کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر معتقدند؛ مصرف مواد مخدر و سهولت دسترسی به آن، زنگ خطر اعتیاد پیدا و پنهان را در بین جوانان و نوجوانان به صدا درآورده است.

زنگ خطر مصرف موادمخدر؛ جوانان در دام اعتیاد

سلامت نیوز:  کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر معتقدند؛ مصرف مواد مخدر و سهولت دسترسی به آن، زنگ خطر اعتیاد پیدا و پنهان را در بین جوانان و نوجوانان به صدا درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تا چندی قبل از معتاد به عنوان بیمار یاد می شد تا شاید خود، راه درمان را پی بگیرد و از این بیماری خلاصی یابد، اما امروزه این مساله به معضلی برای جامعه تبدیل شده چرا که علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت، زوال جامعه را نیز به دنبال دارد.


براساس گزارش های رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، مطابق آخرین شیوع شناسی مصرف مواد مخدر بیش از 2 ‌میلیون و 800‌ هزار نفر در سنین 14 تا 65 سال به صورت دائمی در ایران مواد مخدر مصرف می ‌کنند و امروزه اعتیاد نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان، نوجوانان و جوانان هم دیده می‌ شود.
به گزارش ایرنا، فرد معتاد کسی است که از خود و یا محیط و یا هر 2 احساس ناخشنودی و نارضایتی دارد، معتادان در توهم های خود یک دنیای مصنوعی رضایت بخش برای خویش تصور کرده و این دنیا براساس حضور مواد در بدنشان و نیاز به آن و رفع نیاز استوار است.


اغلب معتادان از احساس ناامنی و بی کفایتی، تنهایی، نفرت و نوسان های افسردگی، اضطراب شدید، کشمکش و تعارض های درونی رنج می برند.
یک کارشناس حوزه اعتیاد گفت: جوانی که گرفتار اعتیاد می شود ابتدا پنهان کاری و از برخورد مستقیم با افراد اجتناب کرده و با عادی جلوه دادن رفتار و ظاهر خود، به مرور زمان گروه دوستان و همسالان خود را تغییر می دهد.
سعید نادری  اظهار کرد: فرد معتاد متناسب با پیشرفت اعتیاد و آلوده شدن خود دیگر قادر به پنهان کاری نبوده و رفتار و ظاهرش به کلی برای همه مشخص می شود.


این کارشناس ادامه داد: نوجوانان و جوانانی که دچار اختلاف فکری زیادی با والدین خود هستند و دائم گرفتار ترس و خشونت از سوی والدین بوده با شروع مدرسه و تحصیل در دانشگاه دچار آسیب بیشتری می شوند.
به گفته وی، امروزه مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه و برخی روان گردان ها مثل گل به دلیل اینکه استعمال آن راحت، بدون بو، حمل آسان و تشخیص مخدر بودن آن بسیار سخت است، افراد بیشتر به سمت آن گرایش پیدا می کنند.
نادری تصریح کرد: مواد مخدر صنعتی به خصوص شیشه قدرت هوش و فراگیری را بالا می برد، بیشتر نوجوانان و جوانان به خصوص دانشجویان به سمت آن گرایش پیدا می کنند و افرد در زمان استعمال هر حالت روحی و روانی که داشته باشد با مصرف مواد شدت می گیرد.
یک کارشناس روان شناسی نیز در این راستا گفت: والدین باید به نیازهای فردی جوانان و نوجوانان بیشتر توجه کنند، زیرا آنان به دنبال زندگی در شرایط با آرامش و بدون دغدغه در کنار خانواده هستند.


احمدرضا فیاضی افزود: فراهم بودن محیط امن با آرامش برای نوجوانان و جوانان بستر فراگیری علم و دانش و ارتباط سالم با همسالان را در این قشر فراهم می کند و در صورت محقق نشدن، به مواد مخدر روی می آورند.
به گفته وی، جوانان و نوجوانان با ورود به دانشگاه از چهارچوب نظام خانواده خارج و گرفتار چالش و آسیب اجتماعی می شوند که روی آوری به مواد مخدر و به خصوص مخدرهای صنعتی از مهم ترین آسیب هاست.


این روان شناس ادامه داد: گرایش فرد به مصرف مواد مخدر به خصوصیت های روانی و شخصیتی افراد وابسته است به خصوص افرادی که اعتماد به نفس کمتری دارند بیشتر در معرض گرفتاری دوستان ناباب و اعتیاد می شوند.
به اعتقاد کارشناسان انتظامی و مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری، محبت افراطی، عوامل محیطی، فرار از مشکلات، هیجانات کاذب، ضعف در مهارت های زندگی و مقابله ای به ویژه مهارت نه گفتن، تاثیر پذیری از گروه دوستان از جمله عوامل روی آوری جوانان و نوجوانان به مواد مخدر است.
این کارشناسان می افزایند: آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی به والدین از طریق آگاه کردن آنان از پیامدهای زیان بار مصرف مواد مخدر، آموزش مهارت های زندگی از کودکی به نوجوانی، پرکردن اوقات فراغت با امکانات آموزشی تفریحی و اشتغالزایی و مبارزه با بیکاری، بررسی و رفع مشکلات فردی شخص معتاد، آشنا کردن مردم با علل وعوامل روی آوردن به استعمال مواد مخدر و روان گردان ها، ارتقای سطح آگاهی جوانان و احساس کارآمدی و جلوگیری از رشد تک بعدی در افراد از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از گسترش و رواج مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مصرف مواد مخدر در گروه سنی دانش آموزی و دانشجویی در استان بسیار اندک و حتی انگشت شمار است و در موارد مشاهده شده مصرف مواد نیز مخدر گل مصرف می شود.
سید قدیر مرتضوی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای انجام سیاست های خود در جوامع هدف از جمله نوجوانان و جوانان، آموزش ها و اقدامات فرهنگی پیشگیرانه ای را اجرا می کند، گرچه این آموزش ها باید از حداقل 10 سال قبل آغاز می شد.
به گفته وی، با به صدا درآمدن زنگ خطر مصرف مواد مخدر در گروه های سنی مختلف لزوم آگاهی سازی در خصوص مصرف و موارد پیشگیرانه برای هر سن و طیفی لازم است.


مرتضوی ادامه داد: در این راستا اقدامات و آموزش ها با عنوان طرح توانمند سازی دانش آموزان و پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر فراگیری مهارت های زندگی و باورهای اساسی فردی از مدارس به خصوص در مقطع متوسطه دوم در شهرستان شهرکرد آغاز شده است.
وی گفت: به لحاظ آسیب پذیر بودن نوجوانان و جوانان نسبت به دیگر افراد جامعه در برابر مخاطرات اجتماعی و شاخص های سلامت روان، طرح توانمندسازی و پیشگیری از اعتیاد از این گروه هدف اجرا می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مهارت های اساسی زندگی در راستای مبارزه با موادمخدر در سه فصل به دانش آموزان، اولیا و مربیان آموزش داده می شود.


مرتضوی با بیان اینکه در آموزش ها به نوجوانان و جوانان به دنبال تقویت معیارهای اساسی از جمله خود کنترلی در افراد هستیم، تصریح کرد: اگر چه بروز مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان در استان بسیار اندک بوده ولی به عنوان آسیب جدی مطرح است.
وی با بیان اینکه ترس از آینده، اختلال روانی برای افراد ایجاد می کند، افزود: اختلالات روان، افسردگی، اضطراب و خشم و نحوه برقراری ارتباط صحیح با همسالان و دیگر افراد جامعه و نبود ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان به عنوان زنگ خطری جدی در کشور مطرح است.
مرتضوی گفت: وقتی بین والدین و فرزندان درک صحیح از یکدیگر وجود نداشته باشد و از سوی والدین فشار و مقایسه و کنترل نامناسب باشد، آن گاه نیازهای جوانان و نوجوانان رفع نشده و آنها به سمت دیگری که گام اول دوستان ناباب است سوق یافته و به سمت مصرف مواد مخدر می روند.
به گفته وی، ابتدا باید علل گرایش به مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از مولفه های اصلی پیشگیری از اعتیاد را شناخت که والدین می توانند مهم ترین گام را در این اقدام بردارند.


وی افزود: برای دخالت بهتر و رفع مشکل سپس باید از کتمان کردن آسیب مصرف و گرایش به مواد مخدر در ابعاد مختلف خانواده، جامعه و مسئولان پرهیز کنیم.
مرتضوی با بیان اینکه نگاه به مصرف مواد مخدر باید توام با ترس و امید باشد، اظهار کرد: آنچه به ما کمک می کند امید به کنترل، مداخله و شناخت زمینه هاست تا بهتر بتوان کنترل کرد و باید ترس هم باشد تا احساس کنیم هر کسی در هر طیف و شغلی می تواند دچار آسیب شود.
وی ادامه داد: باید به جای پس انداز برای درمان، برای پیشگیری و شناخت هزینه و اقدام شود.
فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 70 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف، 20 باند تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی و 38 دستگاه خودرو نیز توقیف شده است.


سردار غلامعباس غلامزاده اظهار کرد: در سال جاری 26 طرح پاکسازی نقاط آلوده و محورهای مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری اجرا شد که در این طرح 429 کیلوگرم انواع مواد مخدر در نقاط آلوده و 820 کیلوگرم در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: امسال کشفیات در پاکسازی نقاط آلوده استان 109 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و همچنین در کنترل محورهای مواصلاتی 20 درصد افزایش پیدا کرده است.


به گفته سردار غلامزاده، در این مدت 485 خرده فروش انواع مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی افزود: در این مدت 98 درصد دستگیر شدگان مواد مخدر مرد و بقیه زن و 60 درصد افراد در رده سنی 15 تا 35 سال قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha