احتمالا می دانید که منبع اصلی ویتامین دی خارج از خانه شما و از طریق نور خورشید است. رشد عضلات و تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون، کاهش دردهای ناشی از بیماری فیبرومیالژیا، و کاهش پیشرفت علائم ام اس، همگی با سطوح کافی ویتامین دی در بدن مرتبطند.

تمام بیماری هایی که با فقر ویتامین دی در ارتباط هستند!

سلامت نیوز: احتمالا می دانید که منبع اصلی ویتامین دی خارج از خانه شما و از طریق نور خورشید است. رشد عضلات و تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون، کاهش دردهای ناشی از بیماری فیبرومیالژیا، و کاهش پیشرفت علائم ام اس، همگی با سطوح کافی ویتامین دی در بدن مرتبطند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ازeverydayhealthبا این حال کمبود این ویتامین علائمی از قبیل درد استخوان، ضعف عضلانی، افزایش فشار خون و افسردگی را به همراه دارند. حتی گفته شده که شیوع ام اس در مناطقی از دنیا که نور خورشید به میزان کافی وجود ندارد، بیشتر است. با این حال شاید ندانید که بسیاری از بیماری های مزمن با کمبود ویتامین دی در بدن ارتباط مستقیم دارند:

دمانس: مطالعات نشان داده که کمبود متوسط و شدید ویتامین دی در افراد مسن با خطر ابتلا به دمانس و بخصوص آلزایمر وجود دارد. دمانس شامل کاهش تفکر، رفتار و حافظه است و زندگی روزانه را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. بر اساس گزارش انجمن آلزایمر آمریکا، بیماری آلزایمر شایع ترین شکل دمانس است و ۸۰ درصد موارد ابتلا به دمانس را تشکیل می دهد.

سرطان پروستات: ارتباط بین سطوح پایین ویتامین دی و سرطان پروستات در مردان اروپایی، آمریکایی و آفریقایی-آمریکایی ثابت شده است. سرطان پروستات بیشتر در مردان مسن رخ می دهد و بنا به اعلام انجمن سرطان آمریکا، شایع ترین سرطان در میان مردان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در آنها است.

اختلال نعوظ شدید: ممکن است کمبود ویتامین دی به طور مستقیم باعث اختلال نعوظ نشود، اما یک عامل خطر برای سایر بیماری‌ ها مانند بیماری ‌های قلبی است که موجب ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ می ‌شود. سطح ویتامین دی خون شما به میزان در معرض نور خورشید بودن شما بستگی دارد، اگر سطح ویتامین دی خون شما خیلی پایین است، از مکمل ویتامین دی استفاده نمایید.

اسکیزوفرنی: موسسه ملی سلامت روان در آمریکا اعلام کرده اسکیزوفرنی یک اختلال شدید مغزی است که ۱,۱ درصد از بزرگسالان را در آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد. علائم این بیماری معمولا بین سنین ۱۶ تا ۳۰ سالگی آشکار می شود و شامل توهم، سخن گفتن نامطلوب، و مشکلات تمرکز و توجه است. افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، دو برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. اسکیزوفرنی نیز در اقلیم های سرد و بدون آفتاب شایع تر است.

بیماری های قلبی: سطوح پایین ویتامین دی می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را به میزان ۳۲ درصد افزایش دهد. همچنین، کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری های قلبی دیگر که سیستم رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهند را به میزان ۲۰ درصد افزایش می دهد. از سوی دیگر، پژوهشگران کالج قلب شناسی آمریکا اعلام کردند که سطوح کافی از ویتامین دی (حداقل ۶۰۰ واحد بین المللی در روز) سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند و کاهش التهاب ناشی از ایمنی که می تواند خطر کلی ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha