محققان دانشگاه آرهوس دریافتند میکروارگانیسم‌هایی که با عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند، علاوه بر این که آثار مفیدی برای روده دارند، روی مغز نیز تاثیر می‌گذارند و مانع افسردگی می‌شوند.

باکتری‌های مفید روده مانع افسردگی می‌شوند

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه آرهوس دریافتند میکروارگانیسم‌هایی که با عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند، علاوه بر این که آثار مفیدی برای روده دارند، روی مغز نیز تاثیر می‌گذارند و مانع افسردگی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، در این آزمایش که با استفاده از موش ها انجام گرفت، برای موش‌ها یک رژیم غذایی چرب و بدون فیبر در نظر گرفته شد. به یک گروه از این موش‌ها به طور مستمر ترکیبی از میکروارگانیسم‌ها، عمدتا در قالب باکتری‌های اسیدلاکتیک از طریق آب خورانده شد.


به گزارش ساینس دیلی،در نتیجه معلوم شد گروهی که تنها از رژیم غذایی چرب استفاده می‌کردند، علایم افسردگی را از خود نشان می‌دهند. در مقابل گروهی که در کنار رژیم خود از میکروارگانیسم‌ها تغذیه کردند، رفتار عادی داشتند. به عبارت دیگر معلوم شد پروبیوتیک‌ها قادرند آثار نامطلوب یک رژیم غذایی ناسالم را از بین ببرند.


در مغز موش‌هایی که پروبیوتیک‌ها را دریافت نکردند تعداد زیادی سلول‌های سفید خون انباشته شد که می‌تواند نشانه التهاب مزمن باشد. این پدیده در بافت‌های چرب و کبد افراد چاق و دیابتی نیز دیده می‌شود. در مغز موش‌هایی که پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود دریافت کردند، چنین پدیده‌ای دیده نشد.
محققان با انجام این آزمایشات به این نتیجه رسیدند که پروبیوتیک‌ها قادرند سیستم ایمنی بدن را برنامه‌ریزی کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha