رییس اداره اورژانس بیمارستان‌های وزارت بهداشت از افزایش مراجعات مردم به اورژانس‌های پایتخت در پی تشدید آلودگی هوا طی چند روز گذشته خبر داد و در عین حال به موضوع ایمنی بیمارستان‌های کشور در برابر بحران پرداخت.

میزان آمادگی بیمارستان‌ها در برابر زلزله

سلامت نیوز: رییس اداره اورژانس بیمارستان‌های وزارت بهداشت از افزایش مراجعات مردم به اورژانس‌های پایتخت در پی تشدید آلودگی هوا طی چند روز گذشته خبر داد و در عین حال به موضوع ایمنی بیمارستان‌های کشور در برابر بحران پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسن واعظی  در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها با توجه به شدت یافتن آلودگی هوای پایتخت در چند روز گذشته، گفت: در طی این روزها شاهد افزایش مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی جنرال پایتخت دارای بخش ریه و قلب بوده‌ایم.  البته این افزایش مراجعه بیشتر به دو سر طیف سنی؛ یعنی افراد مسن مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی و کودکان مربوط بوده است.
افزایش نسبی مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل آلودگی هوا

وی با بیان اینکه البته این موضوع کاملا قابل انتظار است و ما در هر زمستان غالبا به دلیل وارانگی دما با این مشکلات مواجهیم، افزود: طی این روزها در بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی با افزایش بین ۱۵ تا ۵۰ درصدی ورودی به بخش‌های اورژانس مواجه بودیم. به عنوان مثال در بیمارستانی چون مسیح دانشوری که در حوزه بیماران ریوی و پیوند خدمات ویژه و فوق تخصصی ارایه می‌دهد، این ورودی حتی به بالای ۶۰ درصد هم رسیده است، اما در بیمارستان‌های جنرال و کوچک‌تر این افزایش بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بوده است. در عین حال بطور میانگین بیمارستان‌ها با  افزایش حدود ۲۵ درصدی  مراجعه کنندگان با تفاوت معنی‌دار در گروه  بیماران حساس و ریوی، قلبی و افراد مسن روبرو شده‌اند.
توصیه به بیماران قلبی - ریوی

وی به مردم توصیه کرد که در روزهای آلوده مصرف مایعات را بیشتر کنند و افزود: بیماران و بخصوص آن دسته که وابسته به اکسیژن هستند، ‌ از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. همچنین مردم از  سبزیجات، مایعات و میوه‌های تازه و شیر ولبنیات در سبد غذایی خود استفاده بیشتری داشته باشند. طبیعتا بیماران قلبی و ریوی که امکان مسافرت‌های بین شهری و خروج موقت از آلودگی هوا به شهرهای غیرصنعتی و  بدون آلودگی را  دارند از این امکان بهره ویژه خواهند برد. در مورد اصول تغذیه و نکات تکمیلی از رسانه عمومی از توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای متخصصین این حوزه‌ها بهره‌مند گردند. ویزیت دوره‌ای پزشکان معالج مربوطه و رعایت هشدارهای بهداشتی و درمانی  در این شرایط از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کمبود تخت بیمارستانی در تهران جدی است

واعظی با بیان اینکه بحث کمبود تخت در استان تهران به طور کلی جدی است و این موضوع باید مورد تاکید دولت محترم باشد، گفت: خوشبختانه در بحث آمادگی در برابر بلایا مانورهای متعددی برگزار شده است. از طرفی سازمان‌های امدادگر تلاش می‌کنند تا میزان آمادگی خود و نیروهای عملیاتی درمانی  را افزایش دهند. همچنین بحث آمادگی برای افزایش ظرفیت پذیرش اورژانس‌ها نیز در گذشته مطرح شد و در چند سال اخیر هم مورد تاکید وزارت بهداشت بوده و تیم‌های اجرایی ما نیز در وزارت بهداشت به آن می‌پردازند. تدوین استانداردهای بومی با بهره‌گیری از متدهای موفق  جهانی در زمینه آمادگی همه جانبه وزارت بهداشت برای پاسخگویی در بحران‌ها بسیار کمک کننده و بنیادی بوده که در جریان زلزله اخیر غرب کشور نیز شاهد برنامه عملیاتی آن بوده‌ایم.
اورژانس‌های بزرگ تهران دارای متولی متخصص شبانه‌روزی

رییس اداره اورژانس بیمارستان‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه ساخت و توسعه فیزیکی بخش‌های اورژانس به تنهایی دردی از مردم دوا نمی‌کند، ادامه داد: بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و عملیاتی و پاسخگو از ضروریات ارتقا خدمات این بخش است و در همین راستا و با تاکیدات مقام عالی وزارت، در حال حاضر اورژانس‌های بزرگ تهران که سالانه ورودی بالای ۳۰ هزار نفر دارند، واجد گروه متخصص طب اورژانس هستند. این متخصصین به صورت ۲۴ ساعت و بدون تعطیلی ارائه خدمات تخصصی درمانی و مدیریتی را بر عهده گرفتند و اهمیت حضور این تیم در کنار پزشکان با تجربه طب عمومی و گروه پرستاری باتجربه و دلسوز  در مواقع پرازدحام و حوادث ویژه دو چندان می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس تلاش می‌کنیم با اولویت‌بندی توزیع نیروی تخصصی بتوانیم گروه‌های منسجم متخصصین طب اورژانس را در همه اورژانس‌های کشور با اولویت اورژانس‌های کلیدی و پرمراجعه مستقر کنیم؛ چراکه آنها می‌توانند در زمان بحران در هر دو جنبه درمانی و مدیریتی عمل کرده و در درمان و تعیین تکلیف به موقع بیماران و حادثه‌دیدگان و کاهش بستری غیرضروری بیماران اقدام کرده و مدیریت ازدحام نمایند. آموزش تیم های ویژه و کامل بخش اورژانس متشکل از متخصص طب اورژانس، پزشکان طب عمومی و پرستاران ویژه اورژانس کار بسیار حیاتی و عملیاتی است. همچنین متخصصین مقیمی که طی اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های کشور از جمله استان تهران مستقر شدند، در زمان بحران با تلاش مضاعف و شبانه روزی ارائه خدمت می‌دهند و برخی نیروهای تخصصی هم در مواقع بحران به فراخور سطح بحران آماده‌باش خواهند بود که البته این موضوع با ستاد مدیریت بحران وزارت بهداشت هماهنگ است.
توسعه، استانداردسازی و بازپیرایی اورژانس بیمارستان‌ها

واعظی با بیان اینکه اورژانس‌های مراکز ریفرال، خدمات جامع تخصصی با فوریت بالا را در پیشانی بیمارستان ارائه می‌کنند، افزود: پررنگ شدن بحث ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای در بیمارستان‌های تهران و بحث مقاوم سازی بیمارستان‌ها در کشور را طی چهار سال قبل مطرح کردیم و امیدوارم بتوانیم این پروژه را در دوره آینده هم در تهران و هم در کل کشور تکمیل کنیم. در عین حال وزارت بهداشت با شروع طرح تحول برنامه‌ جامعی  را در راستای گسترش ۱۲۵ اورژانس اصلی کشور بطور ویژه که اورژانس‌های پرازدحام و تروما ریفرال هستند، داشته  که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد آنها افتتاح شدند و مابقی تا  شش ماه ابتدایی سال ۹۷ به  شرط تامین بودجه به مرحله افتتاح می‌رسند. دستور اکید معاون محترم درمان وزارت بهداشت نیز در روند بازدیدهای میدانی، تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تجهیز کامل اورژانس‌ها مطابق جدیدترین استاندارد است. شایان ذکر است که برنامه بازپیرایی بخش‌های اورژانس سایر بیمارستان‌ها نیز در کنار این برنامه از سال ۹۳ تاکنون ادامه دارد.
لزوم استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی در زمان "بحران"

واعظی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در زمان وقوع بحران‌ها، گفت: البته در حال حاضر این بیمارستان‌ها درصدی از بیماران را در مواقع بحران تحویل می‌گیرند، اما یکسری زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی را باید ایجاد کنند تا بتوانند در کنار بیمارستان‌های دولتی در مواقع بحران، خدمات تخصصی اورژانس را ارائه دهند. وزیر محترم بهداشت نیز استفاده از ظرفیت تیم متخصص طب اورژانس در بیمارستان‌های جنرال خصوصی را در روند بیمار پذیری مثبت ارزیابی و مورد تاکید قرار دادند. زیرا در این صورت افزایش پاسخ‌دهی به بیماران به صورت شبانه‌روزی و تخصصی در بیمارستان‌های خصوصی ایجاد می‌شود و این موضوع سبب بهبود توزیع بیماران در استان تهران خواهد شد و رضایت‌مندی آنها افزایش می‌یابد و در عین حال ازدحام بیمارستان‌های دولتی بخصوص در پایتخت هم در طول سال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
کلام آخر با هموطنان

رییس اداره اورژانس بیمارستان‌های وزارت بهداشت با اشاره به حضور مردم در بیمارستان‌ها و اورژانس‌های پایتخت بعد از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری چهارشنبه شب ملارد تهران، گفت: چهارشنبه شب که با زلزله مواجه شدیم، بسیاری از هموطنان به دلیل استرس و اضطرابی که داشتند به بیمارستان‌ها و بویژه بخش اورژانس بیمارستان‌ها پناه آوردند که عمدتا مشکلی هم برایشان ایجاد نشده بود و بیشتر به دلیل تشویش مراجعه کرده بودند. باید توجه کرد که این موضوع می‌تواند منجر به اختلال در خدمت‌رسانی به بیماران بدحال شود. بنابراین از مردم می‌خواهیم در این شرایط ضمن حفظ خونسردی و رعایت نکات ایمنی  اگر ضرورتی نمی بینند به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا ما بتوانیم به مردم و بیماران نیازمند خدمات فوریتی ارائه خدمت کنیم و اختلالی در این روند رخ ندهد. در مواقع تردید برای مراجعه به اورژانس می‌توانند با کارشناسان خبره و پزشکان مشاور ۱۱۵ در خصوص مشکلات پزشکی مشورت کنند.

واعظی با بیان اینکه مردم باید خونسردی خود را در زمان بحران و زلزله حفظ کنند، گفت: به گفته کارشناسان امر ، ‌کشور عزیز ما دارای گسل‌های متعدد بوده و  زلزله‌خیز است. باید توجه کرد که تاکید بیشتر بر  بحث آموزش برای عموم در این شرایط برای تخلیه و انتقال به مکان‌های امن و پیشگیری از ازدحام در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها می‌تواند بسیار مناسب باشد. مردم به ما  اعتماد داشته باشند و مطمئن باشند که وزارت بهداشت هم مانند تمام دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی و عملیاتی که در مواقع بحران به طور شبانه‌روزی انجام وظیفه می‌کنند، از تمام ظرفیتش در این مواقع استفاده خواهد کرد تا خدمات لازم را برای حفظ سلامت مردم ارائه دهد. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha