جمعه ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۸
کد خبر: 23335

متخصص طب كار گفت: نبود ایمنی در محیط كار و استفاده بیش از حد از رایانه در طولانی مدت موجب بروز بیماریها و ناهنجاریها در افراد می شود.

سلامت نیوز :متخصص طب كار گفت: نبود ایمنی در محیط كار و استفاده بیش از حد از رایانه در طولانی مدت موجب بروز بیماریها و ناهنجاریها در افراد می شود.
 
محمد رادمنش در گفت و گو با  ایرنا، افزود: درچند سال اخیر تولیدكنندگان تجهیزات رایانه مانند صفحه كلید، میز و صندلی و سایر وسایل رایانه سعی می‌كنند تا محصولات را مطابق با اصول ارگونومی طراحی و تولید كنند ، زیرا رعایت اصول ارگونومی سبب كاهش ضایعات چشم، سردرد و كمر درد كاربران رایانه می شود.

به گفته متخصص طب كار ،استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه برای اجزای مختلف بدن زیانبار بوده و چشم یكی از این اجزا آسیب پذیر است.

رادمنش ،درد، سرخی و سوزش چشم و آب‌ریزش آن، احساس تاری دید كه به كاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شود را از عوارض یادشده عنوان كرد.

متخصص طب كار ادامه داد: چشم‌های انسان عادت دارند تا بسیار راحت روی اشیای دور و نزدیك متمركز شوند به همین دلیل احتمال خستگی ماهیچه چشمی كه روی كاغذ و صفحه مانیتور متمركز شده، وجود دارد.

وی توضیح داد: ماهیچه‌های دیگر چشم، از تغییرات نور با تغییر مسیر دید بین صفحه نمایشگر و نوشته‌های در حال تایپ خسته می‌شوند و به دلیل جابه‌جایی زیاد كلمات، چشم قدرت تطابق خود را به مرور از دست می‌دهد.

رادمنش با یادآوری اینكه افرادی كه دارای اختلال انكساری اصلاح نشده هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند،گفت: محیط كار نباید خیلی پر نور یا تاریك باشد تا به چشم كاربر فشار وارد نشود.

متخصص طب كار یادآورشد كه كاربران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی پس از هر ‎ 10دقیقه استفاده از رایانه، پلك‌های خود را به هم زنند و مدتی به یك نقطه دیگر خیره شوند تا خستگی چشم از بین رود.

رادمنش، دردهای عضلانی و درد مچ دست و بازوها را از دیگر مشكلات كار مستمر با رایانه عنوان كرد و گفت: درد گردن و كمر در طولانی مدت و خمیدگی پشت از عوارض كار زیاد و طولانی با رایانه است.

وی افزود: كاربران رایانه، ساعدها، دست‌ها، بازوان، پشت و گردن خود را در یك حالت ثابت قرار می‌دهند و این عمل موجب وارد شدن فشار زیاد در زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشكلات عضلانی و مفصلی منجر شود.

رادمنش ادامه داد: وجود شبكه تهویه مطبوع ، نور كافی و مناسب ، استفاده از میز مخصوص كه دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد، استفاده از صندلی مخصوص رایانه كه ارتفاع آن طوری تنظیم شود كه ستون فقرات كاربر را آزار ندهد به همراه استفاده از زیرپایی برای جلوگیری از بی‌حسی پا و كف پوش اتاق از جنس چوب یا پلاستیك باشد كه الكتریسیته ساكن تولید نكند ،می تواند در پیشگیری از بیماریها موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha