سلامت نیوز :مدیر كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان بهزیستی مسئول ساماندهی كمپ‌های درمان اعتیاد است و نیروی انتظامی باید با هر كمپ بدون مجوز كه خارج از ضوابط كار می‌كند، به سرعت برخورد كند.

به گزارش  فارس، محمدباقر صابری زفرقندی در حاشیه اولین همایش سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر كشورهای عضو اكو در جمع خبرنگاران برنا و فارس اظهار داشت: اعتیاد یك بیماری مزمن، عود كننده است و بسته به اینكه چه شخصی، چه میزان و چه ماده‌ای مصرف كرده باشد شانس بازگشتش به چرخه اعتیاد متفاوت است.

وی افزود: متأسفانه خاصیت اعتیاد عود كنندگی آن است و درصد افرادی كه می‌توانند به زندگی قبل از اعتیاد برگردند بسیار كم است. لذا باید اعتیاد را مدیریت كنیم تا بتوانیم آنها را به زندگی عادی خود بازگردانیم.

صابری زفرقندی ادامه داد: همه عواملی كه باعث می‌شود فردی به اعتیاد رو بیاورد باید با دقت بررسی شود تا میزان عودكنندگی اعتیاد به حداقل برسد همچنین هر چه حمایت‌های اجتماعی قوی‌تر باشد احتمال عود اعتیاد كمتر است.

وی اضافه كرد: برخی معتادان به حمایت‌های اجتماعی و مالی مستقیم نیاز دارند همچنین نیاز به مشاوره و مداخله روانپزشكی در آنها نیز دیده می‌شود كه در حال حاضر همه این موارد به عنوان هدایت اجتماعی در مراكزی در حال انجام است و باید در كنار درمان دارویی این حمایت‌ها پررنگ‌تر شود.

مدیر كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: بسته داروهای محرك كه تأثیر مستقیم روی سیستم مغزی می‌گذارند و تحت عنوان شیشه، نخ و اسم‌های جدیدی در بین برخی افراد مصرف می‌شود، از جمله مواردی هستند كه درمان آنها در بخش‌های روانپزشكی وجود دارد و نباید درمان اعتیاد را به كمپ‌ها محدود كنیم.

صابری زفرقندی خاطرنشان كرد: در حال حاضر در دروس آموزشی دستیاران روانپزشكی موضوع اعتیاد وجود دارد و این افراد در زمینه آموزش می‌ بینند و صلاحیت درمان اعتیاد را دارند. از طرفی باید در نظر داشت درمان‌هایی كه برای این افراد به كار برده می‌شود باید توسط افراد متخصص انجام شود.

وی گفت: كمپ‌ها به دلیل شرایطی كه در كشور وجود دارد توسعه ناهمگونی یافته‌اند و در كمیته درمان ستاد مصوب شد كه مسئول رسیدگی به این كمپ‌ها سازمان بهزیستی است اما آیین‌نامه‌های آن هنوز نهایی نشده است.

صابری زفرقندی افزود: هر مركزی كه خارج از ضوابط كشوری عمل كند وظیفه نیروی انتظامی است كه با آن برخورد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کامبیز-اصغری ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 0
    سلام- خلع های عمیق قانونی د مورد کمپ ترک اعتیاد باعث شده سود جویان هر ان گونه که میخواهند اسب خود را بتازانند و از هیچ وقاحتی هم کوتاهی نمیکنندودر چنین محیط مسمومی که هر کس توپ را به زمین دیگری می اندازد. از قانون ابی برای احقاق حق بیماران گرم نمیشود وتنها باید منتظر بمانیم تا شاید معجزه ای رویت شود