نتایج بررسی‌های عضو مركز تحقیقات غدد درون‌ریز دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد نشان می دهد شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران دیابتی 4 برابر افراد غیردیابتی است.

سلامت نیوز :نتایج بررسی‌های عضو مركز تحقیقات غدد درون‌ریز دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد نشان می دهد شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران دیابتی 4 برابر افراد غیردیابتی است.
 دكتر شكوفه بنكداراران  بیماران دیابتی را بسیار مستعد درگیری‌های قلبی - عروقی عنوان كرد و گفت : بیماری‌های قلبی - عروقی به عنوان مهمترین علل مرگ و میر این بیماران به شمار می رود.
  استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به این‌كه شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو حدود 2 تا 4 برابر افراد غیردیابتی است افزود :‌عوامل خطرساز متعددی در بیماران دیابتی موجب افزایش شانس درگیری های قلبی عروقی می‌شود كه از شایع ترین این عوامل می‌توان به همزمانی اختلال‌های لیپیدی در بیماران دیابتی اشاره كرد.
بر اساس یافته‌های این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم ، افزایش سطح تری گلیسیرید، كاهش میزان كلسترول HDL و افزایش سطح  LDL از شایع ترین اختلال های لیپیدی همراه با بیماری دیابت نوع دو هستند كه باعث افزایش شیوع درگیری قلبی عروی نیز در این بیماران می‌شوند.
دكتر بنكداران افزود: ‌همچنین چاقی و افزایش وزن بیماران دیابتی را مستعد افزایش حوادث قلبی عروقی می‌كند. از سویی فشار خون بالا در بیماران دیابتی نوع دو از عوامل شایع و مهم درگیری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود؛ بنابراین علاوه بر كنترل قند خون كه توصیه همیشگی بیماران دیابتی است، كنترل میزان چربی، فشار و كلسترول خون نیز در آنان ضروری است.
گفتنی است :‌دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی عروقی به سرعت در كشورهای در حال توسعه رو به افزایش است و وجود این بیماری‌ها، نرخ مرگ و میر در این بیماران را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha