رئیس انجمن علمی تغذیه با شیر مادر گفت: در صورت درمان نشدن بیماری رفلاكس در شیرخواران، عوارضی نظیر كم‌خونی، آسم، قد و وزن گیری نامناسب و گرفتگی بینی به خاطر بخار اسید به وجود می‌آید.

فرید ایمانزاده در گفت‌وگو با  فارس  درباره رفلاكس در شیرخواران اظهار داشت: رفلاكس در شیرخواران فقط با استفراغ نشان داده می‌شود.

وی گفت: برگشت اسید معده به معنای استفراغ تلقی نمی‌شود؛ اسید معده ممكن است در ابتدا، اواسط مری و تا دهان باشد كه به هر برگشت اسید رفلاكس می‌گویند.

این فوق‌تخصص گوارش كودكان ادامه داد: رفلاكس دارای 2 نوع است؛ در نوع اول رفلاكس به صورت برگشت معمولی اسید است به این صورت كه كودك شیری كه خورده یا اضافه شیر را بالا بیاورد كه عمدتاً بدون علائم بالینی است. در این شرایط شیرخوار به درمان خاصی نیاز ندارد اما نوع دیگر رفلاكس كه به عنوان بیماری رفلاكس تلقی می‌شود با علائمی غیر از رفلاكس مانند سرفه، خس‌خس سینه و درد ریه همراه است.

وی با بیان اینكه بیماری رفلاكس در شیرخواران باید به موقع درمان شود، افزود: در صورت عدم درمان این بیماری عوارضی نظیر كم‌خونی، قد و وزن گیری نامناسب و گرفتگی بینی به خاطر بخاراسید به وجود می‌آید.

رئیس انجمن علمی تغذیه با شیر مادر ادامه داد: در بیماری رفلاكس اسید‌هایی كه بالا می‌آیند مری را می‌سوزانند و از طرفی موجب تنگی مری می‌شوند ضمن اینكه در این ناحیه خون مخفی دفع و سرفه‌های مكرر به خاطر پریدن اسید به گلو، شیرخوار را اذیت خواهد كرد.

ایمانزاده ابتلا شیرخوار به آسم را از دیگر عوارض بیماری رفلاكس دانست و خاطرنشان كرد: توصیه می‌شود هر كودكی كه بی قرار است و شب‌ها به راحتی نمی‌خوابد همچنین استفراغ و تهوع ادامه دار دارد، والدین باید وی را به موقع برای درمان و جلوگیری از عوارض بیماری رفلاكس نزد پزشك ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha