دبیر انجمن بررسی و مطالعه درد ایران با بیان اینكه كنترل درد بیمار هنگام عمل جراحی و پس از آن به عهده متخصص بیهوشی است، گفت: دستورالعملهای روش كاهش درد پس از عمل جراحی باید به صورت مكتوب در اختیار متخصصان بیهوشی قرار گیرد تا آنان این دستورات را در اختیار پرستاران و دیگر كاركنان بیمارستانها قرار دهند.

كنترل درد بیمارهنگام جراحی برعهده متخصصان بیهوشی است
سلامت نیوز :دبیر انجمن بررسی و مطالعه درد ایران با بیان اینكه كنترل درد بیمار هنگام عمل جراحی و پس از آن به عهده متخصص بیهوشی است، گفت: دستورالعملهای روش كاهش درد پس از عمل جراحی باید به صورت مكتوب در اختیار متخصصان بیهوشی قرار گیرد تا آنان این دستورات را در اختیار پرستاران و دیگر كاركنان بیمارستانها قرار دهند.

دكتر مهران كوچك در گفت وگو با  ایسنا، افزود: در همایشهای انجمن بررسی و مطالعه درد تلاش می‌كنیم دستورالعمل‌های بین‌المللی را در فضای اتاق عمل، مشاوره‌های پیش از عمل و ویزیت‌های پس از عمل جراحی را به پزشكان آموزش دهیم البته هرچه قدرهم جراحی به درستی انجام شود، تحمل درد پس از آن اجتناب ناپذیر است اما در صورت به كارگیری تكنیك صحیح، درد بیمار پس از عمل كاهش می‌یابد.

این متخصص بیهوشی تاكید كرد: با وجود تلاشهای صورت گرفته در دانشگاه‌ها برای اجرایی كردن روشهای كاهش درد پس از عمل جراحی،‌ این دستورالعمل در سایر مراكز درمانی به ویژه در نقاط دور دست عملی نشده یا بر اجرای صحیح آن‌ها نظارتی صورت نگرفته است.

كوچك با بیان اینكه در صورت اصلاح فرهنگ رانندگی سطح بروز صدمات ناشی از سوانح رانندگی كاهش می‌یابد، گفت: افرادی كه از سوانح رانندگی جان سالم به در می‌برند دچار درد شدیدی می‌شوند كه برای كاهش آن باید اقدامات درمانی انجام داد.

وی درباره شایعترین دردهای ناشی از اعمال جراحی در جهان گفت: دردهای ناشی از سزارین و اعمال جراحی انجام شده برای درمان التهاب كیسه صفرا وعفونت دندان‌ها شایع هستند و این اعمال جراحی به صورت روزمره انجام می‌شوند اما متاسفانه درد پس از اعمال جراحی، بخوبی كنترل نمی‌شوند چون تصور می‌شود كه باید درد را تحمل كرد این در حالیست كه به دردهای شایع باید توجه بیشتری ‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به درد اظهار كرد: دردها به دو دسته‌ حاد و مزمن تقسیم می‌شوند كه نوع پیشگیری از آنها متفاوت است. گاهی اوقات برخی دردها مانند درد ناشی از التهاب آپاندیس، حاد است و قابل كنترل نیست اما درد پس از عمل جراحی آپاندیس باید به درستی كنترل شود.

وی با اشاره به برخی دردهای مزمن گفت: رفتارهای بهداشتی صحیح برای پیشگیری از ابتلا به سردرد و كمر درد مزمن لازم است البته اگر به این بیماریها مبتلا شدیم باید با مراجعه به پزشك، درد را به طور منظم كنترل كنیم چون درد بیماریهای مزمن، تبعات روحی و اجتماعی دارد.

كوچك با اشاره به دردهای حاد اظهار كرد: دردهای دهانی و دندانی جزو دردهای حاد هستند كه برای پیشگیری از ابتلا به آن‌ها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت كرد. بیماریهای قلبی و عروقی از جمله بیماریهایی است كه برای پیشگیری از ابتلا به آن‌ها باید فعالیت ورزشی مناسب و تغذیه صحیح داشت.

وی با بیان اینكه از اكتبر 2010 تا اكتبر 2011 به عنوان سال جهانی مبارزه با درد حاد نام گذاری شده است، گفت: دردهای حاد به دردهای پس از اعمال جراحی، درد زایمان و دردهای ناشی از حوادث یا تروما گفته می‌شود كه حوادث شامل مواردی مانند سقوط از ارتفاع،‌ تصادفات رانندگی و سوختگی حاد می‌شود.

دبیر انجمن مطالعه و بررسی درد ایران افزود:‌ در سال جاری بر دردهای پس از عمل جراحی تاكید می‌شود چون در هر كشوری تعداد اعمال جراحی در طول یك سال زیاد است.

كوچك در پایان با بیان اینكه اعمال جراحی بر اساس شدت درد به سه دسته كوچك،‌ متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند، گفت: درد اعمال جراحی كوچك، خفیف است اما درد ناشی از اعمال جراحی متوسط و بزرگ شدید است كه اعمال جراحی در سطح شكم، قفسه سینه و اعمال جراحی ارتوپدی از جمله جراحی‌های بزرگ و سزارین یك عمل جراحی متوسط محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha