشسته و در کنار پله برقی یکی از خیابان‌های تهران منتظر پدرش است. او  می‌گوید: منزل ما آن طرف خیابان است و تقریبا هر روز برای عبور از خیابان با مشکل روبرو هستم. پل‌های هوایی درحالی در خیابان‌های شهر با پله برقی نصب شده که خیلی از آنها، آسانسور ندارند. وسط خیابان هم درختکاری و با نرده بسته شده است، ضمن اینکه با وجود معلولیت عبور از خیابان برایم کار ساده‌ای نیست، بماند که این کار غیرقانونی است. با این وضعیت باید هر روز منتظر خانواده‌ام باشم تا با گذراندن مسیری به جایی برسیم که امکان عبور از خیابان وجود داشته باشد. 
توضیح «آرمان» درباره این مشکلش درحالی است که می‌توان گفت این موضوع، جزو کمترین مشکلات این دسته از افراد در جامعه ایران است. اشتغال شاید مهم‌ترین دغدغه معلولان و خانواده‌های آنان باشد. وقتی پای صحبت آنان بنشینی آنها از این موضوع رنج می‌برند چراکه به زعم خودشان نه‌تنها با وجود معلولیت برای خانواده زحمت‌هایی دارند که با رسیدن به سن اشتغال باید مدت‌ها بیکار و منتظر بمانند تا شاید نور امیدی در زندگی شغلی‌شان پیدا شود. 


2میلیون معلول در جامعه رها شده‌اند


این وضعیت درحالی است که نگاهی به آمارها لزوم توجه مسئولان به جامعه معلولان بیش از پیش ضروری می‌شود. آمارها حاکی از این است که سالانه ۱۰۰هزار نفر به تعداد جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود که در این بین، چهار تا پنج درصد جامعه معلول کشور، دچار معلولیت‌های جدی هستند. همچنین، بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و 2میلیون معلول در جامعه رها شده‌اند.
اما نکته قابل تامل اظهارات رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان است. علی‌همت محمودنژاد درباره لایحه حمایت از حقوق معلولان به مهر می‌گوید: برای نوشتن این لایحه بیش از ۱۵۰جلسه مختلف با بهزیستی، مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت رفاه و... برگزار شده است. بعد از اینکه لایحه تهیه شد، ایرادات شورای نگهبان، موارد حقوقی بهزیستی و کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت مجلس برطرف شد و حالا سوال این است که آیا پنج سال برای رسیدگی به یک لایحه کافی نبود؟ 


از سوی دیگر، سهیل معینی، رئیس تشکل‌های معلولان کشور درباره اقدامات تخصصی انجام شده برای رفع ایرادهای لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس می‌گوید: نواقصی که در گذشته بر آنها ایراد گرفته شده بود با کمک نمایندگان، مسئولان سازمان بهزیستی و فعالان امور معلولان برطرف شد. افزایش مستمری معلولان و رسیدن آن به حداقل دستمزد قانون کار یکی از این موارد اصلاح شده است. در بخش اشتغال نیز بسته‌های حمایتی از اشتغال معلولان در بخش خصوصی در نظر گرفته شده به‌طوری‌که تا پنج سال یارانه دستمزد به کارفرمایان برای اشتغال معلولان پرداخت می‌شود که میزان آن ۳۰ تا ۵۰درصد حداقل حقوق است.


ثبت‌نام رایگان معلولان در دانشگاه


به گفته معینی، در بخش آموزش نیز پیش‌بینی شده وسایل کمک‌آموزشی گسترده‌تر در اختیار معلولان قرار گیرد و همچنین به‌طور واضح دانشگاه‌ها مکلف به ثبت‌نام معلولان برای گذراندن دوره‌های آموزشی بدون دریافت شهریه شده‌اند. 
اما آن‌طور که این فعال امور معلولان می‌گوید یکی از مهم‌ترین مواردی که در اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شده، تحت پوشش قرار گرفتن بیمه وسایل کمک توانبخشی است به‌طوری که از دولت درخواست شده بیمه سلامت این افراد به گونه‌ای باشد که وسایل توانبخشی و خدمات موردنظر در این بخش نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
او که رئیس هیات مدیره انجمن باور نیز هست، خدمات و مراقبت‌های افراد معلول در منزل را هم از دیگر مواردی عنوان می‌کند که در اصلاح قانون مدنظر قرار گرفته به طوری که بیماران اعصاب و روان به صورت گسترده‌تر تحت پوشش و خدمات مراقبت از منزل قرار خواهند گرفت. 
اما این همه قابلیت‌های این لایحه که حالا تبدیل به قانون شده، نیست چراکه معینی می‌گوید: در گذشته مناسب‌سازی در قانون بود اما حمایت‌های لازم برای اجرای آن در نظر گرفته نشده بود که این موارد در اصلاح قانون مدنظر قرار گرفت به‌طوری که تمامی مفاد قانون جامعه، بودجه سنواتی لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواهند داشت، در واقع، مشکل بودجه برای اجرای آن برطرف خواهد شد.


خلاء قانونی نداریم


توضیحات رئیس تشکل‌های معلولان کشور درحالی است که مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود چنین عقیده‌ای ندارد و در مخالفت با کلیات لایحه حمایت از معلولان در صحن مجلس می‌گوید: در زمینه حمایت از معلولان خلاء قانونی نداریم و باید قوانین موجود را به‌خوبی اجرا کنیم. به عبارت دیگر، لایحه‌ای که به مجلس آمده، تکراری بر قوانین سابق است، باید بررسی کنیم چرا قوانین فعلی در زمینه حمایت از معلولان اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال، باید اقدامات شهرداری در زمینه مناسب‌سازی ارزیابی شود؛ اینکه چرا شهرداری‌ها در این زمینه کاری انجام نمی‌دهند.
اما ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه حمایت از معلولان، توضیح می‌دهد: سازمان‌ها و ارگان‌های کشور هیچ‌یک حاضر نیستند به قوانین حمایتی از معلولان عمل کنند. به عقیده او، این لایحه برای تاکید بیشتر در حمایت از معلولان است، با این توضیح که در لایحه فعلی ضمانت اجرایی برای اجرای شرایط حمایتی از معلولان دیده شده است.


با همه اینها، با کلیات لایحه حمایت از حقوق معلولان دیروز سه‌شنبه بعد از سال‌ها در مجلس به تصویب رسید که می‌تواند بارقه‌های امید را در زندگی سه میلیون نفر ایجاد کند. این اتفاق با تاخیر چند ساله درحالی است که نباید از یاد برد که هزینه نگهداری یک معلول در سال چندین میلیون تومان است و این موضوع برای بسیاری از خانواده این افراد مشکل گوچکی نیست. به هرحال امید است با شکسته شدن طلسم اجرای قانون حمایت از معلولان راه برای زندگی بهتر و راحت‌تر آنان هموار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha