وزیر بهداشت گفت: برخی وظایف نظارتی وزارت بهداشت از جمله نظارت بر مواد غذایی به انجمن‌های صنفی مرتبط و فعالان كارشناس بخش خصوصی واگذار می‌شود و وزارت بهداشت بر كار این ناظران نظارت می‌كند.

نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی امروز در همایش سلامت و ایمنی غذا در هتل المپیك تهران، افزود:‌ همان طور كه در كارهای ساختمانی مهندس ناظر به نیابت از دولت بر امور فنی ساختمان نظارت می‌كند، ما نیز در وزارت بهداشت بر اساس مصوبه مجلس از این پس نظارت بر رعایت امور بهداشتی از جمله بهداشت مواد غذایی را به سازمانهای غیر دولتی صاحب صلاحیت واگذار می كنیم.
وی اضافه كرد: این نوع نظارت قطعا كارساز خواهد بود به خصوص اینكه علاوه بر توجه به جنبه‌های منفی، جنبه های مثبت و قابل تشویق نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
وزیر بهداشت گفت: علاوه بر آن با اجرای طرح PMS كه نظارت بر مواد غذایی پس از توزیع در بازار است از امسال نظارت وزارت بهداشت بر سلامت مواد غذایی علاوه بر كارخانه‌های تولیدی و مبادی ورودی در سطح عرضه و بازار نیز اعمال می‌شود و تلاش می‌كنیم طی یك كار مدت دار اعتماد مردم را به مواد غذایی موجود در بازار جلب كنیم.
وی اضافه كرد: لوگو و نماد جدید سلامت و ایمنی غذا نیز كه امروز معرفی شد در واقع نشانه سقف كیفیت مواد غذایی است و در كنار مجوز وزارت بهداشت كه كف كیفیت را نشان می‌دهد موجب تشویق تولید كنندگان به ارتقای كیفیت می‌شود.

اسید چرب و ترانس روغن عامل بروز بیماری قلبی و عروقی است

وزیر بهداشت با اشاره به كیفیت روغنهای خوراكی موجود در بازار گفت: تلاش وزارت بهداشت این است كه با همكاری سایر بخشهای دولتی و خصوصی اسید چرب و ترانس روغنهای خوراكی را حذف كند زیرا هر یك درصد اسید چرب یك درصد احتمال بروز بیماریها قلبی و عروقی را بیشتر می‌كند.
وی اضافه كرد: در زمان حاضر استاندارد اسید چرب مورد تایید وزارت بهداشت 20 درصد است كه تلاش می‌كنیم این استاندارد را به حدود 10 درصد كاهش دهیم اما روغن مطلوب ما روغنی است كه اسید چرب و ترانس آن صفر باشد.
وزیر بهداشت گفت: دو سال پیش 87 درصد روغن مصرفی مردم روغن جامد نباتی بود این میزان اكنون به 72 درصد رسیده است البته برخی صنایع معتقدند مصرف این روغنها به 65 درصد رسیده است با این حال هنوز تا وضع مطلوب فاصله زیادی داریم و فرهنگ سازی برای كاهش روغنهای جامد كاملا ضروری است كه البته رسانه‌ها و نشریات توانسته‌اند مسئله روغن و اسید چرب و ترانس آن را كه خطرناك است به گفت و گوی روز مبدل كنند اما هنوز برخی مردم روغنهای بدون ترانس مایع را قبول ندارند.
وی ادامه داد: در زمینه نمك نیز استاندارد خلوص در كشور طی 18 ماه گذشته از 97 درصد به 2/99 درصد ارتقا یافته است و تلاش می كنیم این استاندارد را به 7/99 درصد برسانیم.
باقری لنكرانی گفت:‌در مورد غذاهای آماده مانند سوسیس و كالباس كه مصرف آنها از سوی وزارت بهداشت منع می‌شود بحثهای علمی مفصلی وجود دارد با این حال می‌توانیم با مشاركت صنایع به نگاه اصلاح شده تری در این زمینه برسیم.
وی افزود: افزایش برخی افزودنی ها به مواد غذایی صنعتی مانند مونوسودیوم گلوتادیم كه اشتها آور است موجب چاقی می‌شود و مضر سلامت است و متاسفانه هنوز استاندارد تعریف شده‌ای در این زمینه در كشور وجود ندارد.

50 درصد میانسالان چاق هستند

وزیر بهداشت اضافه كرد: 50 درصد میانسالان كشور از مشكل چاقی رنج می‌برند و زمینه بروز بسیاری از بیماریها به همین علت در آنها فراهم می‌شود.
وی گفت: چاقی تا 10 سال پیش بیماری ثروتمندان بود اما اكنون بیماری فقرا هم شده است كه در واقع فقرا به علت مصرف بیش از حد روغن و هیدروكربونهای نامطلوب با چاقی خطرناكتری گرفتار می‌شوند.
باقری لنكرانی در پاسخ به اعتراض نماینده صنایع تولید لبنیات افزود: در مورد افزودن اسانس و رنگ به لبنیات در صورتی كه استانداردهای علمی رعایت شود وزارت بهداشت مخالفتی ندارد.

نانهای صنعتی جایگزین نانهای سنتی می‌شوند

وی در مورد صنعت نان كشور گفت: توسعه نانهای صنعتی به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران و شهرهای مسافر خیز و جایگزینی آن با نانهای سنتی با تجمیع این نانها در قانون بودجه امسال مورد تاكید قرار گرفته است، البته ما نمی خواهیم نانهای سنتی نابود شوند اما این نانها در شهرهای بزرگ به علت سرعت پخت و استفاده از جوش شیرین كیفیت مطلوب را ندارند و پوكی استخوان و ناراحتی‌های گوارشی را به وجود می‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha