سلامت نیوز :برای کسانی که خاویار خور نیستند شاید چندان اهمیتی نداشته باشد اما خاویار خورها و یاشاید به عبارت بهتر دوستداران محیط زیست چند وقتیست که با خبر انقراض قریب الوقوع ماهیان خاویاری دریای خزر مواجه اند.
در حالی که ماهی خاویاری جزء گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شود ، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد طی 5 سال گذشته صید ماهیان خاویاری در ایران به یک چهارم و میزان خاویار استحصالی نیز به نصف کاهش یافته است.

انوشیروان محسنی‌بندپی عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر تصریح کرد: «در طول چند سال اخیر شاهد افت چشمگیر حیات ماهیان خاویاری در دریای خزر بودیم که این ناشی از چند دلیل بسیار مهم است. » نماینده مردم نوشهر و چالوس کاهش نظارت بر صید ماهیان خاویاری را یکی از دلایل اصلی دانست و تاکید کرد: «متاسفانه در چند سال اخیر هیچ نظارت دقیق و جدی در رابطه با صید بی‌رویه این ماهیان ارزشمند نداشتیم.»

در این رابطه عباسعلی مطلبی رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه مسیر رو به کاهش تولید ماهیان خاویاری دریای خزر نگران کننده است،گفت:« آلودگی صنعتی، کشتیرانی، ورود فاضلاب ، صید غیرمجاز، قاچاق و برداشت بی رویه ماهیان خاویاری دریای خزر را کاهش داده است. با توجه به آلودگی های صنعتی، تبادل بازرگانی، کشتیرانی و نیز ورود فاضلاب شهرها و تهدیدات بیولوژیک، طی سال های گذشته به میزان قابل توجهی ذخایر ماهیان خاویاری در این دریا کاهش یافته است. »

در این حال مدیرکل محیط زیست استان گیلان ضمن هشدار نسبت به احتمال نابودی نسل ماهیان خاویاری خواستار تشکیل کمیته ملی حفاظت از ماهیان خاویاری و یگان ویژه حفاظت از این گونه ارزشمند جهانی شد.

امیر عبدوس، مدیرکل محیط زیست استان گیلان در این خصوص با اشاره به این که تمامی رودخانه‌های منتهی به دریای خزر برابر به لحاظ صید حفاظت شده اعلام شده‌اند و مسوولیت این حفاظت بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است گفت:« یکی از دلایل اصلی کاهش ذخایر ماهیان خاویاری صید در دهانه و مصب رودخانه‌های منتهی به دریای خزر بخصوص رودخانه سفیدرود به عنوان بزرگترین رودخانه شمال کشور است. »

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به اقدامات اداره کل محیط زیست گیلان در این خصوص گفت: «از جمله اقدامات این اداره کل در سالهای گذشته متمرکز کردن تعداد زیادی از محیط بانان در این مقطع زمانی به دهانه مصب رودخانه سفیدرود به منظور کنترل شکار و صید بوده است .

البته هماهنگی با نیروهای مسلح اعم از نیروهای دریایی سپاه و ارتش ، حراست دریا ، مرزبانی ناجا و تمامی دستگاههای دولتی ذیربط و کنترل شدید رودخانه استان در طول مقطع زمانی فصل مهاجرت آبزیان به رودخانه‌ها از اقداماتی است که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.»

در همین رابطه محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شیلات را دستگاه اصلی مقابله با این پدیده دانست و تاکید کرد: «باید بررسی شود که سازمان‌های مربوطه چه فعالیت‌هایی را در راستای مقابله با کاهش ذخایر ماهیان خاویاری انجام داده است تا اگر بودجه و اعتباری نیاز دارند با کمک دولت و مجلس به آنها اختصاص یابد که وضعیت سر و سامان پیدا کند. »

وی درباره تشکیل کمیته ملی حفاظت از ماهیان خاویاری و یگان ویژه حفاظت گفت:« برای هر چیزی ضرورتی ندارد اول کمیته تشکیل دهیم بلکه باید ببنیم که علت وقوع این امر چیست چه عواملی دخیل و موثر بودند چه اقداماتی انجام شده و اگر ضرورت داشت کمیته تشکیل دهیم. موضوع کاهش ماهیان خاویاری در هیات رییسه فراکسیون مطرح و بررسی خواهد شد. »

گفتنی است چندی پیش برخی از مسئولین شیلات بحث آوردن خاویار سر سفره ایرانیان را مطرح کرده بودند.البته جدا ازاین که بسیاری از ایرانیان اصلا خاویار دوست ندارند اما باید امیدوار بود  حد اقل مسئولینی که در این امر دخیل هستند خاویار دوست داشته باشند،چرا که به نظر می رسد تا پایان حضور خاویار ایرانی حتی بر سر سفره از ما بهتران زمان زیادی باقی نمانده باشد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha