سلامت نیوز : دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:شبکه سازمان های مردم نهاد منطقه ای، باید عرصه های بین المللی و محافل جهانی را از خطر سیاسی کردن مبارزه با مواد مخدر آگاه کنند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمدنجار در نخستین همایش سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کاهش تقاضای موادمخدر کشورهای عضو اکو افزود: شبکه سازمان های مردم نهاد منطقه ای، باید مشارکت هر چه بیشتر محافل جهانی را در تأمین بودجه، برای طرح ها و انتقال تجارب جلب کنند.

وی گفت: بر مبنای اصول راهنمای کاهش تقاضای مندرج در توصیه های بیستمین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین برنامه اقدام مقامات عالی کشورها در حاشیه پنجاه و دومین نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر ، لازم است از هر نوع رویکرد افراطی در خصوص کاهش تقاضا که کاهش عرضه و بازدارندگی از اعتیاد را خدشه دار می کند، پرهیز شود.

محمدنجار، سازمان های مردم نهاد را سازمان های مسئولیت پذیر و دارای پشتوانه مردمی و دولت ها بیان کرد و افزود: این سازمان ها باید با تبدیل ظرفیت های بالقوه جامعه به بالفعل، آگاه سازی جوامع را محور اصلی برنامه های کاهش تقاضا قرار دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان های مردم نهاد باید با استفاده از شبکه های منطقه ای و با رویکرد علمی و تخصصی، در خصوص انتقال تجارب و برنامه های موفق کشورهای منطقه و سایر ملل اهتمام داشته باشند.

محمدنجار تصریح کرد: با وجود پیشرفت ها و دستاوردهای بزرگی که جامعه جهانی در مهار و کنترل مواد مخدر به دست آورده است، هنوز به اهداف پیش بینی شده در کنوانسیون ها و توصیه های بیستمین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که متضمن سلامت جامعه به خصوص نسل جوان است، دست نیافته است؛ چرا که در راهبردهای ملی و منطقه ای و بین المللی به جای سلامت، به امنیت بیشتر توجه شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجارب موفق ملی و تعاملات بین المللی، جرم انگاری اعتیاد را به بیماری انگاری معتاد تغییر داده است، افزود: هدایت معتادان به سوی مراکز درمانی و بازتوانی، یکی از محورهای اساسی برنامه های کاهش تقاضای ایران است.

محمدنجار گفت: منطقه جغرافیایی کشورهای عضو اکو به گونه ای است که متأسفانه کشت و تولید مواد مخدر در همسایگی ما خسارات جبران ناپذیر مادی و معنوی را به این کشورها که اغلب در مسیر عبور مواد مخدر هستند، تحمیل می کند.

محمدنجار با بیان اینکه امروزه افزایش تعداد مصرف کنندگان در این منطقه از جمله افغانستان ، پاکستان و کشورهای آسیایی میانه بسیار نگران کننده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران که از نخستین قربانیان این پدیده است، با خطر تغییر نوع مصرف مواد روبروست.

وی مقابله با عبور مواد مخدر در ایران را یکی از اقدامات بیان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان اکو، با اتخاذ راهبرد متوازن مقابله با عرضه و تقاضا ضمن تقبل هزینه های سرسام آور در حوزه مقابله، تاکنون بیش از 3600 شهید و 12 هزار جانبار تقدیم جامعه بشری کرده است. خسارتی که نه تنها قابل جبران نیست بلکه در بردارنده مشکلات بی پایان خانواده های این عزیزان است.

محمدنجار گفت: در کنار عوامل متعدد در ناکامی کشورها و جامعه جهانی در مهار، کنترل ، کشت و تولید ، ترانزیت و مصرف مواد مخدر ، به جرأت می توان گفت که استفاده نکردن از ظرفیت ها و توان بالقوه سازمان های مردم نهاد یکی از این عوامل است.

وی با بیان اینکه در ایران حدود 70 درصد از کل فعالیت های درمان ، کاهش آسیب و اقدامات پیشگیرانه در اختیار بخش غیر دولتی است، افزود: در حال حاضر بیش از 800 سازمان مردم نهاد بیشتر معتادان کشور را زیرپوشش برنامه های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب قرار داده اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha