به فرموده رهبر معظم انقلاب، در حوزه نظام سلامت باید کاری کنیم که بیماران به جز رنج بیماری درد و رنج دیگری نداشته باشند.

بیماری های غیرواگیر معضل آینده جامعه و نظام سلامت کشور
 به فرموده رهبر معظم انقلاب، در حوزه نظام سلامت باید کاری کنیم که بیماران به جز رنج بیماری درد و رنج دیگری نداشته باشند.
سلامت نیوز: دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان این مطلب در گردهمایی بزرگ دست اندرکاران سلامت کشور در سالن اجلاس سران، گفت: توجه به کیفیت خدمات ارائه شده به مردم در مراکز درمانی بسیار مهم است. مسائل فنی مربوط به نظام سلامت باید پیگری شود و در این راه به کمک مجلس و کمیسون های تخصصی آن از جمله کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیازمندیم.
وی که سخنانش را با تسلیت به بازماندگان حادثه سقوط هواپیما در ارومیه و تشکر از دانشگاه علوم پزشکی این شهر برای امدادرسانی کامل به مجروحان این حادثه آغاز کرد، افزود: امروز در کنار نقشه جامع علمی کشور وزارت بهداشت به دنبال تدوین و طراحی نقشه عالی سلامت کشور است که این دو نقشه بسیاری از سیاست های نظام سلامت را محقق خواهد کرد.
وی توجه به مسائل روز در کنار مسائل کلان آینده را در برنامه ریزی های مدیران بخش سلامت ضروری دانست و گفت: در کنار توجه به بیماری های غیرواگیر مثل بیماری های قلبی و عروقی به عنوان معضلات آینده نظام سلامت کشور، مرگ و میر مادران و نوزادان، مالاریا، سالک و ایدز به عنوان معضلات امروز، برای ما مساله هستند و باید برای مهار آن ها برنامه ریزی کنیم.
وی با اشاره به حضور رییس جمهور یا معاون اول هیات دولت، 5 معاون رییس جمهور و هشت وزیر در شورای عالی سلامت کشور، این شورا را محمل خوبی برای طرح و بررسی و ارائه راهکارها برای مسائل موجود نظام سلامت کشور اعلام کرد و افزود: در جلسه اخیر این شورا 52 شاخص از شاخصه ها و عوامل اجتماعی موثر بر نظام سلامت به کمک مرکز آمار ایران تهیه شده و دستگاه های مختلف موظف به ارائه راهکارهای اجرایی خود برای تامین این شاخصه ها ظرف امسال هستند.
وی بیماری های غیرواگیر را معضل آینده جامعه و نظام سلامت کشور اعلام کرد و گفت: طبق مصوبات شورای عالی سلامت، معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری موظف به برنامه ریزی برای آموزش حین خدمت کارکنان به خصوص در مورد بیماری های قلبی و عروقی، و با هدف ارائه ورزش همگانی، سازمان تربیت بندی نیز موظف به ارائه استانداردهای لازم در این زمینه شده  است.
وی وظایف وزارتخانه های آموزش و پرورش و کشور را بر طبق این مصوبات، توسعه ورزش همگانی در مدارس و ورزش های پیاده روی و دوچرخه سواری در شهرها برای تامین سلامت بیشتر مردم دانست و گفت: در مقوله مواد غذایی نیز تمام تولیدکنندگان این مواد موظف به ساماندهی موادغذایی با میزان نمک و شکر لازم هستند و وزارت صنایع هنگام صدور مجوز برای واحدهای تولیدی باید این نکات را مدنظر قرار دهد.
دکتر دستجردی در بخش دیگری از سخنانش حذف بیماری های وبا، مالاریا و سالک را دیگر مصوبات شورای عالی سلامت ذکر کرد و افزود: طبق مصوبات این شورا بیماری مالاریا ظرف مدت سه سال باید از کشور حذف شود. هرچند هم اکنون نیز توانسته ایم میزان موارد جدید مالاریا در کرمان را به صفر رسانده و در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز این بیماری را به ترتیب به میزان 70 و 50 درصد کاهش دهیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: شورای عالی سلامت همچنین وزارتخانه های نیرو و مسکن را برای گسترش بهداشت در جامعه موظف کرد در زمینه توسعه ساخت مسکن و برق کشی به روستاهایی که فاقد این امکانات هستند تلاش کنند.
وی با اشاره به وجود بیماری سالک  در 18 استان کشور اظهار داشت: کارگروه مهار سالک در این استان ها با همکاری استانداری های و دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شده و توانسته ایم میزان ابتلا به این بیماری را از 30 هزار مورد در سال 86 به 17 هزار مورد در سال جاری برسانیم.
وی گزارش 18 مورد مشاهده بیماری وبا در سال جاری را در مقایسه با 40 سال اخیر بی نظیر دانست و گفت: طبق گزارش ها 11 مورد از این تعداد ایرانی بوده اند که با تماس با اتباع پاکستانی به وبا دچار شده بودند.
دکتر دستجردی با مقایسه آمار ابتلا به ایدز از سال 84 به این سو، بیان داشت: سال 84 میزان ابتلا به ایدز در کشور  2 هزار و 307 مورد گزارش شد که این میزان در سال 88 به هزار و 352 مورد و  امسال به 570 مورد رسید.
وی افزایش سرانه سلامت را یکی از مهم ترین برنامه های آینده نظام سلامت عنوان کرد و گفت: مساله کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، کشور را به سوی عدالت محوری در سلامت سوق خواهد داد و این امر مهم میسر نمی شود مگر این که شرکت ها و موسسات بیمه از نظام سلامت حمایت جدی کنند.
وزیر بهداشت اختصاص بخش زیادی از سهم ذخایر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت را نشان دهنده توجه دولت و مجلس به این بخش دانست و گفت: توجه به مساله اصلاح الگوی مصرف که توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب به مدیران و دست اندرکاران اجرایی کشور است در کنار دریافت این سهم بسیاری از مشکلات حوزه نظام سلامت را در زمینه تامین اعتبارات و کسری بودجه ها برطرف خواهد کرد.
دکتر دستجردی اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دستاورد مهم و بزرگ دیگری دانست که از اواخر سال 88 آغاز شد و افزود: استفاده از تجهیزات پیشرفته با نگاه عدالت محور، دستیابی به داروهای با فناوری بالا، سطح بندی خدمات و تامین عادلانه شبکه بهداشت و درمان، تکمیل و اصلاح شبکه بهداشت کشور در شهرها و روستاها تا بالاترین سطح، یعنی داشتن شبکه های بهداشتی تخصصی و اتصال آن به پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه های مهم دیگر وزارت بهداشت در حوزه نظام سلامت است.
وی به انعقاد تفاهمنامه بین وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تامین اجتماعی برای اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: با امضای این تفاهمنامه طرح پزشک خانواده در 17 شهر 20 تا 50 هزار نفری در سه استان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان آغاز شده، ولی اجرای  دقیق و همه جانبه این طرح در تمام کشور نیازمند اعتبارات و نیروی انسانی کافی است که امیدواریم با پشتیبانی دولت و سایر دستگاه ها اجرایی شود.
دکتر وحید دستجردی رعایت شرافت و کرامت انسانی در حوزه نظام سلامت را بسیار مهم دانست و گفت: در این ارتباط منشور حقوق بیمار به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده و مفاد این منشور برای جلب هر چه بیشتر رضایت مردم باید عملی شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مراجعه سالانه 30 میلیون نفر از مردم به اورژانس ها اشاره و تاکید کرد: طرح ساماندهی اورژانس ها با الزام مراکز درمانی به حضور مداوم پزشک مقیم متخصص در اورژانس اجرایی شده است.
وی افرود: با توجه به کمبود پزشک متخصص طب اروژانس، تمامی اورژانس ها طبق این طرح موظف هستند درصورت در اختیار نداشتن متخصص طب اورژانس یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص داخلی را به عنوان پزشک متخصص مقیم در اورژانس ها همیشه در کنار بیماران اورژانسی قرار دهند و این اقدام در درجه بندی و امتیازدهی به این مراکز توسط معاونت درمانی وزارت بهداشت تاثیر خواهد داشت.
وی ادامه داد: علاوه بر این کمیته تعیین تکلیف بیماران اورژانسی زیر نظر رییس بیمارستان و متخصص مقیم اورژانس برای رسیدگی سریع تر و بهتر به وضعیت بیماران و جلب رضایت مردم در هر بیمارستان تشکیل خواهد شد.
توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی کشور بخش دیگری از سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی بزرگ دست اندرکاران نظام سلامت کشور در سالن اجلاس سران بود، وی در این خصوص گفت: طی 5/5 سال گذشته این زیرساخت ها توسعه چشمگیری یافته است. افزودن 12 هزار تخت جدید بیمارستانی در این سال ها بخشی از این توسعه را تشکیل می دهد.
وی در ادامه ابراز داشت: 32 هزار تخت بیمارستانی نیز در دست ساخت است که 9 هزار و 400 تخت آن تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید. 10 هزار تخت دیگر نیز در دست مطالعه برای ساخت است و تا سال 93 نیاز کشور به تخت های بیمارستانی مرتفع خواهد شد.
وی برگزاری آزمون استخدام 23 هزار پرستار را در آینده نزدیک مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش تامین نیروی انسانی کافی نیازمند اعتبارات لازم هستیم و استخدام این پرستاران را به عنوان یک دستاورد مهم، کمک مهمی در جهت تامین نیروی گروه زحمت کش پرستاری کشور در مراکز درمانی می دانیم.
دکتر دستجردی با اعلام این که بخش پزشکی تنها با دریافت سالانه 3/7 درصد از کل بودجه پژوهشی کشور 30 درصد از تولیدات پژوهشی را انجام می دهد، بیان داشت: در واقع باید گفت با این حجم از تولیدات علمی و پژوهشی، بخش پزشکی کشور اعتبارات پژوهشی را رشد مضاعف اندر مضاعف داده است.
وی سرعت رشد علم پزشکی در ایران را 11 برابر کشورهای دیگر دنیا اعلام کرد و گفت: این آمار را معتبرترین نشریات علمی دنیا اعلام کرده اند و بعد از ما کشور ترکیه با سرعت 5/5 برابر قرار دارد.
تولید 9 قلم دارو با فناوری های نوین و صرفه جویی 250 میلیارد تومانی کشور در آینده نزدیک با تولید 12 قلم داروی جدید دیگر، بخش دیگری از سخنان دکتر مرضیه وحید دستجردی در گردهمایی بزرگ دست اندرکاران نظام سلامت کشور بود. وی در این زمینه گفت: هم اکنون ایران در بین 12 کشور بزرگ دنیا در زمینه بیوتکنولوژی قرار دارد و در آسیا به همراه ژاپن، کره جنوبی، چین و هند در زمره تنها کشورهایی هستیم که از این توان علمی برخوردارند و به زودی با برنامه ریز های انجام شده قادر خواهیم بود یکی از این چهار کشور آسیایی را نیز پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به این که ظرف سه سال آینده تمام تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را در کشور تولید خواهیم کرد، اظهار داشت: برنامه ریزی های تامین این تجهیزات با همکاری 5 دانشگاه صنعتی کشور در حال انجام  است.
وزیر بهداشت تکمیل پالایشگاه عظیم خون با تکمیل فازهای دو و سه آن را در برنامه ریزی های آینده نظام سلامت، مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمینه تاسیس بانک خونی بند ناف هم اکنون نیز در منطقه پیشتاز هستیم.
وی تدوین نقشه توسعه آموزش پزشکی بر اساس نقشه آمایش سرزمینی را از جمله برنامه های در دست اقدام معاونت آموزش وزارت بهداشت اعلام کرد و افزود: در زمینه پذیرش دانشجو در معاونت آموزشی وزارتخانه در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و دستیاری تخصصی از سال 84 تاکنون به ترتیب شاهد افزایش پذیرش 500 درصدی، 350 درصدی و 250 درصدی بوده ایم.
دکتر دستجردی در خاتمه سخنانش گفت: به سهم خود برای این همه تحول در نظام سلامت کشور از همه دست اندرکاران نظام سلامت قدردانی کرده، و برای ادامه این راه پرافتخار نیز دست یاری به سوی همه شما دراز می کنم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha