یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2334

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: سرانه مصرف نمك در ایران 2 برابر میزان استاندارد است و پر مصرفی شكر و نمك از جمله آفات مهم تغذیه جامعه ماست.

سرانه مصرف نمك در ایران 2 برابر استاندارد است

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، مرتضی صفوی امروز در همایش سلامت و ایمنی غذا در هتل المپیك تهران،‌افزود: معضل اصلی سلامت در كشور ما در زمان حاضر شیوع روز افزون بیماریهای غیر واگیر است، 43 درصد بار بیماریها در ایران به بیماریهای غیر واگیر مربوط است كه مهمترین آنها بیماریهای قلب و عروق،‌ دیابت، فشار خون، سرطان و پوكی استخوان است.
وی اضافه كرد: تغذیه در بروز این بیماریها یكی عوامل مهم است و تاثیر آن حتی از بی تحركی و مصرف دخانیات نیز بیشتر است.
وی گفت: 59 درصد از 56 میلیون مرگ در دنیا به علت بیماریها قلبی- عروقی است كه 9/45 درصد بار بیماریها در جهان را شامل می‌شود و تغذیه عامل اول بروز این بیماریهاست در كشور ما نیز از مجموع 800 مرگ روزانه 300 مورد مستقیما به تغذیه نامناسب مربوط است.
صفوی افزود: علاوه بر تغذیه، بی تحركی نیز عامل مهم بروز بیماریهای غیرواگیر است و بروز بیماریهای قلبی در افرادی كه تحرك ندارند 5/1 برابر افزایش می‌یابد.
وی گفت: برای تعیین وزن مناسب بدن، شاخص BMI وجود دارد كه عدد آن از تقسیم وزن بدن بر مجذور قد هر فرد به دست می‌آید. اگر عدد حاصل بین 5/18 تا 9/24 باشد شاخص طبیعی است، كمتر از آن لاغری است و در صورتی كه شاخص BMI بیشتر باشد، به ترتیب نشانه اضافه وزن، چاقی متوسط درجه یك، چاقی شدید درجه دو و چاقی شدید درجه سه می‌شود.
صفوی افزود: اطلاعات موجود نشان می‌دهد 1/38 درصد جمعیت كشور دچار اضافه وزن هستند، 3/17 درصد دچار چاقی درجه یك هستند، 5/3 درصد چاقی درجه 2 و 9/0 درصد چاقی شدید درجه 3 دارند.
مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:‌ مصرف سبزی و میوه در كشور ما كمتر از میزان استاندارد است و در حالی این موادفیبری و تركیبات آن از تولید تركیبات سرطان زا را در بدن متوقف می‌كند.
وی افزود: روزانه هر فرد باید حداقل 400 گرم میوه و سبزی مصرف كند.
صفوی افزود: توصیه ما به مردم برای تغذیه مناسب استفاده از هر 4 گروه مواد غذایی شامل لبنیات، سبزی و میوه ها، گوشت و پروتئین و غلات در هر وعده غذایی است، مصرف روغنهای جامد حاوی ترانس و اسید چرب باید به صفر برسد و مصرف كالباس، سوسیس و همبرگر باید متوقف شود.
وی گفت: مصرف تنقلات، شیرینی و مواد شور و زرده تخم مرغ باید به حداقل برسد و از پختن بیش از حد مواد غذایی نیز باید اجتناب كرد و به جای آن كباب كردن و آب پز كردن مواد غذایی را به مردم توصیه می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha