این نبرد برنده‌اش از قبل پیداست! فرقی نمی‌كند آتش باشد یا اسید یا برق گرفتگی؛ سوختگی می‌تواند مسیر زندگی هر كسی را كه به آن دچار شود، دگرگون كند.

به گدایی افتادن بیماران سوختگی

سلامت نیوز:این نبرد برنده‌اش از قبل پیداست! فرقی نمی‌كند آتش باشد یا اسید یا برق گرفتگی؛ سوختگی می‌تواند مسیر زندگی هر كسی را كه به آن دچار شود، دگرگون كند.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: جالب اینجاست كه سوختگی عارضه مخصوص فقراست و همین مسئله هم موجب شده تا جراحان زیبایی و پوست كه اصلی‌ترین پزشكان در روند درمان عوارض پایان‌ناپذیر بیماران سوختگی هستند، خودشان را از درمان این بیماران كنار بكشند. بیمه‌ها هم تنها بخشی از سوختگی‌ها را پوشش می‌دهند و اگر یك نفر دیگری را بسوزاند یا اگر خودسوزی اتفاق افتد، پوشش بیمه‌ای وجود ندارد. از همه بدتر اینكه آنطور كه رئیس مركز تحقیقات پیشگیری از سوختگی می‌گوید‌، ‌آمار سوختگی در ایران هشت برابر آمار جهانی است، آن هم در شرایطی كه در روند درمان بیماران سوختگی نیز بین ۳۰ تا ۴۰ سال از دنیا عقب هستیم. 

 

از حادثه سوختگی دختران شین‌آبادی سال‌ها می‌گذرد، اما همچنان رد دست‌های آتش بر چهره این بچه‌ها باقی مانده و آثار تلخش هرگز آنها را رها نكرده است؛ همچنانكه آثار اسید بر چهره آمنه بهرامی تا ابد پابرجاست. سال گذشته در جریان دعوای عروس و خواهر‌شوهری، خواهر‌شوهر با اسید‌پاشی عروس خانواده مواجه شد. آنطور كه مددكار بیمارستان مطهری می‌گوید: طبق روال بیمه‌ای باید هزینه درمان خواهر‌شوهر از سوی عروس پرداخت شود؛ ‌عروسی كه در زندان است و بار مالی این ماجرا بر گردن بیمارستان و خیران می‌ماند. رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی تأكید می‌كند: همه كسانی كه سوخته‌اند باید تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند؛ چه آنهایی كه در حادثه‌ای دچار سوختگی شده‌اند و چه كسانی كه خودسوزی كرده‌اند یا دیگری آنها را سوزانده است. به گفته دكتر محمدجواد فاطمی سالانه در حدود ۳۰هزار نفر در كشور دچار سوختگی‌های شدید منجر به بستری می‌شوند كه از این تعداد ۳ هزار نفر فوت می‌كنند. وی تأكید می‌كند: ما بیمارستان سوختگی استاندارد نداریم و تخت‌های سوختگی نیزاستاندارد نیستند.
ماجرای فقدان بیمارستان و تخت استاندارد سوختگی حكایتی دنباله‌دار است و چون بیماران سوختگی افرادی فقیر هستند و كار كردن در این حوزه سودی ندارد، بخش خصوصی هم‌چندان علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش بیماران سوختگی ندارد. مهم‌تر از همه اینكه وزارت بهداشت هم هیچگاه برای این مسئله فكری نكرده است. دو سال پیش دكتر سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی وقتی برای كلنگ‌زنی بیمارستان تخصصی سوختگی با پیش قدمی اوقاف در خیابان مطهری به این منطقه آمده بود برای حمایت از مردم منطقه كه نگران ترافیك و شلوغی منطقه و افت قیمت زمین و خانه‌هایشان بودند، كلنگ بیمارستان موقوفه عمیدی را زمین گذاشت ! تازه اصل ماجرای دومین بیمارستان تخصصی سوختگی در تهران به حادثه سوختگی مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر تهران می‌رسد. ‌وی كه در چند بیمارستان پذیرش نشد و برای بستری و درمان عارضه سوختگی‌اش به دردسر افتاد پس از بهبود تا مدتی پیگیر تأسیس بیمارستان تخصصی دیگری در تهران بود. شاید به همین خاطر است كه رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی چنین دعایی كرد‌: خدا نكند كسی بسوزد، ولی اگر كسی هم قرار است بسوزد باید دعا كرد مسئولان بسوزند تا تأثیری برای رفع مشكلات سوختگی در ایران داشته باشد، زیرا سوختگی بیماری فقراست و محروم از بیمه‌ها است.
  ‌
به گدایی افتادن بیماران سوختگی 
به گفته فاطمی درمان هر یك ‌درصد سوختگی، 5 ‌میلیون تومان هزینه می‌برد. معمولاً بیماری در بیمارستان سوختگی بستری می‌شود كه حداقل ۱۰‌درصد سوختگی داشته باشد، بنابراین هر بیماری كه بستری شود حدوداً ۵۰‌میلیون تومان باید هزینه كند و اگر بیمارستان بیمه او را قبول كند ۱۰‌درصد این هزینه را باید بپردازد. 
وی تأكید می‌كند: سوختگی‌های اتفاقی یا مواردی كه حین كار اتفاق می‌افتد، تحت‌پوشش بیمه هستند، اما اگر یك نفر دیگری را بسوزاند یا اگر خودسوزی اتفاق افتد، پوشش بیمه‌ای وجود ندارد. اگر فردی، شخص دیگری را آتش بزند، او مسئول پرداخت هزینه‌های بیمار است.  به گفته فاطمی بیماران سوختگی چهار نوع معلولیت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی را تحمل می‌كنند. حتی معلولیت اقتصادی آنها تا جایی پیش می‌رود كه گاهی آنها مجبور به گدایی می‌شوند. رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی می‌گوید: گفته می‌شود بسیاری از گداهایی كه در محدوده میدان ونك تهران گدایی می‌كنند، بیماران سوخته بیمارستان مطهری هستند، چون به این بیمارستان نزدیك است. این بیماران در شهر خود نمی‌توانند عمل‌های جراحی پلاستیك پیچیده و حرفه‌ای داشته باشند.
به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن ققنوس (جمعیت حمایت از بیماران سوختگی) به طور متوسط هر بیمار سوخته در مرحله حاد ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، به طوری كه هزینه این بیماران ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود.  فاطمی با عنوان این مطلب كه هزینه درمان سوختگی در درازمدت پنج برابر هزینه حاد است، می‌افزاید: این هزینه‌ها بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان است كه در مجموع سوختگی هر سال ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای كشور هزینه دارد. این جدا از هزینه‌های پنهان سوختگی كه شامل از دست رفتن روزهای كار، از دست دادن شغل و گرفتاری‌های خانوادگی است. به گفته فاطمی، سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری‌ها و شانزدهمین علت معلولیت مادام‌العمر افراد است.  سوختگی قابل پیشگیری است، اما از نظر فرهنگی و آموزش قوانین دچار مشكلات جدی در این زمینه هستیم. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha