جمعه ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 23327

كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: یك لیوان كلم بروكلی 84 میلی‌گرم كلسیم دارد و ترب، شلغم و انواع كلم سرشار از كلسیم است.

سلامت نیوز :  كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: یك لیوان كلم بروكلی 84 میلی‌گرم كلسیم دارد و ترب، شلغم و انواع كلم سرشار از كلسیم است.
زهرا عبدالهی در گفت‌وگو با فارس افزود:‌ مواد لبنی مانند ماست، پنیر و شیر از مهمترین منابع غذایی كلسیم هستند.

وی گفت: اگر از مواد لبنی كمتر استفاده شود جذب كلسیم آن بیشتر است به دلیل اینكه مواد لبنی پرچرب موجب افزایش كلسترول و چربی افراد می‌شود و جذب كلسیم را نیز كاهش می‌دهد.

عبدالهی گفت: كشك در غذاهای ایرانی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و سرشار از كلسیم است به شرط اینكه نمك در آن كمتر مصرف شده باشد می‌تواند منبع مفیدی برای تأمین كلسیم در بدن باشد.

وی اضافه كرد: گل كلم، شلغم، ترب، بادام، كنجد و لوبیای سویا سرشار از كلسیم است و ماهی كلیكا و ساردین نیز از منابع خوب كلسیم به شمار می‌آید.

كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: ویتامین D برای جذب كلسیم از اهمیت زیادی برخوردار است اگر در روزهای آفتابی یك ساعت پیاده‌روی شود به شرط اینكه از كرم‌های ضدآفتاب استفاده نكرده باشند ویتامین D مورد نیاز بدن ساخته می‌شود. روزانه افراد به 400 میلی‌گرم ویتامین D و 200 میلی‌گرم كلسیم نیازمندند.

عبدالهی گفت: یك چهارم لیوان كنجد 50 میلی‌گرم كنجد دارد و یك عدد پرتقال متوسط 50 میلی‌گرم كلیسم و یك لیوان جعفری خام خرد شده 78 میلی‌گرم كلسیم و یك لیوان كشك 253 میلی‌گرم كلسیم و یك لیوان ماست كم چرب 345 میلی‌گرم كلسیم و یك لیوان شیر كم‌چرب 302 میلی‌گرم كلسیم و یك لیوان بستنی وانیلی 176 میلی‌گرم كلسیم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha