یكی از مواردی كه د ر شركت هفت‌تپه منجر به اعتراض گسترده كارگران شد، تعهدی بود كه بازنشستگان باید به شركت می‌دادند، تعهدی مبنی بر اینكه تا 16 ماه پس از بازنشستگی ادعایی برای دریافت سنوات خود نداشته باشند.

تجمع در «آذر»، امید در «دی»

سلامت نیوز:دی ماه در هفت‌تپه با امید آغاز شده است، كارگران آغاز تغییر را احساس كرده‌اند و امید دارند كه این‌بار داستانی كه آغاز شده بی‌پایان نماند. «خواهرم یك وقت نترسید! از ترس اخراج صورت‌های‌مان را پوشانده‌ایم. 5 ماه است حقوق‌مان را نداده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: شما می‌دانید نداری یعنی چه؟» حالا دیگر چفیه‌ها از دور صورت‌های‌شان باز شده است، آن اجتماع گسترده در میانه محوطه كارخانه پراكنده شده؛ بخشی دارند نی می‌برند، بعضی‌ها برگشته‌اند سراغ سمپاشی و آبیاری، یك سری ماشین‌های حمل نیشكر را روشن كرده‌اند و دیگران در بخش اداری و پای دستگاه‌های كارخانه مشغول به كارند. آذر دیگر به آخر رسیده، اعتراض گسترده كارگران شركت نیشكر هفت‌تپه با قول و وعده‌های كارفرما و آغاز برخی از تغییرات پایان یافته و حالا بیشتر از یك هفته است كه باز كارخانه كارش را از سر گرفته. یكی از مدیران اصلی شركت به خواسته كارگران كنار گذاشته شد، روند پرداخت حقوق ماه شهریور رو به پایان است و فعالان كارگری می‌گویند كه حالا فرصت مهیا است كه تشكل رسمی كارگری شركت شكل بگیرد، تشكلی كه به عقیده آنها هم صدای كارگران را به موقع به گوش كارفرما می‌رساند و هم شركت را از بروز تعطیلی‌های پیاپی می‌رهاند. 10 روز پس از حضور «اعتماد» برای پوشش اعتراض كارگران نیشكر هفت‌تپه و پس از انتشار خبر توافق كارگران و مدیران شركت، حالا فعالان كارگری می‌گویند كه شرایط آرام است و امیدوارند در این آرامش تغییرات را پیش ببرند.

یكی از فعالان كارگری شركت هفت‌تپه كه سرانجام حقوق شهریور ماهش را دریافت كرده، می‌گوید كه تغییرات در این شركت آرام آرام آغاز شده است و قرار است در همین هفته نشستی با قائم‌مقام جدید مدیرعامل هفت‌تپه داشته باشند تا در مورد درخواست‌ها و مطالبات كارگران صحبت كنند: «شب چهارشنبه كه جلسه گذاشتیم و از روز بعد بچه‌ها سر كار برگشتند بخشی از مطالبات را مطرح كرده بودیم، یكی از مهم‌ترین‌شان مشخص شدن تكلیف قراردادها بود. حالا بازرس اداره كار در حال بررسی این قراردادها است و تا الان به این نتیجه رسیده‌اند كه نحوه تنظیم قراردادها مطابق با قانون كار نبوده است. در بسیاری موارد اصلا قراردادی هم وجود ندارد و نیروهای روزمزد امنیت شغلی نداشتند. برطبق مصوبه شورای عالی كار كسی كه بیشتر از یك سال سابقه كار دارد باید سنوات بگیرد و این سنوات به بخشی از كارگران شركت پرداخت نشده. تغییرات در شركت قطعی است و خیلی دوست داریم كه این تغییرات زودتر به سرانجام برسد و بخشی از مدیران دیگری هم كه در لیست تعویض هستند، جایگزین شوند چون واقعا برخی‌ها در حق بچه‌ها ظلم كردند. » می‌گوید كه این‌بار گفته‌اند كه مطالبات كارگران هفت‌تپه در شورای تامین استان در حال بررسی است، باور نمی‌كرده كه حقیقتا تغییری در پی باشد: «فكر كردیم مثل وعده‌های سرخرمن قبلی است. اما بررسی‌ها دارد انجام می‌شود.»

تغییر جانشین مدیرعامل یكی از نخستین تغییرات به وجود آمده در شركت هفت تپه و از مطالبات اصلی كارگران بود. حالا برادر مدیرعامل این شركت به عنوان نماینده هیات‌مدیره در هفت تپه حاضر است و قرار است بر كارها نظارت داشته باشد و مطالبات كارگران را بشنود: «هیات‌مدیره شركت همه تهران هستند و فقط قائم‌مقام مدیرعامل اینجا بود. یك گله‌ای كه داشتیم همین بود، اینكه مدیران شركت باید بالای سر كار باشند نه اینكه یك نفر را كه مدیریت بلد نیست بگذارند بالای سر كار و بروند. ما بارها با قائم‌مقام قبلی شركت دعوا كردیم اما اگر اعضای هیات‌مدیره بیایند می‌توانند از نزدیك ببینند كه شرایط تولید چیست و كارگران در چه وضعیتی قرار دارند.»

یكی از مواردی كه د ر شركت هفت‌تپه منجر به اعتراض گسترده كارگران شد، تعهدی بود كه بازنشستگان باید به شركت می‌دادند، تعهدی مبنی بر اینكه تا 16 ماه پس از بازنشستگی ادعایی برای دریافت سنوات خود نداشته باشند. در زمان تجمع، كارگران می‌گفتند كه در صورت امضا نكردن این تعهد جریان بازنشستگی‌شان با مشكل روبه‌رو می‌شد. حالا كه فرصتی پیش آمده تا مطالبات به گوش صاحبان شركت برسد قرار است تكلیف این تعهدنامه غیرمعمول هم روشن شود: «از نظر حقوقی گرفتن این تعهدنامه یعنی اینكه شما تعهد بده كه من این حق قانونی‌ام را نمی‌خواهم. به خود آقای اسدبیگی، مدیرعامل شركت كه به اینجا آمده بود گفتیم كه این تعهدنامه غیرقانونی است و باید برداشته شود، در جلسه‌ای كه قرار است این هفته داشته باشیم هم حتما این موضوع را مطرح می‌كنیم.»

حالا كه اعتراض به پایان رسیده و كارگران و كارفرمایان قرار است سر میز گفت‌وگو بنشینند از نظر او یك فرصت طلایی پیش آمده تا نقش مهم سندیكای كارگری در آرامش وضعیت شركت خودش را نشان دهد. سندیكایی كه به گفته این فعال كارگری نقش مهمی در حفظ امنیت خود شركت هفت‌تپه دارد: «الان شرایط خیلی برای شكل‌گیری تشكل كارگری خوب است. چیزی كه شورای تامین، هیات‌مدیره و كارگران برای‌شان مسلم شده این است كه تنها گروهی كه می‌تواند هم امنیت شركت را تامین كند و هم به خواسته‌های كارگران رسیدگی كند همین سندیكا است. بچه‌ها به دلیل همین اعتمادی كه به ما دارند سر كار برگشتند. الان دوره طلایی است و وقت رسیدن به خواسته‌ها و در مركز آن هم تامین امنیت شغلی كارگران به خصوص كارگران روزمزد كه تا قبل از این گاهی به صورت گروهی اخراج می‌شدند، وقتی قرارداد به میان بیاید دیگر به این راحتی نمی‌توانند كارگران را اخراج كنند. همان روزهای تجمع دیدید كه كارگران زیادی با صورت‌های بسته و از ترس اخراج به شركت آمده بودند. حالا اگر دوباره تشریف بیاورید می‌بینید كه فضا خیلی شاداب‌تر از قبل است، فضای امنیتی دیگر نیست، كسی تعلیق نشده، با كسی برخورد نكردند و پرونده قضایی تشكیل نشده. همه سر كار هستند و خوشبختانه كسی مشكلی ندارد.»

 

شروع ناقصی بود اما شروع بود

«در روند كل مطالبات فعلا توافق انجام شده و فعلا اجرایی صورت نگرفته.» یكی دیگر از فعالان كارگری نیشكر هفت‌تپه هنوز با اندكی تردید به تغییرات وعده‌داده‌شده در شركت می‌نگرد. می‌گوید كه پس از اعتراض اصلی و با شروع روند پرداخت معوقات یك اعتراض كوچك دیگر هم در شركت شده است كه به گفته او به دلیل اعتراض به یكی از پیمانكاران بوده است. روند پرداخت‌ها هرچند آغاز شده اما او می‌گوید: «قرار بود در هفته‌ای كه گذشت حقوق ماه شهریور همه كاركنان پرداخت شود. 90 درصد این حقوق را گرفتند اما هنوز 10 درصد بچه‌ها از جمله خود من حقوق‌مان را دریافت نكرده‌ایم. این گام اول توافق را نتوانستند به صورت كامل اجرا كنند و بخشی از كارگران ناراضی هستند در حالی كه از ابتدای این هفته قرار است شركت شروع به پرداخت حقوق ماه مهر كند.» او می‌گوید هرچند گام اول بد برداشته شده اما به هر حال خودش یك شروع است، شروع برآورده شدن مطالبات.

امید او هم به جلسه‌ای است كه قرار است این هفته با قائم‌مقام جدید مدیرعامل شركت برگزار شود و فعالان كارگری در آن حضور خواهند داشت: «روند مطالبات در این جلسه با حضرات مطرح خواهد شد. قرار است این مطالبات را اولویت‌بندی كنیم و بعد نتایج جلسه را به سایر كاركنان ابلاغ كنیم. فعلا قائم‌مقام قبلی شركت كه حضورش دردسرساز شده بود رفته، حالا باید ببینیم چه می‌شود. این شركت 4 هزار نفر كارگر و كارمند دارد. چنین ساختاری یك مدیریت اداری بسیار قوی می‌طلبد. باید نظام كاری مشخص باشد، باید نحوه ارتقای شغلی كارگران مشخص باشد برای همین حرف ما این است كه باید یك مدیر كاركشته در راس كار بنشیند. مدیریت قبلی تصورش این بود كه شركت خصوصی یعنی هرچه ما می‌گوییم، ما می‌گفتیم خصوصی معنایش حرف تو نیست، معنایش این است كه هرچه قانون بگوید. حالا در این حد را از ما پذیرفته‌اند و باید بنشینیم و گفت‌وگو كنیم تا ببینیم چه می‌شود.» می‌گوید كه وجود تشكل كارگری یكی از وعده‌های اصلی كارفرما بوده است: «ما كاملا برای ایجاد سندیكا آماده هستیم و رییس شركت هم گفت هرچه شما بگویید. گفته‌اند این تشكل را تشكیل بدهید، تشكلی كه بر اساس انتخاب و نظر كارگران باشد. خودمان هم برای تشكیل این تشكل باید نقاط ضعف‌مان را برطرف كنیم، تفكراتی در خودمان هم تغییر كند و بعد مشغول به كار‌شویم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha