پس از آتش‌سوزی در تالاب میقان و با توجه به جهت آتش که به سمت شهر بود، پارامترهای آلودگی هوا در اراک افزایش پیدا کرد و کیفیت هوا در اراک دچار افت محسوسی شد.

آتش، پرنده‌ها را تاراند

سلامت نیوز: ٥٠ هکتار از مساحت تالاب کویری اراک در آتش سوخت. آتش از یک بامداد جمعه به جان میقان افتاد و ١٦ ساعت طول کشید تا به کنترل دربیاید و بیش از این پیش نرود.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: آتش‌سوزی در نخستین ساعت زمستان اتفاق افتاد و این طور که مسئولان محیط‌زیست استان خبر دادند، علت طبیعی نبوده است. همین اتفاق دیروز باعث شد هوای اراک که تا پیش از این سالم بود، آلوده شود. کنترل این آتش‌سوزی در تالابی که محل زیست زمستانی هزاران پرنده مهاجر است، سخت ممکن شد و حتی حضور نیروهای مدیریت بحران، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و محیط‌بانان در ساعت‌های طولانی تاثیری بر خاموش‌کردن آتش نداشت.
به‌ گفته رضا میرزایی، معاون نظارت و پایش اداره ‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اگر چه آتش‌سوزی بخش بسیار اندکی از تالاب را درگیر کرده بود اما این حادثه در قسمتی از تالاب اتفاق افتاد که دارای عمق کم بود، به همین دلیل امکان تردد خودرو یا حرکت با قایق وجود نداشت و همین شرایط، کار خاموش‌کردن آتش را سخت‌تر کرد. این شرایط در حالی است که خشکسالی و نباریدن باران منجر به خشک‌شدن نی‌ها و آمادگی برای گسترش آتش شده است. به همین علت اداره محیط‌زیست از استان درخواست کرد که بالگردهایی برای اطفای حریق اعزام شود.


میرزایی با اشاره به این‌که صبح دیروز هوای اراک در وضع سالم قرار داشت، خبر داد: «پس از آتش‌سوزی در تالاب میقان و با توجه به جهت آتش که به سمت شهر بود، پارامترهای آلودگی هوا در اراک افزایش پیدا کرد و کیفیت هوا در اراک دچار افت محسوسی شد.»
عصر دیروز اما بختیاری، فرماندار اراک به ایسنا گفت كه آتش‌سوزی کنترل شده اما خبری از خاموشی آن نداد: «بالاخره حریق تالاب میقان کنترل شد. هواپیمای آبپاش که از تهران درخواست شده بود، به کار گرفته شد و نیروهای آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران استان، تمامی نیروها و تجهیزات خود را به کار گرفتند تا اطفای حریق انجام شود.»
در این‌باره مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها سازمان محیط‌زیست هم به «شهروند» می‌گوید: «پیگیری‌هایی که داشتم نشان می‌دهد که آتش‌نشانی و امداد هوایی در حال مقابله با آتش‌اند اما هنوز خاموش نشده است.»


چه بخشی از میقان در آتش است؟


 معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها سازمان محیط‌زیست درباره وضع تالاب این طور توضیح می‌دهد: «بخش زیادی از این تالاب کویری شوره‌زار است به‌طوری که اجازه نمی‌دهد در بسترش گیاه رشد کند؛ مثل دریاچه ارومیه. از سویی تنها در بخشی از این تالاب آب شیرین هست که حاصل از تصفیه‌خانه‌ای است که آبی را با کیفیت قابل قبول در آن رها می‌کند. درست دور و بر همین آب است که تالاب آتش گرفته؛ این‌جا تنها جایی است که به دلیل شیرین‌بودن آب، نی در آن رشد می‌کند و تراکم پرنده‌ها هم خوب است.»
فروردین ‌سال پیش انصاری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از آبگیری ٩٠‌درصد مساحت دریاچه تالاب کویری میقان اراک پس از یک دهه خبر داده بود. معاون امور تالاب‌ها حالا با توضیح این‌که میقان تالابی فصلی است می‌گوید: « می‌توان گفت تالاب تا ٢٠‌درصد آب داشته و مرطوب نگه داشته شده است.»
آب تالاب از محل ورود پساب تصفیه‌خانه شهری اراک همچنین تخصیص حق‌آبه تأمین می‌شود و به گفته باقرزاده کریمی، وجود تصفیه‌خانه در کنار تالاب از نظر قانونی مسأله‌ای ندارد: «در حالی ‌که این منابع برای شرب و عمدتا کشاورزی مصرف می‌شود اما این آب از سال‌ها قبل صرف تالاب میقان می‌شود؛ هر چند خواهان زیادی دارد.»  سعید فرخی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مرکزی هم درباره منطقه آتش‌سوزی به ایسنا گفته است: «منطقه آتش‌سوزی در حد فاصل فرودگاه اراک و شرکت املاح معدنی است که به‌ طور کامل حالت باتلاقی دارد و نیروهای آتش‌نشانی و اطفای حریق احتمال دسترسی به آن را ندارند. » از سوی دیگر دلایل این آتش‌سوزی از سوی کارشناسان در دست بررسی است و به گفته فرخی به ‌نظر می‌رسد عوامل انسانی و بی‌احتیاطی عامل آن باشد.


پرندگان نسوختند


تالاب میقان اراک یکی از بزرگترین شبکه ‌های جهانی در زمینه تنوع‌زیستی است و درناهای خاکستری، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و انواع کاکایی ٧٠‌درصد پرندگان آن را تشکیل می‌دهند.  همین امسال نزدیک به ۱۲‌هزار درنا،٤٠٠٠ غاز معمولی، انواع اردک‌ها و سایر پرندگان به آن کوچ کرده‌اند. این طور که معاون حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی خبر داده، زیستگاه پرندگان مهاجر در تالاب میقان دور از آتش‌سوزی و بدون پوشش است. از سوی دیگر به گفته مدیر روابط عمومی محیط‌زیست استان مرکزی ۳۰‌درصد این تالاب نیزار است و کمتر از ۵‌درصد آن دچار حریق شده است. او ظهر دیروز به «ایلنا» گفت: « از اوایل صبح که شدت آتش بیشتر شد بخش عمده‌ای از پرندگان مهاجر از تالاب فاصله گرفتند و به دیگر مناطق و زمین‌های کشاورزی رفتند.» اینها در حالی است که پرندگان میقان پیش از این به دلایل دیگری در این تالاب مرگ را تجربه کرده‌اند؛ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نیمه دوم آذرماه ٩٥ در تالاب میقان اراک شیوع یافت و تا دی ماه ٢٤٢٢ پرنده را کشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha