مدیر كل سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 350 تشكل مردم‌نهاد در حوزه پیشگیری از اعتیاد در كشور فعالیت می‌كنند كه تجربیات آنها می‌تواند در اختیار كشورهای دیگر قرار گیرد.

 سلامت نیوز : محمد صادق فتح‌الهی در اولین همایش سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر كه صبح امروز در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهار داشت: كشورهای اكو با این محوریت گرد هم جمع شده‌اند كه بتوانند از تجارب سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و درمان معتادان استفاده كنند.

وی افزود: 93 درصد تریاك جهان در همسایگی ما تولید می‌شود و كشورهایی كه روزی فرهنگ و دانش و تجارت نیك از سرزمینشان رواج پیدا می‌كرد در حال حاضر به ترانزیت مواد مخدر و مسائل ناشی از آن مبتلا شده است.

فتح‌الهی تصریح كرد: ما كشورهای اكو با جمعیت چند صد میلیونی در منطقه از قدرت بالایی برخوردار هستیم كه می‌توانیم فعالیت قابل توجهی در منطقه انجام دهیم و باید در نظر داشت كه كشورهای اكو دارای هرم سنی جوان هستند و مواد مخدر بزرگترین آسیبی است كه سرمایه اجتماعی جوانان را از بین می‌برد.

وی اضافه كرد: امروز مشاركت‌های مردمی نیازمند تعریف درست است و خوشبختانه در این زمینه تغییر نگرشی برای ما رخ داده است كه معتاد یك بیمار دائمی است.

فتح‌الهی خاطرنشان كرد:‌ معتاد فرصت حیات مجدد دارد و بسیاری از تشكل‌ها می‌توانند این فرصت حیات مجدد را به معتادان بدهد تا بتوانند اشتباه خود را جبران كنند.

وی گفت: تخصصی كردن سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی كردن مسئله اعتیاد از مهمترین فعالیت‌های این اداره كل بوده است و باید در نظر داشت كه اعتیاد مشكل بچه همسایه نیست بلكه مشكل همه است و وقتی موضوعی تبدیل به پدیده اجتماعی شد آن وقت است كه همه برای آن اقدام می‌كنند.

فتح‌الهی یادآور شد: 840 مركز درمانی با مدل‌های مختلف در حوزه درمان اعتیاد در كنار كلینیك‌های درمانی فعالیت می‌كنند همچنین 350 تشكل و سازمان مردم نهاد،متخصص در حوزه پیشگیری به همراه تیم‌های اجتماع محور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: مواد مخدر و آثار آن همه كشورها را تهدید می‌كند و شدت آن نیز تفاوت چندانی با كشورها ندارد. مدل‌های مختلف درمانی در كشور ما فرصت بزرگی را برای همه ایجاد كرده است تا برای درمان مبتلایان به اعتیاد حركت‌های مختلفی انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha