سلامت نیوز :رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: فقط 30 درصد مواد مخدر ورودی به كشور كشف و 60 تا 70 درصد آن وارد كشور می‌شود.

به گزارش فارس، احمد اسفندیاری در اولین همایش سازمانهای مردم‌نهاد حوزه مبارزه با مواد مخدر كشورهای عضو اكو كه صبح امروز در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد افزود: هر 3 روز دو شهید برای مقابله با مواد مخدر می‌دهیم و باید دید چه كسانی از تولید مواد مخدر حمایت می‌كنند، چه كسانی از ترانزیت آن سوءاستفاده می‌كنند، و چه كسانی مسئول مستقیم مبارزه با ترانزیت مواد مخدر هستند.

* هر 3 روز برای مبارزه با مواد مخدر 2 شهید می‌دهیم

وی افزود: زمانی كه طالبان در افغانستان حضور داشت تولید مواد مخدر در این كشور 180 تن بود كه در سال 2002 به 3400 تن رسید اما سال گذشته بیش از 8 هزار تن بود.

اسفندیاری تصریح كرد: بسیاری از آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر در افغانستان پس از طالبان به جایی رسید كه 90 درصد تریاك را به هروئین تبدیل می‌كردند.

وی اضافه كرد: بهترین و تنها راهكار مبارزه با اعتیاد كاهش تقاضا است كه بر اساس آن باید میزان مشتریان مواد مخدر را در كشور كم كنیم.

* سن مصرف كنندگان مواد مخدر كاهش یافته است

اسفندیاری اظهار داشت: مصرف مواد مخدر هویت ملی و دینی فرد را می‌گیرد لذا بهترین ابزار برای سلطه است. باید در نظر داشت سن مصرف كنندگان مواد در كشور پایین آمده و تعداد آنها افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: نمی‌توان با پرداختن به پیشگیری از اعتیاد، درمان را رها كرد اما باید پیشگیری را از خانواده‌ها آغاز كرد. البته در این بین گاهی اتفاقی می‌افتد كه موجب می‌شود خانواده‌هایی كه با مواد مخدر آشنا نیستند مشوق استفاده از آن می‌شوند. لذا باید بسیار دقت كرد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد مراكز كاهش آسیب در كشور با گروه‌های خودیار اداره می‌شود كه بیش از 350 معتاد بهبود یافته در این مراكز در حال فعالیت هستند.

اسفندیاری خاطرنشان كرد: باید برای كمك به سازمانهای مردم‌نهاد در زمینه رفع موانع، صدور مجوز و پرهیز از سختگیری‌های بی‌مورد البته با رعایت استانداردها اقداماتی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha